More stories

Webwinkel heeft onvoldoende oog voor logistiek

Een grote groep vooral startende webwinkels heeft onvoldoende oog voor logistiek. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van Panteia. Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het business concept onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden. Een samenvatting.

Logistics

Superdirect.com: ‘De top 10-producten zijn verswaren’

De top tien meest bestelde producten bij internetsupermarkt Superdirect.com bestaat uit dagverse producten. De eerste ervaringen van directeur Henk Niemandsverdriet zijn goed. Hij bereidt zich voor op uitbreiding naar de Randstad.

E-commerce

DPD Pakketservice lanceert internationaal netwerk van afhaalpunten

DPD Pakketservice is begonnen met een gefaseerde uitrol van een nationaal en grensoverschrijdend netwerk van ParcelShops waarmee het verzenden en ophalen van pakketten nog makkelijker moet gaan worden. DPD is naar eigen zeggen de eerste op de Nederlandse markt die een geïntegreerd multi-country netwerk aanbiedt. Het bedrijf start met ruim 1.000 ParcelShops in de Benelux.

Fulfillment
Premium

Acht procent meer pakketpost PostNL

Het pakketvolume bij PostNL is in het derde kwartaal met acht procent gestegen, terwijl de omzet van dit onderdeel met vijf procent groeide. Beleggers reageren positief.

E-commerce

Aanpak werkt: transportdiefstal op de terugtocht

Goed nieuws voor e-tailers: Het eerste half jaar van 2013 daalde de geregistreerde transportcriminaliteit licht. Dat geldt met name voor de categorie ladingdiefstal, die van 193 gevallen in de eerste helft vorig jaar terugliep naar 158 in het afgelopen halfjaar: een daling van 18 procent.

Logistics

Tesco: online boodschappen ophalen op school of parkeerplaats

De Engelse supermarktketen Tesco voegt een nieuwe bezorgopties toe aan zijn Click & Collect-product. Behalve in de supermarkt kunnen klanten nu ook terecht op scholen, bibliotheken, sportcentra en parkeerplaatsen voor forensen.

E-commerce

IKEA test Click & Collect in Frankrijk

Online bestellen en een dag later afhalen bij de uitgiftebalie. Dat is wat IKEA bij het filiaal in Montpellier in Frankrijk test.

E-commerce

Consument: liever gratis bezorging dan binnen 1 dag

De race om bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen lijkt helemaal niet zo verstandig. Nieuw onderzoek van Forrester lijkt te suggereren dat consumenten gratis bezorgen belangrijker vinden.

Logistics

Bezorgen binnen één uur, het kan

Same-day delivery is het magische woord in de logistiek van webwinkels. ’s Ochtends bestellen en nog voor het avondeten in huis. Maar in China bezorgen ze al binnen het uur.

Logistics

Bol.com en Coolblue gaan op maandag bezorgen

bol.com en Coolblue gaan vanaf volgende maand ook op maandagen bestellingen bezorgen. Hiervoor gaan de sorteercentra van PostNL zondagsdiensten draaien. In de loop van de maanden kunnen meer webwinkels hiervan gebruikmaken.

E-commerce

Niet alleen halen, maar ook brengen bij Superdirect.com

Aanstaande zaterdag gaat de online supermarkt Superdirect.com van start. Via het web bestel je er boodschappen, bij een pickup point haal ze op. Door een nieuwe samenwerking met DPD kunnen er ook pakketjes worden afgeleverd voor verzending.

E-commerce

Voor de echte groei zullen e-tailers grenzen moeten verleggen

De e-commercesector in ons land blijft maar groeien. Ook voor aankomend jaar wordt weer een toename van acht procent verwacht in het aantal online verkopen. Toch liggen de échte groeimogelijkheden voor winkeliers buiten de eigen landsgrenzen. Een gesprek met Luc de Munck, managing director bij bpost International. Over internationale handel en ontwikkelingen binnen de logistiek.

Logistics

Aangetekend kan nu ook per GPS

Is er een alternatief voor aangetekende post? Overnight pakketdienst Packs meent van wel. Die heeft in eerste instantie voor zijn wenskaartenklant Greetz een nieuwe dienst gelanceerd: MailPacks. Daarbij worden zendingen van brievenbusformaat via de GPS gevolgd en kan het pakketje zonder handtekening toch in de bus worden geduwd.

Logistics

RFID optimaliseert voorraadbeheer

RFID (Radio Frequency Identification) maakt het mogelijk om producten draadloos uniek te identificeren. Het biedt direct inzicht in voorraden en goederenstromen en helpt zo onnodige voorraden terugdringen en zorgt ervoor dat de schappen gevuld blijven. Het wordt als technologie nog maar mondjesmaat toegepast in de retail door de relatief hoge kosten.

Logistics

Beter plannen met Big Data

Walther Ploos van Amstel, docent Logistiek en SCM aan de Vrije Universiteit Amsterdam, bepleit de inzet voor Big Data bij de logistiek. Pakketjes kunnen slimmer en vooral goedkoper bezorgd worden.

Logistics