More stories

Premium

Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog

De advertentiemarkt breekt rondom Black Friday en Cyber Monday ook dit jaar records. Uit een analyse van Adfact blijkt dat in de periode van week 42 tot en met week 49 ruim 69,1 miljoen euro aan bruto mediabestedingen is geïnvesteerd. Vooral in week 48, waarin Black Friday valt, zien we een piek met 31,6 miljoen euro aan mediabestedingen.

Online advertising
Premium

Mirakl breidt met overname uit naar retailmedia

Het Franse Mirakl, dat retailers software levert voor marketplaces, koopt de Duitse start-up in adtech AdSpert.

Retailmedia
Premium

Bestedingen mondiale reclamemarkt in 2024 naar 1.000+ miljard

De uitgaven op de internationale reclamemarkt groeien dit jaar met 9,5 procent tot iets boven de duizend miljard dollar. Over vijf jaar pakken pure-players 77 procent van alle budgetten.

Marketing
Premium

Nielsen doet crossmediale campagnemeting voor TikTok

Nielsen is van plan de prestaties van TikTok-advertenties te meten op alle soorten schermen, inclusief mobiele apparaten en lineaire tv.

Marketing

OpenAI overweegt advertenties in ChatGPT

OpenAI overweegt advertenties te tonen in ChatGPT. Dat zegt de financieel directeur van het bedrijf. Concreet zijn die plannen nog niet.

Online advertising

IAB Europe publiceert 1.0-standaard in-store retailmedia

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de eerste versie van standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.

Retailmedia

DPG test pay-or-okay model

DPG Media doet momenteel een ‘zeer kleinschalige test’ met een ‘pay-or-okay’-model, waarmee gebruikers 4 euro per maand kunnen betalen om cookies te weigeren. Dat meldt Tweakers, zelf onderdeel van DPG,

Online advertising
Premium

NPO, RTL en Talpa live met experimenteel Datakluis

Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.

Media

‘Kwart reclamebudgetten naar social media in 2024’

Dit jaar geven adverteerders wereldwijd 253 miljard dollar uit aan reclame op social media. Dat is 23,5 procent van het totaal aan online en offline budgetten.

Marketing
Premium

Temu en Shein troeven retailers af met reclamebudgetten

Er is Temu en Shein zo veel aan gelegen marktaandeel te pakken, dat ze zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.

Online advertising

Reclamebedrijf ShowHeroes maakt kijkersgedrag zichtbaar

De specialist in online videoreclame ShowHeroes boort een nieuwe databron aan waarmee zaken als kijktijd, betrokkenheid, interacties en advertentiepositie voor connected TV zichtbaar worden.

Marketing

Clear Channel vergroot netwerk met Nijmegen

Buitenreclamebedrijf Clear Channel blijft groeien en voegt Nijmegen toe. Daarmee bestrijkt het netwerk nu ruim 88 procent van de Nederlandse gemeenten.

Online advertising

Bingewatchen met reclame: wat betekenen Netflix-ads voor de toekomst?

Hoewel adverteren op Netflix in Nederland binnenkort pas mogelijk wordt, is het in veel landen al een succes.

Online advertising

University of Groningen, Data & Insights Network, NIMA en DDMA slaan handen ineen voor nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School (UGBS), NIMA Beroepsvereniging en brancheorganisaties DDMA en Data & Insights Network (D&IN) slaan handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden in een landschap dat onderhevig is aan snelle technologische verandering.

Online advertising
Premium

Tweakers moet aantal advertenties flink uitbreiden, inkomsten in drie jaar gehalveerd

Tweakers gaat het aantal advertenties op zijn site flink uitbreiden, inclusief het forum. ‘Een keuze als deze maken we niet uit luxe. De advertentie-inkomsten van Tweakers zijn de afgelopen drie jaar ruwweg gehalveerd, terwijl de kosten bij Tweakers alleen maar toenemen,’ stelt de techsite, onderdeel van DPG Media.

Online advertising