‘Facebook is een moderne kolonisator’
Facebook maakt het sociale gedrag van mensen ondergeschikt aan efficiëntie en winstgevendheid. Dat stelt Rob Heyman van de Vrije Universiteit Brussel in de dissertatie Facebook & users: who is using whom?
Facebook maakt het sociale gedrag van mensen ondergeschikt aan efficiëntie en winstgevendheid. Dat stelt Rob Heyman van de Vrije Universiteit Brussel in de dissertatie Facebook & users: who is using whom?
Facebook blijft groeien in haar advertentiemogelijkheden, haar nieuwste creatie is Canvas. Sinds februari kunnen Nederlandse adverteerders gebruik maken van adverteren via een mini website binnen Facebook. Canvas geeft je de mogelijkheid om klanten meer betrokken te maken bij je merk door deze nieuwe manier van je producten of services te kunnen promoten. Facebooks Country Manager voor de Benelux (Arno Lubrun) beschrijft hoe gebruikers met één klik een schermvullend venster kunnen openen waarin video, maar bijvoorbeeld ook een goed verzorgde productcatalogus, kan worden getoond. Net als in een online magazine kan hier vanaf de mobiel eenvoudig doorheen worden gebladerd. Wat kun jij als marketeer van Canvas verwachten en hoe het beste gaan inzetten?
Als online marketeer will je je app, website of campagne het liefst door de bezoeker zelf laten promoten. De droom is een ‘perpetuum mobile’: koop honderd bezoekers in en zorg dat er genoeg je concept delen, zodat het weer minimaal honderd bezoekers oplevert.
Facebook-gebruikers consumeren dagelijks ruim honderd miljoen uur aan video. Het sociale netwerk werkt daarom hard aan extra mogelijkheden om zo met doelgroepen te communiceren. “Video maakt het mobiele kanaal nog persoonlijker”, aldus Arno Lubrun, Facebooks Country Manager voor de Benelux.
Facebook vierde onlangs zijn twaalfde verjaardag. Wat ooit begon als een studentenapplicatie onder de noemer Facemash, is inmiddels niet meer weg te denken. Deze infographic verzamelt alle weetjes rond het sociale netwerk. Wist je dat al in 2013 Facebook een lab voor kunstmatige intelligentie heeft opgetuigd? Of geld stopt in door zonne-energie aangedreven vliegtuigen?
Zakelijke telecomaanbieder Voys integreert Whatsapp in zijn dienstverlening. De grootzakelijke markt kan hierdoor de chatdienst gaan inzetten vanuit helpdesks voor klantcontact.
Adverteerders kunnen voortaan in de Facebook-app schermvullende advertenties tonen. Deze interactieve reclames laden sneller dan de gemiddelde mobiele website.
Tweehonderdduizend bedrijven wereldwijd zetten Instagram nu in om hun commerciële boodschappen aan fotokiekers te vertellen.
Het onvermijdelijke lijkt dan toch te gebeuren. Vanaf het tweede kwartaal verschijnen er advertenties in Facebook Messenger. Dat schrijft TechCrunch op basis van gelekte documenten. Facebook wil geen commentaar geven.
Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) is de eerste organisatie in Nederland die Facebook at Work officieel in gebruik neemt. De zakelijke versie van Facebook is bij het ANP vanaf 1 maart 2016 operationeel als besloten communicatie- en kennisdeelplatform voor medewerkers en freelancers.
Hoe ga je als controversieel merk om met de uitdagingen van sociale media? Onder leiding van communicatie manager Eunice Koekkoek heeft McDonald’s de succesvolle stap naar social media gezet. Je hoort er meer over op de Social Conference, die Emerce 22 maart in Amsterdam organiseert.
Het tv-programma Maestro publiceert een innovatief warmhoudertje op Facebook om zijn fans warm te maken voor de aflevering van zondag. Een 360 graden video werd binnen de kortste keren duizenden keren geliket.
In navolging van België heeft ook Frankrijk Facebook gewaarschuwd dat het niet langer niet-leden met cookies mag volgen zonder hun nadrukkelijke toestemming. Facebook krijgt van de Franse autoriteiten drie maanden om maatregelen te nemen, anders riskeert het een boete.
De helft van de tv-commercials tijdens de Super Bowl communiceerde een hashtag. Maar of die op Instagram, Twitter of Facebook moest worden gebruikt, lieten adverteerders aan de kijkers zelf over.
Hij heeft er nog even de tijd voor, maar Facebook CEO Mark Zuckerberg houdt er rekening mee dat Facebook over 15 jaar vijf miljard gebruikers telt. Dat vertelde bij de opening van het nieuwe kantoor van het sociale netwerk.