More stories

Bijna helft van Nederlanders kijkt naar betaalde online videocontent

Bijna de helft van de Nederlanders kijkt naar betaalde online videocontent via een abonnement of losse verkoop. Leeftijd en levensfase hebben de meeste impact op de manier van kijken, blijkt uit de nieuwste meting van de internationale studie GfK ViewScape.

Entertainment

John de Mol doet weer openbaar bod op aandelen TMG

John de Mol brengt wederom een openbaar bod uit op alle uitgegeven gewone aandelen van uitgeverij TMG. Per aandeel wordt wederom 6,50 euro geboden.

Publishing

Moederbedrijf Ziggo investeert in Drone Racing League

Liberty Media, het moederbedrijf van Ziggo, participeert in een investeringsronde van twintig miljoen dollar in de Drone Racing League. Vandaag vindt een grote, internationale dronerace in Londen plaats.

Entertainment

Flinke injectie voor muziekdienst Pandora

Muziekdienst Pandora krijgt een investering van 480 miljoen dollar van radiosatellietbedrijf SiriusXM. Tegelijkertijd wordt dochter Ticketfly aan Eventbride verkocht voor 200 miljoen dollar.

Entertainment

PwC over Media & Entertainment: ‘Het gaat niet om prijs’

Het gaat niet om de prijs en het gaat niet om distributie van content in de digitale business. De Entertainment & Media Outlook 2017–2021 van PwC stelt wat niet-mediabedrijven al lang weten: ‘Het gaat om de gebruikerservaring’.

Customer Experience

Infographic: Gen Z verslingerd aan YouTube

Generatie Z, kinderen geboren tussen pakweg 1996 en 2010, blijken verslaafd aan YouTube. De helft kan naar eigen zeggen ‘niet zonder’. Het kanaal blijkt zelfs populairder dan Instagram, Facebook en Snapchat. Gen Z groeide, anders dan de millennials, volledig digitaal op. Overigens wordt Facebook dan wel weer als belangrijkste nieuwsbron gebruikt. YouTube staat op de tweede plaats.

Entertainment

Rhys Noelke (RTL Group): ‘Mediabedrijf kan video-tsunami managen’

Het videolandschap mag dan onder aanvoering van YouTube, Facebook en Snapchat snel veranderen, mediabedrijven met een staat van dienst spelen nog altijd een belangrijk rol. Daarvan is Rhys Noelke, SVP Strategy bij RTL Group overtuigd. ‘Iemand moet die video-tsunami managen.’

Video

Sven Sauvé nieuwe CEO RTL Nederland

Sven Sauvé (43) wordt Chief Executive Officer (CEO) van RTL Nederland. Sauvé, momenteel Chief Operating Officer (COO) van RTL Nederland, volgt Bert Habets op die sinds kort co-CEO van RTL Group is.

Entertainment

100.000 YouTube-abonnees voor AVROTROS Klassiek

YouTube-kanaal AVROTROS Klassiek heeft de grens van 100.000 abonnees bereikt. Sinds de start van het kanaal in 2008 zijn al meer dan 50 miljoen weergaven behaald.

Entertainment

Wander Travel: online reisplatform voor millennials

Millennials worden een steeds interessantere doelgroep voor de reisbranche, maar hebben wel een eigen handleiding. Als ‘digital natives’ hebben ze totaal andere behoeften dan eerdere generaties, is ook de ervaring van Jurian van der Meer, commercieel directeur van EndemolShine dat een online reisplatform voor millennials is gestart, Wander Travel.

Travel

Sanne Walvisch adjunct-hoofdredacteur digitaal FD

Per 1 juli aanstaande treedt Sanne Walvisch in dienst als adjunct-hoofdredacteur digitaal van Het Financieele Dagblad. Walvisch zal zich in deze nieuwe functie bezig houden met de digitale (door)ontwikkeling van bestaande en nieuwe FD-uitgaven.

Publishing

Weer daling oplages Amerikaanse kranten

De oplages van Amerikaanse kranten dalen nog steeds. In 2016 wederom met 8 procent naar 35 miljoen exemplaren per dag en 38 miljoen op zondagen, aldus nieuwe cijfers van Pew Research.

Publishing

Facebook tekent eerste videocontracten

Vox Media, BuzzFeed, ATTN en Group Nine Media zijn enkele van de partijen die Facebook aan videocontent gaan helpen. Facebook gaat twee soorten programma’s maken: het gaat zelf series van telkens twintig tot dertig minuten produceren, maar kortere videoprogramma’s komen van derden.

Facebook

E-books en elektronische kranten goedkoper

E-books en digitale tijdschriften en kranten worden goedkoper. Het Europees Parlement heeft vandaag met overgrote meerderheid ingestemd met een lager BTW tarief. Papieren boeken hadden dat lagere tarief al.

Publishing

Interactieve reclame bij SBS via HbbTV

Vanavond start de campagne van zoutjesmerk Chio Heartbreakers met ondersteuning van HbbTV bij de SBS-zenders. Het is een eerste voorbeeld van wat SBS noemt ‘addressable tv’.

Campagnes