Channel Health

Binnen Health vind je nieuws, achtergrondverhalen, cases, best practices en interviews op het gebied van gezondheidszorg. Healthcare is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, en met name internettechnologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren. Heb je kennis te delen? Experts kunnen een bijdrage leveren aan dit Topic. Mail naar experts@emerce.nl.

More stories

Derk Arts (Castor): ‘Beter ontsluiten van data moet medisch onderzoek verbeteren’

Welk medicijn een dokter voorschrijft wordt onder meer bepaald door medisch onderzoek. ‘Wij faciliteren elke medische onderzoeker in de wereld om hele hoge kwaliteit data te verzamelen die ze dan kunnen analyseren en daar dan een paper over kunnen schrijven. Dat leidt dan uiteindelijk tot de richtlijn van de huisarts, zodat patiënten de juiste behandeling krijgen. Wij zijn één van de weinige systemen in de wereld die professionele kwaliteit bieden tegen een betaalbare prijs”, aldus Derk Arts oprichter en CEO van Castor EDC bij Top Names.

E-health

Basic-Fit: hoe technologie 1,8 miljoen leden helpt

Het concept van Basic-Fit lijkt bedrieglijk eenvoudig: digitaliseer zoveel mogelijk processen en diensten zodat je de kosten laag en de klanttevredenheid hoog houdt. Daarachter schuilt bijna een technologiebedrijf dat leden hyperefficiënt bedient.

Customer Engagement

Rabo Ventures investeert in medische AI

Rabo Ventures, het investeringsinitiatief van Rabobank, investeert in de medische Artificial Intelligence (AI) start-up Aidence. Het Nederlandse bedrijf probeert medische diagnostiek te verbeteren aan de hand van Deep Learning.

Innovatie

Essilor bevestigt overname Brille24

Lenzenfabrikant Essilor bevestigt dat het de Europees werkende brillenwinkel Brille24 wil kopen. Tegelijkertijd maakt het concern bekend een online partij […]

Venture

Otolift: één platform, één kans op verkoop

Een product van duizenden euro’s dat vanaf een plaatje eenmalig wordt gekocht – dat is de unieke marketingfunnel waar Otolift mee te maken heeft. “Zodra iemand in de markt is voor een traplift, moeten wij er zijn, anders is onze kans voorgoed verkeken,” zeggen Boy Stoops en Jeroen Wolf van Otolift.

Online marketing

‘Essilor wil Brille24 voor tientallen miljoenen’

Lenzenfabrikant Essilor staat op het punt om webshop Brille24 te kopen van Nucom Group, de venturetak van het Europese mediabedrijf ProSiebenSat.1.

Venture

Digitalisering bij farmaceuten zet in: vernieuwde rol richting arts

Met bijna 71 duizend artsen in Nederland is het voor de farmaceutische industrie ondoenlijk iedereen persoonlijk te spreken en informeren over behandelopties en geneesmiddelen. De digitalisering die zich binnen de gezondheidszorg heeft ingezet, druppelt daarom ook door in de ‘farma’. Welke ontwikkelingen zijn hierin te zien?

Marketing automation

Ingestibles: meten is weten in healthmarkt

Wearables, Ingestibles en Embeddables. Het zijn trendy buzzwoorden die de komende jaren steeds meer deel uit zullen maken van ons dagelijkse leven. Met smartwatches controleren we de hartslag (wearable) en diabetici kunnen door middel van een sensor vlak onder de huid de bloedsuikerspiegel controleren (embeddable). Maar met name op het gebied van slimme pillen is de laatste jaren vooruitgang geboekt. Deze ingestibles zullen steeds gangbaarder worden in de gezondheidszorg.

E-health

Nursing wint LOFonderscheiding voor Vakinformatie

Het magazine Nursing voor verpleegkundigen heeft de jaarprijs voor vaktitel van het jaar gewonnen, de LOFonderscheiding voor Vakinformatie.

Marketing

Tech start-up BI/OND maakt organ-on-chips voor betere geneesmiddelen

Cinzia Silvestri is medeoprichter van BI/OND, dat orgaancellen nabootst op computerchips. Daarmee helpt BI/OND de zoektocht naar medicijnen tegen hart- en hersenaandoeningen en borstkanker te versnellen.

E-health

Hoe samenwerking digitale innovatie in de zorg versnelt

Om de gezondheidszorg te innoveren, is samenwerking nodig. In de praktijk blijkt dat behoorlijk ingewikkeld. Waar moet je op letten om met partners een succesvol eHealth-product te kunnen lanceren?

E-health

Nederlander zoekt steeds vaker online informatie over gezondheid

Nederlanders zoeken steeds vaker informatie over gezondheid en leefstijl op internet. Ook wordt internet steeds vaker gebruikt om afspraken te […]

Tech

90 miljoen voor inzet technologie bij zorg thuis

Om de inzet van e-health toepassingen voor ouderen toe te laten nemen, investeert het kabinet de komende jaren 90 miljoen euro via een stimuleringsregeling. Aanbieders van zorg en ondersteuning kunnen dit voorjaar samen met inkopers dit voorjaar daarvoor plannen indienen.

Health

Radboud krijgt hoogleraar 3D-technologie in de gezondheidszorg

Thomas Maal wordt hoogleraar 3D-Technologie in de gezondheidszorg aan de Radboud Universiteit/Radboudumc.

Health

Hoe vind je de toegevoegde waarde van data science in de gezondheidszorg?

De zorg realiseert steeds beter welke enorme potentie verscholen zit in de data die zij verzamelt. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je – juist in de zorg- data zou willen en moeten gebruiken. Maar de allerbelangrijkste reden is toch wel dat de kosten in de gezondheidzorg continu stijgen en dat die stijging simpelweg niet meer te betalen is. Ter illustratie: de overheidsuitgaven aan de gezondheidszorg, als ratio van het bruto binnenlands product, zijn van 6,2% in 2002 tot 7,1% in 2016 gestegen. De gezondheidszorg zal efficiënter moeten worden en één van de manieren om dat te doen is door het gebruik van data. Een mooi voorbeeld is het Portugese ziekenhuis Sao Joao, dat in 2016 het HVITAL systeem geïmplementeerd heeft. Het HVITAL systeem verzamelt fysiologische gegevens van elke patiënt in het ziekenhuis en analyseert deze gegevens real-time om risico-situaties te identificeren. Het systeem geeft zo nodig een waarschuwingssignaal aan de arts of verpleegkundige om de patiënt extra in de gaten te houden- of te behandelen. Maar hoe kom je nu tot dit soort oplossingen met data? In dit blog geef ik enkele inzichten over hoe je een dergelijke datastrategie kan bepalen met behulp van een proces dat we “Data Value mapping” noemen.

E-health