More stories

IxD15: hoe word je een service design god?

Macrointeracties zijn interacties die op een hoger niveau plaatsvinden, maar grote invloed hebben op het te ontwikkelen product. Het zijn de interacties binnen het team, de gebruiker en een eventuele klant. Professionals op het IxD15 congres in San Francisco legden uit waarom dit zo belangrijk is.

Innovatie

‘Apple Car niet eerder dan in 2020’

De Apple Car komt er niet eerder dan in 2020. Dat schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De ontwikkeling van de elektrische auto, mogelijk zelfsturend, is net begonnen.

Innovatie

Veel animo voor open online onderwijs

Een groot aantal hogescholen en universiteiten heeft een subsidieaanvraag ingediend voor open en online onderwijs. In de eerste ronde van de vierjarige stimuleringsregeling zijn 45 projecten voorgedragen voor een totaalbedrag van 3,2 miljoen euro. Er is 8 ton beschikbaar.

Innovatie

Amsterdam krijgt creatieve leeromgeving Knowledge Mile

Het moet een Amsterdamse versie van de Eindhovense Strijp S. worden, de brede baan die loopt van de Wibautstraat tot voorbij de Weesperstraat in Amsterdam, in de volksmond beter bekend als de ‘Stalin-allee’. Knowledge Mile heet de coalitie van NS, KPN, Rabobank Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland. Zij willen er een creatieve leeromgeving vestigen. Ook het Amerikaanse Bell Labs doet mee.

Innovatie

Service design: van t-shirt naar maatpak?

In mei 2013 publiceerde Erwin Boogert op Emerce het artikel ‘Accenture koopt service design-expert Fjord’. Tijd voor een update: Waar gaat het heen met de razendsnelle ontwikkelingen in het service design-landschap? Hoe is de markt in anderhalf jaar veranderd?

Innovatie

Calendar42: creating better days

Dat een kwart van alle WhatsApp-berichten over planning gaat, spreekt boekdelen. Wie zie je waar, hoe laat en waarom ook weer? Planning kost onnodig veel tijd en moeite. Dat kan makkelijker, dacht Michel Boerrigter en met Jasper Hartong richtte hij Calendar42 op, als een spin-off van de TU Delft.

Innovatie

IXDA15: Human age of technology komt eraan

De IXDA15 in San Francisco. De stad waar startups als Airbnb en Uber zijn begonnen. Gemaakt voor mensen die alles met hun mobiele telefoon willen doen en waar je geïrriteerd raakt wanneer de Uber taxi niet binnen drie minuten voor je neus staat. De magie van deze diensten is bijna niet te bevatten. IXDA15 gaat over User Experience (UX). In de drie dagen durende conferentie zagen we aansprekende voorbeelden van bedrijven als Google, Twitter, IDEO, Method en Microsoft.

Innovatie

De volgende ‘one more thing’ voor Apple: auto’s

Enkele honderden mensen werken bij Apple aan een elektrische auto. Dat bevestigen The Financial Times en The Wall Street Journal nadat eerder deze week in diverse Amerikaanse steden auto’s werden gespot met Apple-logo’s en veel sensoren op het dak.

Gear

Playing the game: houd uw onderneming vers

Wat vindt u lekkerder: houdbare of verse melk? Dat vroeg ik me af toen ik las over de houdbaarheid van ondernemingen in de nieuwe economie, het thema van ABN AMRO Insights Live dit jaar. Volgens mij zijn we het eens: je kookt het lekkerste met verse ingrediënten. Misschien is de vraag dus: hoe houdt u uw bedrijf ‘vers’? Probeer niet wanhopig verse melk houdbaar te maken door een defensieve houding aan te nemen en een vestingmuur op te trekken. Stimuleer juist creativiteit en speel flexibel in op veranderingen. En dat betekent niet dat alle beproefde familierecepten het raam uit moeten. Ken de kracht van uw bedrijf en speel die troef uit.

Innovatie

‘Facebook is de nieuwe Google’

Google gaat de volgende slag in technologie missen en wordt minder relevant. De recente kwartaalcijfers zijn daarvan al een voorbode. Dat zegt analist Ben Thompson van het blog Statechery. De volgende Google is al gearriveerd en heet Facebook.

Innovatie

Metro Group start horeca-accelerator met Techstars

Retailconcern Metro Group, waaronder ook MediaMarkt onder valt, lanceert met het Amerikaanse Techstars een accelerator. Vanuit deze snelkookpan voor startende techbedrijven moet de horecasector een innovatie-impuls krijgen.

Innovatie

Open Universiteit in educatieve games

De Open Universiteit leidt de komende vier jaar een omvangrijk Europees onderzoeks- en innovatieproject over educatieve gaming. Het RAGE-project moet met een budget van 9 miljoen euro een sterke impuls geven aan het Europese gamingonderzoek.

Innovatie

Noord-Brabant zet volgende stap met Smart Industry

Noord-Brabant heeft een volgende stap gezet met Smart Industry, oftewel het slim benutten van technologische toepassingen om de productiviteit te vergroten. Ruim honderdvijftig bedrijven en kennisinstellingen uit Zuid-Nederland kwamen deze week naar het Conference Centre The Strip op de High Tech Campus in Eindhoven om te ontdekken hoe Smart Industry hen naar een hoger plan kan tillen.

Innovatie

Hybris zoekt aansluiting tot winkelvloer

De onderzoeksafdeling van hybris, een leverancier van e-commercesofware, onderzoekt ook dit jaar hoe fysieke winkels moeten inhaken op de trend van de internet of things.

Research and development

Verandert social CRM de manier waarop we tegen klanten aankijken voorgoed?

Reguliere relationshipmarketing-principes en CRM helpen bedrijven om de klantrelatie op te bouwen en te behouden, maar dat is onvoldoende om de betrokkenheid van de ‘sociale’ klant te verhogen. Social CRM is het antwoord op mondigere klanten, globalisering, veranderende regelgeving, toenemende concurrentie en nieuwe technologieën. Onderstaand ga ik na welke ontwikkeling social CRM de afgelopen jaren doormaakte, geef ik twee goede praktijkvoorbeelden, BMW Groep en Sony, en belicht ik een paar trends.

Innovatie