More stories

Amsterdam ArenA organiseert innovatiewedstrijd

Amsterdam ArenA roept creatieve en innovatieve ondernemers op om mee te denken over het stadion van de toekomst. Daartoe organiseert men een internationale innovatiewedstrijd. De beste plannen worden getest en gerealiseerd in een vernieuwde ArenA.

Innovatie

Botendeelstartup Barqo haalt ruim een half miljoen euro groeikapitaal op

Het Nederlandse botendeelplatform Barqo haalt ruim een half miljoen euro groeikapitaal op. De Amsterdamse startup kan met deze investering onder leiding van internetondernemer Jelle Hoffenaar nog meer huurders en verhuurders aantrekken.

Disruptie

Fabrique: ‘Design thinking for music lovers’

Matthijs Klinkert van Fabrique presenteerde op ‘DDW goes Digital’ Wolfgang, een app die de beleving van klassieke muziek ondersteunt met […]

Digital Design

bijBouwe: online hypotheken zonder banken

Gister betrad bijBouwe de hypotheekmarkt. bijBouwe verstrekt online hypotheken aan zelfstandige consumenten en wordt gefund door institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen.

Financials

Vluchteling kan reis virtueel ervaren

Een nieuwe interactieve installatie maakt het mogelijk om een reis van een vluchteling in virtual reality te ervaren. De speler zit in een nagebouwde vrachtwagen, met een masker en VR-bril op, waardoor alle zintuigen worden aangesproken.

Innovatie

Freshheads: ‘Demo or Die’

Wout Withagen van Freshheads helpt grote bedrijven met innoveren: “Bij innovatie zijn grote bedrijven gewoon te groot. Je moet je kunnen aanpassen om te kunnen innoveren.” Withagen maakt de vergelijking met boten: “Je moet een speedboot zijn, geen tanker.”

Strategy

Beobank met contactloze kredietkaart

Beobank lanceert naar eigen zeggen als eerste Belgische bank een contactloze kredietkaart in samenwerking met MasterCard. De bank had al wel contactloze Maestro bankkaarten.

Financials

Unilever breidt startup-programma uit

Het Nederlands-Britse Unilever gaat zijn Foundry startupformule ook in de VS lanceren. Tot nu toe heeft Unilever financieel of anderzijds bijgedragen aan 4000 startende bedrijven, waarvan er tachtig experimenten met Unilever merken hebben uitgevoerd.

Disruptie

Eneco lanceert SlimLaden-app

Energiebedrijf Eneco lanceert in januari via een eigen startup Jedlix een app voor het duurzaam opladen van elektrische auto’s. Die app maakt de uurprijzen van groene stroom zichtbaar.

Disruptie

Snel en efficiënt innoveren met structured innovation

Innovatie is hard werken. Het moet worden gemanaged als elke andere zakelijke activiteit, en heeft baat bij een vaste structuur. Structured innovation kan effectief worden ingezet voor functionele innovatie, het onderscheidend neerzetten van dienstverlening of het tot stand brengen van een creatieve cultuur. Intern werken we hiermee al langer. En via ons DigitasLBi LABS delen we deze manier van innoveren nu ook met onze klanten.

Disruptie

Schultz wil zelfrijdende auto op Europese agenda

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) zal de ontwikkelingen met de zelfrijdende auto in de eerste helft van 2016 op de Europese agenda zetten. De minister wil de Europese samenwerking op dit gebied bevorderen.

Disruptie

The Forge officieel spin-off van de Universiteit Gent

De Mechelse start-up The Forge wordt officieel een spin-off van de Universiteit Gent. De onderneming wil een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over innovatie en de bedrijfswereld.

Strategy

Zorgt P2P-betalen van Apple voor schokeffect?

Apple zou aan een uitbreiding werken voor Apple Pay: een betaalsysteem waarmee gebruikers geld over kunnen maken naar elkaar. Zo’n peer-to-peer (P2P) functie moet direct concurreren met Facebook en PayPal, maar zou bovenal een schokgolf kunnen veroorzaken in de financiële wereld.

Financials

Sweetie 2.0: chatbots achter het nieuwe gezicht van het virtuele lokmeisje

“Twee jaar terug riepen we Sweetie in het leven, een virtueel meisje dat op het net contact kon leggen met individuen die op zoek waren naar seks met minderjarigen. Van de circa 20.000 personen wisten we er in 10 weken meer dan 1000 uit liefst 71 landen te identificeren.” Aan het woord is Hans Guyt, projectmanager bij Terre des Hommes, die ons voorstelt aan Sweetie 2.0.

Social

Timing, de grote uitdager van innovatie

Timing is alles. Bij sport, muziek en koken bijvoorbeeld. De bal raken op het juiste moment, een bepaalde noot spelen in perfect samenspel of je biefstuk uit de pan halen als ‘ie precies goed is. Ook innovatie is erg gevoelig voor timing. Wil je innoveren, kies dan het juiste moment. Niet je idee of businessplan, niet het feit dat je de eerste bent, nee: jouw timing bepaalt je succes.

Disruptie