More stories

Satellietaanbieder Joyne richt zich ook op Vlaanderen

Satellietaanbieder Joyne, een concurrent van Canal Digitaal, start op 1 augustus ook in Vlaanderen. De abonnementen kunnen voor maximaal een half jaar prepaid worden gekocht.

Entertainment

CEO RTL: ‘Meer investeren in digitale videodistributie’

Om te kunnen concurreren met partijen als Netflix moet RTL investeren in meer digitale video voor de lokale markten. Bert Habets, CEO van RTL Group, wil ook nadrukkelijk geld steken in formats voor jongeren.

Media

In september eerste Online Radio Awards

De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) en mediaplatform Spreekbuis.nl starten dit jaar met uitreiking van de Online Radio Awards. Daarmee wordt er voor het eerst in de Nederlands radiogeschiedenis prijzen uitgereikt voor internet only-radiomakers en podcasters.

Media
Premium

Talpa onderzoekt datagedreven creatie met wetenschappers

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat en media-ondernemer John de Mol bekrachtigen vandaag een samenwerking voor onderzoek naar datagedreven creatie.

Artificial Intelligence

YouTube lanceert abonnementen

YouTube gaat betaalde abonnementen voor kanalen introduceren naast het abonnement dat al bestond voor YouTube Gaming. Dat maakte het bedrijf […]

Video

Nieuwe wet stelt strenge eisen web- en appdesign

Op 1 juli wordt een nieuwe wet van kracht die eisen stelt aan het design van sites en apps van overheidsinstanties. Ze moeten helemaal toegankelijk zijn voor mensen met een handicap, onder wie doven en blinden.

Digital Design

EU commissie stemt in met uploadfilter

Zoals verwacht heeft de commissie voor Juridische Zaken van het Europarlement woensdag gestemd voor een uploadfilter. De stemming laat zien dat ook de commissie op dit punt sterk verdeeld was. Het voorstel is met de stemming overigens nog lang geen richtlijn.

Legal

Kansspelautoriteit gaat loot boxes controleren

De Kansspelautoriteit gaat vanaf vandaag na of gamebedrijven aanpassingen hebben gedaan in hun illegale loot boxes, schatkistjes in games.

Entertainment

Google brengt podcastapp uit

Google heeft eindelijk een eerste gratis podcastapp uitgebracht voor Android toestellen. Of er ook een iOS versie komt is onduidelijk.

Media

Ex Machina Groep ontwikkelt formules voor shoppingkanalen

Ex Machina Groep heeft een aantal interactieve formaten uitgewerkt voor shoppingkanalen, zowel via YouTube, Facebook als het grote scherm. Directeur Frank van Oirschot gaf gisteren een voorproefje op Cross Media Café in Hilversum.

Online advertising

Adresseerbare reclame moet het grote scherm redden

Als kabelaars, mediabureaus en adverteerders gezamenlijk zouden werken aan adresseerbare reclame op lineaire televisie, kan een deel van het reclamebudget dat nu naar digitaal gaat weer worden teruggewonnen. Dat is de overtuiging van Laurence Miall – d’Août, directeur Advanced Advertising van Liberty Global. Zij sprak gisteren op Cross Media Café in Hilversum.

Online advertising

Film1 ook als streamingdienst

Vanaf donderdag is Film1 ook beschikbaar als streamingdienst. Tussenkomst van een tv-aanbieder is dan niet langer vereist.

Entertainment
Premium

Twintig procent advertentie-inkomsten dagbladen via digitale platformen

In 2017 werd 20 procent van de advertentie-inkomsten van Nederlandse krantenuitgevers gerealiseerd op digitale platformen. Dat percentage groeit permanent vanaf 2011 (8 procent) toen het voor het eerst werd gerapporteerd. Dat schrijft de bekende dagbladenonderzoeker Piet Bakker.

Publishing

YouTube Music en YouTube Premium nog niet in Benelux

YouTube breidt zijn twee nieuwe diensten YouTube Music en YouTube Premium uit naar Europa, maar de Benelux zit daar nog niet bij.

Entertainment

Sociale media minder belangrijk als nieuwsbron

Sociale media zijn minder belangrijk geworden als bron van nieuws en niet toevallig is daar vooral Facebook de oorzaak van. Een en ander blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Publishing