More stories

Een sterke missie maakt een sterk merk

We zijn superloyaal aan een merk waarvan we écht houden. Maar in hoeverre hebben brand managers en marketeers invloed op hoe de consument het merk ervaart? Betekenisvolle merken die een gevoel kunnen losmaken bij consumenten maken het verschil en onderscheiden zich van de rest in deze drukke wereld waarin we ontelbare mogelijkheden hebben. Dit zijn de lessen van branding experts die tijdens SXSW inspirerende presentaties gaven.

SxSW

Eén gecentraliseerd e-commerceplatform ontwikkelen? Gebruik deze praktische tips

De digitalisering heeft ook effect op de winkelvloer. Klanten zien geen verschil tussen offline en online kanalen en verwachten overal dezelfde beleving. De consument shopt nog altijd het liefst in de winkel, maar de customer journey is drastisch veranderd. Er zijn veel meer touchpoints, die vaak invloed hebben op elkaar. Twee derde van de consumenten die online iets kopen heeft bijvoorbeeld voor of na de transactie de winkel bezocht. Hoe kun je als fashion-retailer inspelen op die veranderde mindset? En welke rol speelt IT hierin? Door een gecentraliseerd e-commerceplatform te ontwikkelen, lees in deze whitepaper hoe je dit doet. 

E-commerce platforms

Emerce Fashion: de foto’s

Vertegenwoordigers van Mexx, Ace & Tate, United Wardrobe, Bamingo, Buckaroo en The Fabricant waren donderdag te horen tijdens Emerce Fashion, waar zo’n 250 fashion professionals en e-commerce experts samenkwamen om alles te horen over de combinatie van tech, fashion en e-commerce. Peter Boer maakte de foto’s. Zijn volledige reportage vind je hier.

Fashion

Webshops en consumenten dupe van verboden verticale afspraken

Dat er afspraken worden gemaakt tussen leveranciers en webwinkels, is logisch. En dat die afspraken soms in strijd zijn met de wet, of op zijn minst discutabel zijn, is helaas niet nieuw. Gelukkig heeft de ACM onlangs aangekondigd strenger te gaan controleren op verboden afspraken. Maar vooral de handhaving daarvan is een must, zodat webwinkels en consumenten niet langer de dupe zijn.

Legal

7 tips voor de optimalisatie van de customer journey

Een klantreis inzichtelijk maken: Dat betekent dat je allereerst de touchpoints in kaart brengt. Vervolgens achterhaal je bij elk moment wat de behoefte is van de klant, hoe je het de klant zo gemakkelijk mogelijk kan maken en op welke momenten je écht onderscheidend wilt zijn door een onvergetelijke ervaring te creëren. Dit zijn de stappen om dat voor elkaar te krijgen.

Customer Experience

‘Alles draait om die genadeloze consument’

“Opnieuw een keten die uitstel van betaling aanvraagt. Opnieuw vallen (fysieke) retailers met bosjes en verdwijnen uit het straatbeeld. Sissy Boy, Coolcat, Intertoys, Op=Op Voordeelshop; ooit grote publiekstrekkers, maar inmiddels verleden tijd. Hopelijk worden de lege panden opgevuld door lokale winkelhelden of ketens die het wel begrepen hebben. Met een beetje pech blijven ze leeg.”

Customer Loyalty

V&D en modeplatform To Be Dressed bundelen krachten

Vroom & Dreesmann, tegenwoordig alleen nog een webwinkel, heeft voor een onbekend bedrag een aanzienlijk belang genomen in modeplatform To Be Dressed om de online groeiambities te versnellen.

Fashion

CoolCat gaat alleen nog door als webwinkel

De kledingwinkels van CoolCat gaan komende maanden alsnog dicht. Eigenaar Retail Beheer wil het merk alleen nog als webshop voortzetten. Mogelijk verliezen honderden mensen hun baan.

Fashion

Connected commerce: Hoe je een bijzondere shopping experience creëert

Een onderscheidende customer experience is onontbeerlijk. Maar hoe bind je klanten van de eerste interactie tot en met de aankoop van een product en daarna langdurig aan je merk? Waar laten de Amazons van deze wereld punten liggen en kunnen individuele merken scoren? En hoe ziet een moderne e-commerce-architectuur eruit die bedrijven in staat stelt om via alle kanalen snel op nieuwe trends in te spelen?

Customer Experience

Betalen? Modewebwinkels zoeken naar manieren om retouren terug te dringen

Modewebwinkels worstelen met retourzendingen en overwegen kosten te rekenen voor retourzendingen. Retouren zijn al een tijdje het gesprek van de dag bij webwinkels die kleding en modeartikelen verkopen. Waar retouren bij webwinkels rond de drie tot vijf procent liggen, lopen die bij fashionwebwinkels soms op tot dertig, veertig of zelfs vijftig procent. En dat is uiteindelijk een onhoudbare zaak.

Fashion

Chabuduo in retail en customer loyalty: dit zijn de lessen uit China

De Chinese economie is om uiteenlopende redenen de afgelopen twintig jaar geëxplodeerd. Ik ging naar China om met eigen ogen te zien en te ervaren wat dit nou zo bijzonder maakt. Wat kunnen we leren van onbemande winkels, QR-codes (jawel), gezichtsherkenning, betaalsystemen en Chinees retailtainment? En wat is eigenlijk Chabuduo?

Customer Loyalty

7 miljoen euro voor modeplatform Otrium

Online modeplatform Otrium, in 2016 opgericht door Milan Daniels en Max Klijnstra, heeft 7 miljoen euro opgehaald bij Index Ventures om internationaal op te schalen. Het platform biedt naar eigen zeggen een ‘uniek model’ om merken te helpen met hun overgebleven voorraden.

Fashion

Workshop: De do’s en don’ts van subscription commerce

Zo’n vijf procent van het besteedbaar inkomen van consumenten gaat naar abonnementen. Van Spotify tot kranten. Een markt die ING vorig jaar voor Europa al op 350 miljard dollar geschatte. Tijd dus om daar als retailer op in te springen.

Customer Engagement

Drie keer raden in welk land Nederlanders graag shoppen

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders minstens één keer via een buitenlandse webshop een product of dienst . Een stijging van zo’n 32 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit en vooral China, Groot-Brittannië en Duitsland waren populaire winkelbestemmingen. Maar hoe groot is de impact van buitenlandse webwinkels nu echt op de Nederlandse e-commercemarkt? 

Cross Border

H&M deelt uitgebreide informatie over herkomst producten online

H&M deelt voortaan bij elk kledingstuk op hm.com en in de H&M-app extra informatie over herkomst, materialen en duurzaamheid. Klanten hebben ook toegang tot deze informatie via de H&M-app.

Fashion