More stories

Nepnieuws is big business

Mediabedrijven vormen een specifiek doelwit voor nepnieuwsaanbieders. Dat zegt beveiliger Digital Shadows, die zeker veertig belangrijkste nieuwssites analyseerde.

Publishing

Nieuwe website TravConnect: join the club

TravConnect, het businessnetwerk van Emerce speciaal voor digitale en innovatieve spelers in travel, heeft een nieuwe look. Evenementen, nieuws, opleidingen – alles is terug te vinden op de vernieuwde site.

Travel

TMG gaat verder snijden in de organisatie

Uitgever TMG schrapt de komende jaren naar verwachting ongeveer 150 banen. De plannen voor de toekomst moeten resulteren in omzetgroei uit digitale proposities en een marktconforme omzetontwikkeling uit de consumenten- en adverteerdersmarkt, zo laat het bedrijf weten.

Publishing
Premium

Met Apple kaartenapp de weg vinden op Schiphol

Schiphol is met ingang van vandaag opgenomen in de kaartenapp van Apple. Dit betekent dat passagiers met een iPhone of iPad met behulp van Siri of de app zelf de weg kunnen vinden op de luchthaven.

Mobile

Washington wil fusie AT&T en Time Warner blokkeren

De Amerikaanse regering wil de voorgenomen fusie van telecomreus AT&T en mediabedrijf Time Warner blokkeren. AT&T wil 85,4 miljard dollar op tafel leggen voor Time Warner, maar Washington dreigt nu met de rechter.

Media

Netflix wordt duurder

Videodienst Netflix verhoogt zijn abonnementsprijzen voor zijn vaste klanten. Standaard-abonnees betalen in het vervolg 10,99 euro per maand in plaats van 9,99 euro. Voor Premium-klanten gaat de prijs zelfs met twee euro omhoog naar 13,99 euro per maand.

Entertainment

Kansspelautoriteit doet onderzoek naar virtuele schatkistjes

De Kansspelautoriteit gaat nader onderzoek doen naar internetgames waarin zogenoemde loot boxes voorkomen. Loot boxes zijn een soort schatkistjes waarin virtuele items zitten. Die maken het spel mooier of makkelijker. De inhoud wordt echter door het toeval bepaald.

Entertainment

Tim Heineke (I am POP): ‘Onze bot is de meest directe manier voor contact met fans’

Artiesten stoppen over het algemeen veel tijd in sociale media, maar dat leidt in de praktijk maar beperkt tot meer bereik. Daar gaat I am POP verandering in brengen. “I am POP is een manier voor iedereen met een fanbase om een messengerbot te lanceren en direct contact met een fanbase te hebben. Wij hebben 100% view rates en 94% open rates. Het is dus de meest directe manier om met fans contact te hebben”, aldus oprichter Tim Heineke tegen Top Names.

Social

NPO: steeds meer advertentiegeld naar Google en Facebook

Het grootste deel van het advertentiegeld verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook. Teruglopende inkomsten maken dat het steeds moeilijker wordt voor de publieke omroep om zijn taak nog te kunnen vervullen. Dat zegt NPO-voorzitter Shula Rijxman als reactie op de brief van minister Slob over de Mediabegroting 2018.

Online advertising

Waarom openen Android-users pushberichten vaker dan iOS-users?

Hogere click-through-rates (CTR) bij je Androidgebruikers dan op iOS; Hoe kan dat? Na onderzoek blijkt er een significant verschil te zijn tussen de engagement cijfers van Android en die van iOS-gebruikers.

Conversie

Electronic Arts overweegt streamingdienst voor games

Gamereus Electronic Arts wil binnen twee of drie jaar een streamingdienst voor games introduceren. Daartoe wordt samengewerkt met een onbekende partner.

Entertainment

Vloggers spreken code af over transparantie

Een grote groep YouTubers heeft in een nieuwe code afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over eventuele reclame in hun video’s. In de code staat bijvoorbeeld dat vloggers in hun video’s gaan aangeven wanneer zij worden betaald om een bepaald product aan te prijzen.

Media

Uitgevers met technische oplossing nepnieuws

Een aantal van de grootste nieuwsuitgevers uit Europa en Amerika gaat live met een nieuw systeem dat nepnieuws van echt nieuws moet onderscheiden.

Publishing

‘Extra bevoegdheden nodig om illegale online kansspelen aan te kunnen pakken’

Om illegale online kansspelen nog beter te kunnen bestrijden, heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit dringend extra bevoegdheden nodig. Dat zegt de toezichthouder na publicaties van Trouw en het Financieele Dagblad over het via Malta aanbieden van (illegale) online kansspelen op de Nederlandse markt.

Media

BREIN: ‘Luchtje aan het commerciële usenet’

Er zit een luchtje aan het commerciële usenet. Dat zegt directeur Tim Kuik van Stichting BREIN naar aanleiding van strafrechtelijke acties tegen illegale usenet aanbieders uit Duitsland. ​Drie illegale portals boden toegang tot illegale bestanden van films, series, muziek, software, games en boeken. De Nederlandse justitie werkte mee op basis van een internationaal rechtshulpverzoek via ​Eurojust, ​het Europese samenwerkingsverband tussen justitiële autoriteiten.

Media