More stories

Trends in e-commerce voor 2016

Het jaar 2016 staat als het om e-commerce gaat in het teken van klantbeleving. De race naar de bodem door te stunten met prijzen heeft veel (web)winkels de laatste jaren uitgemergeld. Nu de economie weer wat aantrekt, ontstaat er ruimte om te investeren. En verstandige webshops investeren in een onderscheidende klantbeleving. Dat blijkt in ieder geval uit deze belangrijkste e-commerce trends voor 2016.

E-commerce

Belfius laat klanten inloggen met vingerafdruk

De Belgische bank Belfius laat klanten op zijn app nu ook inloggen met een vingerafdruk, zoals ING Bank al eerder in Nederland introduceerde.

E-commerce

Online supermarkt Picnic volgend jaar naar Utrecht, Apeldoorn en Almere

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Leusden. Vanaf vandaag bezorgt de dienst ook in Leusden de boodschappen gratis thuis. Picnic ging twee maanden geleden in Amersfoort van start. Begin 2016 volgen meer steden.

E-commerce

Omnichannel business: de kracht van retail-apps

Steeds meer retailers zetten apps in om de customer journey van hun vaste klanten zo soepel en aantrekkelijk mogelijk te maken. En met succes. Een van de frontrunners op dit gebied is Starbucks. Maar ook Walgreens, Amerika’s grootste drogisterijketen. En een van de meest gedownloade retail-apps ter wereld.

Retail

Lesara opent webshops in 16 EU-landen

Het goedkope online warenhuis Lesara opent de deuren in zestien Europese landen simultaan. Daarmee boren de Duitsers in een klap een potentieel marktbereik van 205 miljoen consumenten aan.

Retail

Onderzoek: Online shopper shopt liefst vanaf de bank

Online winkelen kun je tegenwoordig op elk gewenst apparaat en vanaf (bijna) elke locatie doen. De afgelopen jaren zijn aan- en verkopen via smartphones dan ook verder toegenomen. Maar alhoewel de smartphone zich prima leent om overal te gebruiken, shoppen consumenten het liefst thuis op de bank.

Retail

Online omzet 18 procent gestegen in derde kwartaal

In het derde kwartaal is de omzet uit onlineverkopen binnen het midden- en grootbedrijf met bijna 18 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS.

E-commerce

Online Sinterklaasomzet stijgt 24 procent naar bijna 1 miljard euro

Online retailers hebben hun weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 24 procent zien toenemen ten opzichte van de rest van het jaar. Het totaal aan online bestedingen in de periode van 1 november tot 5 december komt hiermee uit op 933 miljoen euro. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org.

E-commerce

Zalando opent design- en innovatiestudio

Zalando heeft, naar nu blijkt, een design- en innovatiestudio opgericht die ‘menselijke gedragingen’ als uitgangspunt heeft.

Mobile

Onderzoek: Nederlander positief over click & collect

Bijna een vijfde (18 procent) van de shoppers ontvangt bij click en collect beschadigde goederen. Zo’n 14 procent moet terugkomen om een product op te halen omdat het niet klaar ligt op het afgesproken moment. Toch zijn Nederlanders relatief positief over click en collect: 37 procent zegt nooit problemen te hebben met deze dienst.

Fulfillment

Online omzetstijging feestdagen: 22 procent

De feestdagen brengen online retailers 22 procent extra omzet. Vooral de verkopers met en fysieke winkel zien sterke groeicijfers, meer dan pure play internetpartijen.

Retail

‘Pakketleveringen in Nederland zijn nog lang niet optimaal’

De Nederlandse consument kiest massaal voor thuislevering, meer dan tachtig procent van alle pakketten wordt thuis afgeleverd. Vanuit oogpunt van duurzaamheid zouden er echter meer alternatieven moeten komen. Dat zegt branche-organisatie Thuiswinkel.org.

E-commerce

Retailers moeten bovenal menselijk blijven

Consumenten wisselen steeds gemakkelijker van verschillende aanbieders en hechten weinig belang aan merken. Ze willen vooral een goede ervaring en een uitstekende service. Retailers worstelen met de invulling van de stijgende consumentenverwachtingen enerzijds en anderzijds met de continue stroom aan technologische innovaties. Terwijl ze de beste differentiator al in huis hebben: de menselijke touch.

Retail

Paylevens cardreader krijgt NFC-ondersteuning

De mobiele betaalterminal van Payleven krijgt een variant die ook contactloos betalen ondersteunt.

Payment

Nederlandse site maakt Chinese marktplaats Taobao toegankelijk

Het aanbod van het Chinese Taobao.com, onderdeel van Alibaba, wordt voortaan voor de Nederlanse markt ontsloten via een nieuwe site Taobao.nl.

E-commerce