Mirabeau introduceert design thinking bij PGGM
Mirabeau is door pensioenfonds PGGM benaderd om design thinking te introduceren. Peet Sneekes vertelt tijdens eFinancials aan Hans Voorn wat dat inhoudt.
Mirabeau is door pensioenfonds PGGM benaderd om design thinking te introduceren. Peet Sneekes vertelt tijdens eFinancials aan Hans Voorn wat dat inhoudt.
Het meest interessante retailnieuws van vorig jaar arriveerde pas laat in December: de onthulling van ‘Amazon GO’, de cashloze selfservice supermarkt. Een spectaculair filmpje laat een supermarkt in Seattle zien, waar klanten door een combinatie van inchecken, sensoren en kunstmatige intelligentie producten kunnen pakken, en zonder enige handeling kunnen uitchecken door simpelweg naar buiten te lopen. Betalen gebeurt automatisch, net als bij Uber.
Zoals verwacht was ook 2016 weer een bewogen jaar voor de digitale wereld: SnapChat maakt tegenwoordig brillen, Googles AI verslaat de wereldkampioen in GO, het aantal internetgebruikers ging over de grens van 3,5 miljard heen en volgens sommigen dankt de USA haar nieuwe president aan de Facebook-bubble. 2017 wordt het jaar van de shift van de transactional naar de relational economie. Daarbij horen de onderstaand beschreven zes bijbehorende trends.
Crowdfundingplatform Voordegroei richt zich op MKB’ers die financiering nodig hebben. De markt groeit, maar moet ook volwassen worden, vindt medeoprichter Bart Vemer.
Prototypes, marktvalidaties, businessmodellen: oneUp.Company levert het. Met een frisse blik zet het snelgroeiende bedrijf opkomende softwaretechnologieën in zoals blockchain. Dat heeft geleid tot een fiks aantal start-ups voor bekende grote bedrijven, die profiteren van toekomstig concurrentievoordeel. Mark Dijksman, stichter van oneUp.Company, begon twee jaar geleden. “Inmiddels hebben wij vier miljoen omzet gemaakt en vijfentwintig medewerkers in dienst.”
MKB’ers die direct willen weten of ze in aanmerking komen voor een lening, dat is de doelgroep van Loanstreet. Het bedrijf van Bastiaan Burgwal bestaat inmiddels drie jaar en is zelfvoorzienend, vertelt Burgwal in gesprek met Hans Voorn tijdens eFinancials 2016.
Wat is de toekomst van online reisorganisaties? Volgens Amadeus vervagen de grenzen tussen de verschillende aanbieders en ontstaan er nieuwe businessmodellen. Het reistechnologiebedrijf schetst vier toekomstscenario’s voor 2020 onder het motto ‘evolueren, uitbreiden of ophouden’.
Nog altijd 138 miljoen Europeanen hebben volgens onderzoek van MasterCard geen toegang tot een bankrekening of digitale betaalmethodes. Zij betalen uitsluitend met contant geld. 88 procent van deze kwetsbare groep betaalt zelfs alle voorzieningen met contant geld. Grootste nadeel is dat er geen elektronisch bewijs is van de aankopen, en betalingen niet vooruit kunnen worden gepland.
Hello Bank! Is een succesverhaal in België. Het digitale merk van BNP Paribas Fortis werd in 2013 gelanceerd en heeft inmiddels 450.000 klanten, vertelt Lieve de Mol in gesprek met Hans Voorn tijdens eFinancials.
Verzekeraar Interpolis en Philips zijn een opmerkelijke samenwerking aangegaan. Sinds 21 december 2016 is bedrijventerrein Kreitenmolen in Udenhout een proeftuin waarin ondernemers hun omgeving veiliger kunnen maken.
Hij eindigde hoog op de hypecycle dit jaar: de chatbot. Met de lancering van een Bot Store voor Facebook Messenger en het technische raamwerk voor chatbots van Microsoft is volgens kenners de Great Bot Rush definitief aangebroken. Maar tegelijkertijd werd duidelijk dat de chatbot nog in de luiers rondloopt.
Betalen moet persoonlijker en efficiënter worden. Dat is de missie van de financiële start-up Florin. Oprichter Bas de Vries ging in gesprek met Hans Voorn tijdens eFinancials.
Vliegtuigpassagiers zijn best bereid om hun handbagage alsnog in te checken bij de gate, als je het ze vriendelijk vraagt. Dat is de voorlopige conclusie van een e-mail test door Transavia naar aanleiding van het winnende idee tijdens een talentendag.
Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra heeft belangstelling voor blockchain om rechten en betalingsstromen vast te leggen. Dat blijkt uit een gesprek met de nieuwe CEO Wim van Limpt in Entertainment Business.
Hoewel vermogensbeheerders tekortschieten op het vlak van digitalisering hoeven zij niet te vrezen voor hun bestaan. Online spelers en fintech-bedrijven zullen wel het een en ander veranderen, maar de grote geldbeheerders zullen dat binnen vijf jaar hebben gepareerd. Dat blijkt uit onderzoek.