More stories

Contextueel adverteren laat relevantie tot 40% stijgen

 “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”, zei John Wanamaker. Hij had natuurlijk kunnen meten en analyseren. Een andere uitdaging blijft echter wel bestaan: de juiste boodschap, op de juiste plaats, op het juiste moment laten zien, aan de juiste doelgroep.

Online advertising

Omzet Nederlandse muziekindustrie stijgt door

De Nederlandse muziekindustrie zag in 2017 de omzet met 10,1 procent stijgen, naar 170,5 miljoen euro. In Nederland is het omzetaandeel van streaming gestegen naar 63,8 procent van de totale markt, vergeleken met 54,7 procent in 2016, zo blijkt uit cijfers van NVPI Audio.

Entertainment

Netflix leent weer megabedrag voor content

Netflix heeft wederom 1,5 miljard dollar aan leningen afgesloten voor de aankoop van content en de eventuele overname van bedrijven.

Media

Bijna helft van muziekomzet komt van streaming

Vorig jaar kwam al 43 procent van de totale muziekomzet van streamingdiensten, volgens onderzoek van MIDiA Research.

Entertainment

EU bevestigt onderzoek naar Shazam

De Europese Commissie heeft officieel een vier maanden durend onderzoek naar de overname van Shazam door Apple aangekondigd. De EU maakt zich zorgen over de aankoop. Men is bang dat met de door Shazam verkregen gegevens Apple meer gebruikers naar zich toe zal trekken.

Entertainment

De Persgroep en EndemolShine samen in video en formats

De Nederlandse takken van de Persgroep en EndemolShine sluiten voor meerdere jaren een samenwerkingsverband waarbij ze elkaars online videostrategie oplijnen.

Video

Online video: zoektocht naar verdienmodellen

De online videoconsumptie ontwikkelt zich in hoog tempo. En is een van de redenen dat online advertentievolumes inmiddels groter zijn dan die van tv. Toch is serieuze business genereren allerminst vanzelfsprekend in deze jonge branche. Rijst de vraag: is er toekomst voor online video in Nederland?

Media

Fotosite Flickr verkocht aan SmugMug

Fotosite Flickr is voor een onbekend bedrag in handen gekomen van het bedrijf SmugMug.

Media

Accelerated Mobile Pages: dit zijn de laatste ontwikkelingen

Google zet flink in op het uitbreiden van de mogelijkheden binnen AMP (Accelerated Mobile Pages). Maar er zijn meer trends en ontwikkelingen. Wat moet je in de gaten houden?

Mobile

Sommige ‘loot boxes’ in strijd met kansspelwet

Vier op de tien loot boxes, oftewel schatkistjes in games, zijn volgens de Wet op de kansspelen verboden. Ook zijn er aanwijzingen dat loot boxes mogelijk verslaving in de hand werken. Tot deze conclusie komt de Kansspelautoriteit op basis van haar ‘Onderzoek naar loot boxes | Een buit of een last.’

Entertainment

RTL Nederland presenteert nieuwe strategie, met ontslagen

RTL Nederland investeert komende jaren tientallen miljoenen in nieuwe technische en organisatorische fundamenten. Daarin staan data-analyse, technologie en creatie voorop.

Strategy

NU.nl blaast discussieplatform NUjij nieuw leven in

NU.nl haalt het discussieplatform NUjij terug, zij het in een nieuwe vorm.

Publishing

Omzet Persgroep blijft stabiel op 1,45 miljard euro

De Persgroep heeft het jaar 2017 financieel goed afgesloten, zo meldt het uitgeefbedrijf. De bedrijfsopbrengsten van de mediaonderneming, actief in Nederland, België en Denemarken, bleven stabiel op ruim 1,45 miljard euro.

Publishing

Commissariaat voor de Media keurt samenwerking NU.nl en AT5 alsnog goed

Het Commissariaat voor de Media hecht alsnog zijn goedkeuring aan de nu al twee jaar durende samenwerking tussen NU.nl en AT5. Het Amsterdamse nieuws van AT5 verschijnt in de hoofdstad automatisch op de voorpagina van NU.nl.

Media

NU.nl test personalisatie

NU.nl gaat de voorpagina van zijn nieuwsrubriek personaliseren op basis van gedrag van bezoekers. Bright meldt dat een kleine groep lezers sinds kort een nieuwe voorpagina ziet: niet langer hebben de rubrieken een vaste volgorde. In plaats daarvan wordt de volgorde bepaald door het eigen klikgedrag.

Publishing