More stories

Premium

Uitgevers verliezen verkeer door AI in zoekmachines

Het verkeer naar nieuwssites staat onder toenemende druk nu grote technologiebedrijven AI-gegenereerde samenvattingen integreren in hun zoekresultaten.

Media

Koers Netflix schiet omhoog op kwartaalcijfers: +13%

Meer omzet en een hoger dan verwachte winst drijven de handel nabeurs van het aandeel Netflix met dertien procent op.

Entertainment

Google: geen factchecking voor onze diensten

Google wil geen factchecking invoeren voor de resultaten van zijn zoekmachine en YouTube-video’s. Dat heeft het bedrijf in een brief aan de Europese Commissie laten weten. De EU wil een voorheen vrijwillige gedragscode voor technologieplatforms verplicht stellen.

Media

X en Bluesky lanceren videofeeds

Zowel X als Bluesky hebben gereageerd op het dreigende verbod van TikTok met een eigen videofeed, waarop verticaal georiënteerde video’s zijn te bekijken. In de ‘Explore’-tab van Bluesky zien gebruikers nu ook een sectie met trending video’s.

Video

Kieskeurig.nl verandert van CPC- naar CPS-model

Kieskeurig.nl voert een betaalmodel in voor retailers die verkeer krijgen uit de prijsvergelijker. Zij betalen niet meer per klik naar hun site, maar per daadwerkelijk gerealiseerde aankoop.

Online advertising

Bezwaar Epic tegen boetes en bindende aanwijzing Fortnite ongegrond

Bezwaar Epic tegen boetes en bindende aanwijzing Fortnite ongegrond

Entertainment

Duizenden vandaag weg van Twitter/X door crowdactie

Zeventien organisaties en vierduizend particulieren vertrekken maandag van Twitter/X als statement tegen online desinformatie, haat, discriminatie en politieke beïnvloeding.

Social

Fusie Perplexity AI en TikTok is niet realistisch

Het Amerikaanse bedrijf Perplexity AI heeft zaterdag voorgesteld om te fuseren met TikTok, waarbij moeder ByteDance zijn aandelenbelang zou kunnen behouden. Dat Perplexity AI dit voorstelt lijkt vanuit het bedrijf zelf geredeneerd logisch: het zou zijn technologie voor video kunnen inzetten, maar het is niet de oplossing die toezichthouders willen zien.

Social

TikTok US in de loop van zondag weer in de lucht na toezeggingen Trump

Nadat het platform 14 uur offline is geweest in de Verenigde Staten, zal TikTok vandaag weer beschikbaar zijn voor Amerikaanse gebruikers. Dat is volgens het bedrijf in overleg met partners gebeurd. ‘We danken president Trump voor het bieden van de nodige duidelijkheid en zekerheid aan onze serviceproviders dat ze geen sancties zullen krijgen.’

Social

TikTok in VS voorlopig op zwart, Amerikanen ontdekken RedNote

Vannacht is TikTok in de VS alsnog op zwart gegaan, zelfs uren voor de deadline en mogelijk tijdelijk omdat Donald Trump na zijn inauguratie het verbod wellicht weer ongedaan zal maken. Het verbod op TikTok heeft nu al een averechts effect: Amerikanen doen precies wat het Congres hoopte dat ze niet zouden doen: massaal overstappen naar Chinese alternatieven.

Social

Nintendo deelt eerste informatie over Switch 2

De Nintendo Switch 2, de opvolger van de Nintendo Switch, zal in de loop van 2025 worden uitgebracht. Nintendo heeft de Nintendo Switch 2 vandaag gepresenteerd in een video met een eerste blik op het systeem.

Gear
Premium

Europese privacyklacht tegen zes grootste Chinese platformen

De particuliere burgerrechtenorganisatie noyb dient privacyklachten tegen TikTok, AliExpress, Shein, Temu, WeChat en Xiaomi. De ‘zaak WeChat’ wordt in Nederland onderzocht.

Media

Oprichters iCulture nemen afscheid, site naar BigSpark

Oprichters Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag nemen afscheid van Apple nieuwssite iCulture en gaan het na vele jaren Apple-hectiek wat rustiger aan doen. De uitgever van iPhoned, Android Planet, c’t en BigSpark neemt iCulture over.

Media

Kamilla Leupen nieuwe directeur de Volkskrant, Trouw, Het Parool en NU.nl

Kamilla Leupen, hoofdredacteur van Het Parool, wordt vanaf mei de nieuwe directeur van de Volkskrant, Trouw, Het Parool en NU.nl.

Media

Jongeren willen minder tijd spenderen op sociale media

Het sociale media gebruik onder Nederlanders stijgt. In 2024 gebruikten 14,3 miljoen mensen in Nederland sociale media. In 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 nog 13,5 miljoen. Vooral jongeren onder de 40 jaar hebben fors meer tijd gespendeerd op sociale media. Maar uit een onderzoek in opdracht van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat juist die groep graag minder tijd wil spenderen op sociale media.

Social