More stories

Reclame-inkomsten bol.com stijgen 43%

Bol.com verdient steeds meer geld met het plaatsen van reclame op de schappen in zijn winkel. De reclame-inkomsten stegen afgelopen jaar met 43%.

Online advertising

Twitter eerste sociale mediaplatform dat cannabisadvertenties in de VS toestaat

Twitter is het eerste sociale mediaplatform waar cannabisbedrijven hun merken mogen promoten.

Marketing

KLM’s Valentijnscampagne met ChatGPT schot in de roos

Tienduizenden mensen lieten een ChatGPT-tool van KLM hun liefdesbrieven schrijven voor Valentijnsdag. Het briefje nodigde de Valentijn uit samen op reis te gaan.

Social

Google begint uitrol ‘trackerloos’ Android

Een kleine groep gebruikers krijgt een Android-versie waarin ze zelf kunnen aangeven of en welk soort gepersonaliseerde mobiele reclame ze te zien krijgen.

Tech

Goedkeuring EU voor mobiel reclamepact T-Mobile, Vodafone c.s.

Europa’s grootste mobiele telecombedrijven mogen een joint-venture oprichten voor het exploiteren van persoonsgerichte mobiele reclame op toestellen van hun klanten.

Online advertising

Ad Alliance en Dag en Nacht Media breiden samenwerking verder uit

Ad Alliance (saleshuis van onder andere RTL Nederland, Paramount, Disney en Discovery) en Dag en Nacht Media (grootste advertentienetwerk voor […]

Online advertising

Luisterbreed onderzoek onthult impact van radio, livestream en podcasts

FD Mediagroep heeft samen met BNR het eerste luisterbrede onderzoek in Nederland uitgevoerd waarin ook Podcasts als advertentiemedium worden meegenomen. […]

Online advertising

Aandeel Google 4% lager op dalende advertentieverkoop

Dalende advertentieverkopen bij zowel Google als YouTube zorgen voor uitstappende beleggers. De kwartaalcijfers vallen tegen, wat een daling van de koers oplevert van vier procent nabeurs.

Online advertising

Amazon: 38 miljard reclame-omzet in 2022

Amazon verkocht voor 38 miljard dollar aan reclameruimte in zijn winkels wereldwijd. Deze relatief jonge tak, ook wel retailmedia genoemd, is goed voor zeven procent van de concernomzet.

Online advertising

IAB Europe: Mediabranche doet te weinig aan CO2-reductie

Europese adverteerders en exploitanten hebben de mond vol over duurzaamheid in gedachte en met plannen. Ze vergeten alleen tot actie over te gaan. Slecht twintig procent meet überhaupt zijn uitstoot.

Marketing

VS overheid eist afsplitsing Google DSP, DFP, AdX

Het Amerikaanse ministerie van Justitie en acht staten dienen een klacht in tegen Google vanwege machtsmisbruik op de reclamemarkt. Kleinere rivalen krijgen geen kans zich te ontwikkelen en raken gesmoord.

Marketing

Nieuw bureau maakt enkel audioreclames streamingdiensten

Een nieuw mediabedrijf richt zich louter op diensten Spotify en Apple Podcasts. Spot On uit Amsterdam bedenkt en maakt audioreclame specifiek voor deze kanalen.

Digital Agencies

Amerikaanse Ministerie van Justitie gaat advertentiemacht Google aanpakken

Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft nu formeel een aanklacht ingediend tegen Google vanwege zijn dominantie op de advertentiemarkt.

Online advertising

Proximus en DPG Media samen verder met nieuw advertentiemodel voor lokale mediasector

In het kader van het samenwerkingsakkoord dat beide bedrijven in december 2021 sloten, voeren Proximus en DPG Media binnenkort enkele vernieuwingen door rond het bekijken van opnames en programma’s in replay op de VTM-zenders. Daarbij wordt ingezet op nieuwe advertentiemodellen, zoals de implementatie van 1 minuut niet-doorspoelbare reclame voorafgaand aan het bekijken van een opgenomen VTM-programma vanaf april. Het nieuwe advertentiemodel moet de lokale mediasector ondersteunen.

Marketing

Dept promoveert op partnerlijst bol.com

Als marketingpartner van bol.com is bureau Dept gepromoveerd tot Gold Partner en Advertising Certified Partner.

Marketplaces