TV is niet dood: de rol van alle vormen van TV in een veranderend medialandschap
Televisie blijft een essentiële rol spelen in marketingstrategieën, zelfs nu de mediaconsumptie aan het veranderen is.
Televisie blijft een essentiële rol spelen in marketingstrategieën, zelfs nu de mediaconsumptie aan het veranderen is.
IT-consultancybedrijf Xebia heeft samen met AVROTROS een innovatieve GenAI-oplossing ontwikkeld waarmee de omroep direct inzicht krijgt in wat kijkers interesseert of juist laat afhaken. De oplossing analyseert en labelt automatisch videomateriaal, identificeert onderwerpen en personen in tv-programma’s en koppelt deze aan kijkcijfers.
Meta zet kunstmatige intelligentie in om jongeren op te sporen die een onjuiste geboortedatum op Instagram opgeven. Wanneer het systeem vermoedt dat een account toebehoort aan een tiener, wordt dat profiel automatisch omgezet naar een zogenaamd Teen Account, zelfs als de gebruiker zichzelf als volwassene heeft geregistreerd.
CreativeNL sprak op SXSW met makers van ‘immersive experiences’ en andere betrokkenen. In dit deel interviews met Marcel Van Brakel en Steye Hallema.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft voor het eerst aan één van haar vergunninghouders een boete van 734.000 euro opgelegd omdat het bedrijf jongvolwassenen onvoldoende beschermd heeft tegen onmatig spel en kansspelverslaving.
Vandaag is de twintigste editie van Emerce 100 verschenen, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin lees je hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën.
Het AD gaat verhuizen. Op 1 januari 2027 vestigen de centrale redactie van AD en de redacties van AD Rotterdams Dagblad en indebuurt zich op de Coolsingel, de bekendste straat van Rotterdam. Ook de DPG Media-collega’s van ICT, Sales, Marketing en Finance verhuizen mee.
Bijna een vijfde van de muziek die op muziekdienst Deezer wordt geplaatst, is volledig gegenereerd door AI. Dat heeft de Franse streamingdienst bekendgemaakt. In januari was slechts 10 procent van de titels AI-gegenereerd, in slechts drie maanden tijd is het aandeel bijna verdubbeld. Dagelijks worden 20.000 volledig AI-gegenereerde nummers toegevoegd.
Het aandeel Netflix steeg in de handel nabeurs met vijf procent op beter dan verwachte resultaten. De directie sprak eerder deze week ook al het streven uit de omzet en koers te verdubbelen in 2030.
Met ingang van week 15 maken ook korte luistertrajecten van één en twee minuten onderdeel uit van de rapportage van de luistertijd in het NMO Luisteronderzoek. Het gaat dan om luistertrajecten die op basis van ‘encoding’ zijn gemeten. Deze aanpassing in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast op de weken 1 t/m 14 2025.
DPG Media komende trekt de komende drie jaar meer dan 400 miljoen euro uit voor digitale ontwikkeling. De uitgever wil verder investeren in zijn apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren.
OpenAI is naar verluidt bezig met de ontwikkeling van een eigen socialemediaplatform, zo meldt The Verge op basis van ingewijden. Het platform zou vergelijkbaar zijn met X (voorheen Twitter), maar dan met een sterke focus op de beeldgeneratiefuncties van ChatGPT.
De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Techno Offshore Limited een boete van 1,2 miljoen euro op voor het illegaal aanbieden van kansspelen via de websites nolimitbet.com en simplecasino.com. Het aanbieden van online kansspelen zonder vergunning voor de Nederlandse markt is verboden.
Google en de Stichting Organisatie voor PersuitgeversRecht hebben een akkoord bereikt over het licenseren van het werk van elf grote Nederlandse nieuwsorganisaties.
Spotify wil 1 miljoen euro investeren om de productie van audioboeken in andere talen dan Engels te stimuleren, te beginnen met Frans en Nederlands.