More stories

Column: American Made

In 2016 ging het heel goed met de Nederlandse bioscopen. Zo steeg het aantal bezoekers met vier procent naar ruim 34 miljoen Nederlanders en werd er opgeteld bijna 290 miljoen euro aan tickets verkocht. Gezien de enorme groei die Netflix in ons land doormaakt, is dat op z’n minst opmerkelijk te noemen. Zet je de bioscoopcijfers ook nog eens af tegen het dalend aantal tv-aansluitingen en de vijftig procent minder winst en vier procent lagere reclameomzet van RTL Nederland, dan vraag je je af wat hun succesformule is.

Customer Experience
Premium

Nielsen: Inkomsten offline media dalen 6 procent

De netto mediabestedingen bij offline media daalden in de eerste helft van 2017 met 6,2. Dat geldt voor tv, radio en print. Enkel bestedingen bij online media stegen in de eerste maanden met 112 miljoen.

Online advertising

Guardian Media Group (GMG) lanceert fonds voor innovatie

Guardian Media Group (GMG) heeft een speciaal fonds van 42 miljoen pond (ruim 47 miljoen euro) in het leven geroepen om te investeren in nieuwe innovatieve projecten. Ook startups komen in aanmerking voor financiering.

Publishing

Ontwikkelaars kunnen nu ook verdienen aan games voor Messenger

Een jaar nadat Facebook games accepteerde voor Messenger, zoals Pac-Man en Space Invaders, kunnen game ontwikkelaars nu ook eindelijk geld verdienen met hun creaties via in-app aankopen en video-advertenties.

Entertainment

Wayne Parker Kent vestigt zich in Antwerpen

Online uitgever Wayne Parker Kent breidt haar activiteiten uit naar België. Volgend jaar verschijnen vier Vlaamse varianten van de online tijdschriften NSMBL, Manners, Culy en Famme.

Publishing

Reporters Online en De Coöperatie beginnen online persbureau

Reporters Online en De Coöperatie beginnen een online persbureau voor de verspreiding van freelance artikelen.

Publishing

Netflix in Nederland groeit minder hard

De groei lijkt er uit voor Netflix in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van telecompaper op basis van zijn Consumer Insights panel. De aanwas bedroeg slechts 2 procent tussen het tweede en derde kwartaal van 2017.

Entertainment

Hearthstone World Championship naar Amsterdam

Het Hearthstone World Championship, een groot e-sportstoernooi van Hearthstone, komt in januari naar de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Entertainment

Exclusieve titels via Kobo en bol.com

Kobo en bol.com gaan exclusieve boekenseries van Nederlandse thrillerauteurs Linda Jansma en Willem Asman beschikbaar stellen via Kobo en bol.com.

Publishing

Spotify lanceert app voor muzikanten

Spotify heeft een app uitgebracht voor muzikanten wier muziek via het platform wordt verkocht. Eigenlijk is dat het dashboard waarover zij al langer via de desktop beschikking hadden.

Entertainment

New Skool Media wil meer investeren in digitaal

Uitgever New Skool Media, onder meer bekend van Elsevier en voormalige Sanoma-titels, gaat meer investeren in digitalisering en online. ‘We zijn met de printtitels onvoldoende aanwezig in het leven van onze lezer. Tien of twaalf keer per jaar krijgen ze een blad in de bus, maar we moeten in feite dagelijks zichtbaar zijn met goede content,’ zegt de nieuwe CEO Erwin van Luit tegen Adformatie.

Publishing

Meldpunt Prullenbak wil duidelijkheid over archief Dichtbij.nl

Journalismlab heeft een meldpunt gecreëerd om het ‘onverantwoord verwijderen van relevante online content in kaart te brengen’. Aanleiding is het archief van hyperlokaal platform Dichtbij.nl dat mogelijk definitief vernietigd wordt.

Media

Pokémon nog lang niet uitgespeeld in Nederland

Nederland telt altijd nog zo’n 290.000 dagelijkse spelers van Pokémon Go en 560.000 consumenten van 12 jaar en ouder die het spel tenminste één keer per week spelen. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Apps Market – August 2017 edition. De cijfers hebben betrekking op de maand juni.

Entertainment

Netflix verslaat alle verwachtingen

Netflix groeit harder dan waarop Wall Street had gerekend. In het derde kwartaal kwamen er 850.000 Amerikaanse kijkers bij, 100.000 meer dan verwacht. Nog sneller groeide het aantal internationale kijkers. In het derde kwartaal waren dat er 4,45 miljoen. Wall Street had rekening gehouden met 3,72 miljoen.

Entertainment

Kansspelautoriteit met sector in gesprek over verslavingsrisico’s van online kansspelen

De Nederlandse Kansspelautoriteit gaat in de komende maanden met de kansspelsector verder in gesprek over de verslavingsgevoeligheid van kansspelen.

Media