More stories

HYPR neemt verkoopactiviteiten voor Huis-aan-Huis kranten over van DPG Media

Per 1 januari 2024 draagt DPG Media de advertentieverkoop voor huis-aan-huiskranten over aan het bureau HYPR. Hiermee neemt HYPR het verkoopplatform Adlocal voor de nationale advertentieverkoop van huis-aan-huiskranten van DPG Media over.

Online advertising

Welke datakruimels zijn er anno 2024 nog?

‘Third-party’ cookies worden uitgefaseerd en iets anders is nodig om prestaties te meten. ‘Server-side’ tracking is een goed privacyvriendelijk alternatief.

Data

Elon Musk: ‘Houd je reclame-euro’s lekker zelf, sukkels’

Adverteerders die weglopen van Twitter/X om Musks antisemitische opmerkingen moeten lekker wegblijven. De miljardair kan hen missen als kiespijn.

Online advertising

Privacyklacht over Insta- en Facebook-abonnementen

Burgerrechtenorganisatie noyb dient een privacyklacht in bij de toezichthouder in Oostenrijk over de nieuwe reclamecode abonnementen van Instagram en Facebook.

Privacy

Hoe de rol van een SEA-marketeer is veranderd door AI

AI heeft ook rond SEA nogal wat veranderd. Veel is geautomatiseerd en daarmee gemakkelijker geworden. Anderzijds hebben we ook controle en inzicht verloren.

Search

Twee jaar na de lancering van Performance Max: hoe gaat het nu?

Er was nogal wat kritiek op Performance Max: te weinig inzicht, te weinig flexibel. Hoe staat er nu voor, na een reeks aanpassingen door Google?

Online advertising

The Guardian gaat cookieloos met Nederlandse technologie

De Engelse krant The Guardian gaat Nederlandse technologie gebruiken om online reclame te tonen zonder schending van privacy van zijn lezers.

Publishing

Klarna lanceert eigen netwerk retailmedia

Klarna doet een gooi naar de reclamebudgetten van webwinkels en merken. Het bedrijf gaat posities in zijn app en op de website verkopen en belooft bovengemiddeld geïnteresseerde shoppers.

Online advertising

Google Chrome stuit op drempel uitfaseren reclamecookies

Google is mogelijk te optimistisch bij het uitfaseren van third party cookies in Chrome. Twijfels van de Engelse toezichthouder zouden de einddatum wel eens naar 2025 kunnen doorschuiven, hoe ongewenst ook.

Marketing

Amazon sluit reclamedeals met Snap, Facebook, Insta en TikTok

Gebruikers van Snap, Facebook, Insta en TikTok kunnen direct vanuit hun social apps items kopen bij Amazon. Daartoe sloten de bedrijven reclamedeals, enkel geldig in de VS.

E-commerce

Jet-Stream met AI voor videolabels

De Nederlandse zakelijke streamingprovider Jet-Stream neemt een AI in gebruik die video’s ‘bekijkt’ en er dan metadata over genereert.

Online advertising

SPAR rust honderden winkels uit met schermen voor retailmedia

SPAR gaat 450 winkels uitrusten met schermen voor retailmedia. Adverteerders kunnen daar hun eigen advertentiecampagnes draaien. “Het kost ons geen moeite om met adverteerders rond de tafel te zitten,” vertelde Rachel Scheffers van SPAR gisteren op het RetailTrends-event What’s Next in Retail Tech in Leusden.

Retailmedia

Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Ondanks geluiden dat adverteerders hun afhankelijkheid van Meta willen verkleinen, blijft het platform veruit het grootste van alle social platformen. 75 procent van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale waarde van 140 miljoen euro, uit de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2023, zijn geanalyseerd.

Online advertising

GroupM: Adverteerders verschuiven veel budget naar YouTube

De Nederlandse markt voor tv-reclame komt in 2024 verder onder druk. Steeds meer adverteerders verschuiven budget hier weg richting – wat heet – non-lineaire kanalen. YouTube.

Marketing

Zes procent Netflix-kijkers heeft ‘reclame-abonnement’

Vijftien miljoen Netflix-klanten betalen een lager maandabonnement en zien in ruil daarvoor reclame tijdens de afleveringen. Een op de drie nieuwe abonnees kiest voor dit nieuwe abonnement.

Media