More stories

Netflix leidt in Belgische streamingmarkt, grote verschillen tussen gewesten

Netflix is de meest gebruikte videostreamingdienst in België, op afstand gevolgd door Disney+ en Amazon Prime Video. Er zijn grote verschillen tussen de gewesten, waarbij vooral de populariteit van Amazon onder de Franstaligen opvalt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper. Het is de eerste keer dat het rapport Video Behaviour Belgian Consumers 2024-Q3 verschijnt.

Media

Nederlands bureau claimt eerste kersthit gemaakt met AI

Het Rotterdamse AI-bureau Newdai presenteert ‘Never Gonna Be the Same (Christmas Night)’, naar eigen zeggen de eerste kerstsingle die met kunstmatige intelligentie (AI) is gecomponeerd en geproduceerd: van een kort pianofragment tot een complete song met videoclip.

Entertainment

Fusies transformeren het agency-landschap: hoe opschaling innovatie en klantwaarde ontsluit

In het landschap van digitale bureaus spelen fusies en overnames een grote rol. In dit kader valt de recente samenwerking […]

Media

Infographic: Hoe het TikTok-algoritme werkt

Hoewel de app de focus blijft van met name Amerikaanse regelgevers, vanwege de banden met de Chinese overheid, is de impact van TikTok niet uit te wissen. Het team van Giraffe Social Media heeft een overzicht samengesteld van de belangrijkste factoren die het TikTok-algoritme aansturen.

Media

Oorlogsarchief gaat voorlopig niet online

Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) wordt niet zoals voorzien per 2 januari 2025 online toegankelijk. Dat heeft minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) besloten in reactie op de waarschuwingsbrief die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vandaag publiceerde.

Media

Grootste Delpher contentrelease ooit

Op 3 december 2024 zijn er niet minder dan 111.321 tijdschriftafleveringen aan het online archief Delpher toegevoegd. Het gaat om 530 titels, die samen goed zijn voor ongeveer 2,5 miljoen pagina’s. Hiermee is het de grootste contentrelease ooit. De bladen komen uit de collecties van 17 verschillende erfgoedinstellingen.

Media

Noors augmented reality-theater wint vakprijs

Cecilie Grydeland Lundsholt van het Noorse Vestland Teater heeft gisteren in Rotterdam een internationale vakprijs gewonnen voor meest innovatieve XR-concept.

Media

Last onder dwangsom voor Techno Offshore en Novatech Solutions

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Techno Offshore Limited en Novatech Solutions N.V. een last onder dwangsom op voor illegaal kansspelaanbod. Via de websites simplecasino.com, nolimitbet.com, qbet.com en 55bet.com bieden ze illegale kansspelen aan Nederlandse spelers aan.

Entertainment

Bright terug met papieren tijdschrift

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van gadgetpublicatie Bright in februari verschijnt Bright Magazine als jaarlijkse uitgave in gelimiteerde oplage.

Media
Premium

Videoland verstevigt tweede positie in stabiele streamingmarkt

Videoland heeft de afgelopen tijd zijn tweede plek in de Nederlandse markt van streamingdiensten weten te consolideren. In het derde kwartaal vergrootte de aanbieder de afstand met de nummer drie, Disney+. Onbetwist marktleider blijft Netflix, dat door vrijwel de helft (49%) van alle huishoudens wordt gebruikt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper over het derde kwartaal van 2024.

Entertainment

Infographic: Wie brengt de meeste tijd door op sociale media?

Nederland staat er niet bij, in deze lijst van veelgebruikers van sociale media. Het overzicht is van Visual Capitalist, gebaseerd op gegevens van We Are Social.

Social
Premium

NPO, RTL en Talpa live met experimenteel Datakluis

Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.

Media
Premium

33 miljoen nieuwe gebruikers voor Threads alleen al in november

Berichtendienst Threads van Meta heeft sinds begin deze maand 35 miljoen nieuwe gebruikers gekregen. Net als Bluesky profiteert het platform van de versnelde leegloop bij X.

Social

Talpa Network benoemt Mo Cornelisz tot Director Digital

Talpa Network heeft Mo Cornelisz aangesteld als nieuwe Director Digital. Cornelisz. Zij werkt al langer bij het bedrijf werkt als Head of Growth.

Media

Procedure verdeling regionale radiofrequenties gestart

Vandaag is de veilingprocedure begonnen voor commerciële niet-landelijke radio. Bestaande en nieuwe partijen kunnen daaraan deelnemen. Momenteel worden de regionale radiofrequenties gebruikt door zenders als RADIONL, Tukker FM, Simone FM, KINK en SLAM!

Media