More stories

Bright terug met papieren tijdschrift

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van gadgetpublicatie Bright in februari verschijnt Bright Magazine als jaarlijkse uitgave in gelimiteerde oplage.

Media
Premium

Videoland verstevigt tweede positie in stabiele streamingmarkt

Videoland heeft de afgelopen tijd zijn tweede plek in de Nederlandse markt van streamingdiensten weten te consolideren. In het derde kwartaal vergrootte de aanbieder de afstand met de nummer drie, Disney+. Onbetwist marktleider blijft Netflix, dat door vrijwel de helft (49%) van alle huishoudens wordt gebruikt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper over het derde kwartaal van 2024.

Entertainment

Infographic: Wie brengt de meeste tijd door op sociale media?

Nederland staat er niet bij, in deze lijst van veelgebruikers van sociale media. Het overzicht is van Visual Capitalist, gebaseerd op gegevens van We Are Social.

Social
Premium

NPO, RTL en Talpa live met experimenteel Datakluis

Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.

Media
Premium

33 miljoen nieuwe gebruikers voor Threads alleen al in november

Berichtendienst Threads van Meta heeft sinds begin deze maand 35 miljoen nieuwe gebruikers gekregen. Net als Bluesky profiteert het platform van de versnelde leegloop bij X.

Social

Talpa Network benoemt Mo Cornelisz tot Director Digital

Talpa Network heeft Mo Cornelisz aangesteld als nieuwe Director Digital. Cornelisz. Zij werkt al langer bij het bedrijf werkt als Head of Growth.

Media

Procedure verdeling regionale radiofrequenties gestart

Vandaag is de veilingprocedure begonnen voor commerciële niet-landelijke radio. Bestaande en nieuwe partijen kunnen daaraan deelnemen. Momenteel worden de regionale radiofrequenties gebruikt door zenders als RADIONL, Tukker FM, Simone FM, KINK en SLAM!

Media

Doe mee aan het salarisonderzoek voor de Nederlandse online industrie

Wil jij weten hoe jouw salaris zich verhoudt tot dat van je vakgenoten? Doe dan mee aan het salarisonderzoek voor de Nederlandse online industrie. Dat kost je nog geen tien minuten en levert je een interessante benchmark op.

E-commerce

FilmBox vanaf februari 2025 toegevoegd aan portfolio Ad Alliance

Ad Alliance gaat advertenties inkopen voor FilmBox in Nederland vanaf februari 2025. Bij FilmBox, het eerste 24/7-filmkanaal in Nederland, komen de grootste Hollywood-blockbusters, arthousefilms en klassiekers samen. Daarnaast heeft FilmBox de live uitzendrechten voor de Oscars en de Golden Globes 2025.

Online marketing

Bereik Nederlandse online nieuwssites stabiliseert

Het gebruik van traditionele media neemt sinds jaren af. Het gebruik van online nieuws stabiliseert daarentegen, zo laten nieuwe cijfers van het Commissariaat voor de Media zien.

Publishing

KSA deelt boete van 1,1 miljoen euro uit aan Blue High House

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt Blue High House S.A. een boete van 1,12 miljoen euro op voor het aanbieden van online kansspelen zonder de daarvoor benodigde vergunning. Eerder kreeg Blue High House voor het illegale aanbod al een last onder dwangsom opgelegd.

Entertainment

Arjan Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven om een soepele overdracht met Pomper mogelijk te maken.

Media

Stichting K.E.S. stort zich op massaclaim gokverliezen

Met de oprichting van de Stichting Kansspelrecht en Schadevergoeding (Stichting K.E.S.) zet Nederland een ‘belangrijke stap richting een grootschalige massaclaim voor het terugvorderen van gokverliezen’, zo stellen de initiatiefnemers die vooral gokbedrijven wil aanpakken die zonder vergunning in Nederland opereerden.

Media

Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister

De publieke omroep brengt in 2025 alle radiozenders samen in de NPO Luister-app en website. Hiermee verdwijnen op termijn de huidige zenderapps en kunnen luisteraars alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep gemakkelijk op één plek vinden.

Media

Bingewatchen met reclame: wat betekenen Netflix-ads voor de toekomst?

Hoewel adverteren op Netflix in Nederland binnenkort pas mogelijk wordt, is het in veel landen al een succes.

Online advertising