More stories

‘PlayStation’ geeft volgend jaar concert in Amsterdam

Sony Interactive Entertainment, RoadCo Entertainment, GEA Live en Friendly Fire hebben PlayStation: The Concert aangekondigd, een naar eigen zeggen baanbrekend liveoptreden dat de meest iconische videogamesoundtracks ten gehore brengt.

Media

Viaplay verliest 249.000 abonnees (-5%)

De Europese streamingdienst Viaplay verloor afgelopen kwartaal vijf procent van zijn klanten en gaat de herfst in met 4,7 miljoen kijkers. Formule 1 blijft de kurk waar het bedrijf internationaal op drijft.

Media
Premium

DPG Media verlaat open advertentiemarkt, weg van Big Tech

Vanaf 1 november stopt DPG Media met het aanbieden van advertentieruimte in de apps van haar nieuws- en magazinetitels via de open markt. Advertenties in de apps van o.a. NU.nl, AD, de Volkskrant, Libelle en Margriet zijn alleen nog in te kopen via directe inkoop, private deals of via DPG Media’s eigen advertentieplatform Ad Manager.

Online advertising

Kansspelautoriteit legt BlokDance last onder dwangsom op

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt BlockDance een last onder dwangsom op voor het aanbieden van onvergunde kansspelen. Het aanbieden van kansspelen zonder de daarvoor vereiste vergunning is in Nederland verboden. Als de partij de overtreding niet staakt en gestaakt houdt, krijgt zij een dwangsom opgelegd.

Entertainment

Marjolein Denekamp nieuwe directeur Roularta Media Nederland

Uitgever Roularta Media Nederland heeft Marjolein Denekamp benoemd tot nieuwe directeur. Ze volgt Erwin van Luit op die afgelopen mei vertrok en met ingang van volgend jaar aan het hoofd staat van DOOR Media Groep, waarin Misset Uitgeverij en Rendement Uitgeverij zitten.

Media

DPG Media sluit exclusief mediapartnership met Professional Fighters League (PFL)

DPG Media en de Professional Fighters League (PFL) kondigen een exclusief mediapartnership aan. Daarmee zijn alle topevenmenten van de PFL voortaan exclusief te bekijken bij het Algemeen Dagblad. 

Media
Premium

Europese videogame-industrie in 2023 goed voor 25,7 miljard euro

De totale omzet van de Europese videogame-industrie is in 2023 gestegen naar 25,7 miljard euro. Dit blijkt uit cijfers die door Ipsos zijn geleverd in opdracht van Video Games Europe. Vergeleken met 2022 vertaalt dit zich in een stijging van 5 procent, net als het jaar daarvoor.

Entertainment

Helft nieuwe Netflix-klanten heeft ‘reclame-abo’

De digitale mediaconsument wil wel Netflix, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Entertainment
Premium

EU: X blijkt toch geen poortwachter

Berichtendienst X is niet dominant genoeg om door de Europese Commissie als ‘poortwachter’ te worden aangemerkt. De Europese Commissie komt na maandenlang onderzoek tot de conclusie dat het voormalige Twitter niet valt onder de strengere regelgeving.

Twitter/X

Openbaar Ministerie onderzoekt mogelijke tegenwerking Telegram

Het Nederlandse Openbaar Ministerie gaat onderzoeken of Telegram weerstand heeft geboden bij verzoeken vanuit bijvoorbeeld de rechtelijke macht.

Media

Ook reclames bij Amazon Prime in Nederland

Amazon Prime krijgt ook in Nederland reclameboodschappen. Dat meldt Broadcast Magazine. Om te kunnen blijven investeren in interessante content en het aanbod in de toekomst blijvend uit te kunnen breiden, zullen Prime Video-series en -films vanaf 2025 beperkte advertenties bevatten in Nederland.

Entertainment

Meta krijgt rechtszaak over verslaving tieners niet van de rol

Een federale rechter in de VS laat een zaak tegen Meta over verslaving aan sociale media onder tieners doorgaan. Meta wilde dat de rechter de zaak seponeerde.

Facebook
Premium

NPO-begroting 2025: miljoenen lineaire tv-budget naar online

De publieke omroepen leveren volgend jaar achttien miljoen euro budget voor lineaire televisie in. Dat geld, en meer, komt er bij online en on demand video bij.

Media

Mark de Jonge is de nieuwe uitgever van Bindinc

Bindinc heeft Mark de Jonge (50) aangewezen als de ‘grootste uitgever’ van tv-gidsen in Nederland. De Jonge sporen verdiend op het gebied van consumentenmarketing en strategie, onder andere bij creatief bureau JUMP! Retail en het marketingteam van Praxis.

Media

De rol van Connected TV in de omnichannelstrategie

Europa is momenteel de snelgroeiende markt voor CTV. Daarmee verandert inmiddels ook de rol ervan in een omnichannelstrategie die echt ‘alle kanalen’ omvat.

Publishing