More stories

Click & collect populair

Click & collect lijkt een geslaagde formule, in elk geval in Engeland. Een in vijf consumenten haalt zijn online bestellingen op in de winkel, althans bij die retailers die meerdere kanalen benutten.

Logistics

Stopzetten maandagbezorging geen ramp

Vanaf 6 januari 2014 wordt er op maandag geen post meer bezorgd die is gericht aan huis- en vestigingsadressen. Op zondag worden verder geen brievenbussen meer geleegd. Wat zijn de gevolgen voor webwinkels?

Fulfillment

Ook DHL experimenteert met drones voor bezorging

Pakketbesteller DHL gaat volgende week testen of en hoe het vliegende robots kan inzetten om pakketjes af te leveren.

Logistics

Amazon wil bezorgen per octocopter

Aanvankelijk werd er lacherig over gedaan: de experimenten met mini-helikopers die bestellingen letterlijk op je stoep kunnen bezorgen. Maar nu heeft ook Amazon zijn eerste octocopters getoond in het programma 60 Minutes van CBS. Al moest Amazon topman Jeff Bezos meteen toegeven dat dit de eerstkomende vijf jaar nog geen realiteit zal zijn.

Logistics

Interview: ‘Bezorgdienst Shutl wordt wereldwijd marktleider’

Tom Allason, oprichter en CEO van online koeriersdienst Shutl ziet vier jaar na oprichting de wereld aan zijn voeten liggen. Met dank aan eBay. “Het is een jongensdroom die uitkomt.”

E-commerce

IKEA opent distributiecentrum voor Nederlandse webhandel

IKEA opent volgend jaar een apart distributiecentrum om de online verkopen te kunnen faciliteren.

Logistics

Nederlandse webshops wereldkampioen supersnel leveren

Nederlandse webshops lopen internationaal voorop met het snel bezorgen. Bij Nederlandse webshops kunnen klanten steeds vaker tot ’s avonds laat bestellen voor levering de volgende dag, terwijl webshops in omringende landen vaak nog een tijdgrens van 14.00 uur hanteren. Dat blijkt uit onderzoek van Global Webshop Logistics.

Logistics

Albert Heijn vergroot gebied voor thuisbezorgen

Vanaf volgende maand kunnen tweehonderdduizend nieuwe huishoudens hun dagelijkse boodschappen door Albert Heijn laten thuisbezorgen.

Logistics

Dropshipping: is online ondernemen écht zo makkelijk?

Dankzij dropshipping is het vandaag makkelijker dan ooit om een onlinewinkel te openen. Het is gedaan met complexe logistieke barrières en enorme voorraadrisico’s. Maar zijn er aan deze populaire strategie dan geen nadelen verbonden?

Logistics

Track & trace kan beter

Vandaag besteld, morgen geleverd, belooft Bol.com, maar de praktijk blijkt wel eens anders. Half november plaatsen we een bestelling bij Bol in de verwachting dat het pakje de dag daarop wordt bezorgd. De bestelling gaat vergezeld van een track & trace-code. Daar zien we dat het pakketje is opgehaald bij Bol.com, maar op een of andere manier nog niet het sorteercentrum heeft bereikt.

Fulfillment

Wehkampbaas: ‘Tijd voor open discussie over last mile’

Andries van Daalen, programmadirecteur bij Wehkampmoeder RFS Holland, vindt het de hoogste tijd dat er een discussie wordt gevoerd over de last mile in logistiek Nederland. Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar Nederlands straten door.

Logistics

DPD en GLS perken thuisafleveringen in

Pakketdiensten DPD en GLS ontwikkelen initiatieven om de kosten te drukken. GLS gaat de optie bieden pakketjes af te halen, DPD gaat van drie naar twee afleverpogingen als de ontvanger niet thuis is.

Logistics

Amazon bezorgt op zondag

Online retailer Amazon gaat voortaan ook op zondag leveren, al is lijkt het mooier dan het is. Het geldt maar voor twee grote steden en alleen voor premiumklanten die meer dan gemiddeld bestellen en hun bezorgkosten jaarlijks afkopen.

Logistics

De verslogistiek van Taartenwinkel.nl

Met meer dan vier miljoen verkochte traktaties is Taartenwinkel.nl uitgegroeid tot de grootste onlinebanketbakker van Nederland. Om te innoveren ging het Amsterdamse bedrijf van een gedecentraliseerd model met vierhonderd bakkers naar een gecentraliseerd model met één bakkerij. Gert van de Cappelle van Taartenwinkel legt uit waarom dat noodzakelijk was.

Logistics

LUXeXcel wint Accenture Innovation Award

LUXeXcel, een ontwikkelaar van een nieuwe 3D-printmethode, heeft de Accenture Innovation Award gewonnen in de categorie Communicatie, Media en Technologie. Taalvoutjes.nl was de grootste lieveling van het algemene publiek.

Logistics