More stories

HBO Max introduceert Dynamic Ad Replacement bij live sportevents

HBO Max en Ad Alliance introduceren binnen de Sport add-on van HBO Max Dynamic Ad Replacement (DAR). Deze technologie maakt het mogelijk om binnen deze add-on advertenties in de livestreams te vervangen door gepersonaliseerde advertenties. Hiermee kunnen adverteerders tijdens grote live sportevents deze zomer impactvol aanwezig zijn op HBO Max.

Online advertising

Infographic: de zomer van Snapchat

Snapchat heeft inzichten gedeeld over trends deze zomer (april–augustus) die marketeers kunnen benutten. De zomerperiode is de periode met de laagste CPM van het jaar, gemiddeld 19 procent lager dan de rest van het jaar. Je kunt kosten besparen op advertenties door in de zomermaanden campagnes te plannen. Focus op actieve momenten zoals ochtenden en pauzes om je bereik te maximaliseren. Zet in op AR-ervaringen – ze vergroten merkbewustzijn en conversie-trajecten. En werk samen met authentieke creators en wees transparant over sponsoring om vertrouwen te winnen.

Online advertising

TikTok houdt tweede lokale editie van Ad Awards

TikTok organiseert voor de tweede keer in Nederland de Ad Awards, een prijzenfestijn voor alle merken en bureaus die actief zijn in Nederland, en dit jaar ook voor België en Luxemburg.

Social
Premium

Adform lanceert als eerste omnichannel DSP een visuele planner voor Digital-Out-of-Home

Voor het eerst kunnen adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform. DSP Adform introduceert een visuele DOOH-planner waarmee schermlocaties zichtbaar worden via een interactieve kaart, realtime segmentatie mogelijk is en de prestaties van DOOH direct meegenomen worden in de optimalisatie van bredere omnichannel campagnes.

Online advertising
Premium

DPG Media introduceert Ad Manager+ voor AI-gedreven campagnes

DPG Media lanceert Ad Manager+: een nieuwe suite van AI-gedreven tools, direct geïntegreerd in het self-service platform Ad Manager van DPG Media. Ad Manager+ helpt adverteerders en bureaus om campagnes sneller te lanceren, slimmere beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen — volledig transparant en met behoud van controle.

Online advertising
Premium

TikTok in 37% van Nederlandse merkcampagnes

TikTok behoort tot de grootste reclameplatformen in Nederland nu het in 37 procent van de brandingcampagnes wordt ingezet. Net iets minder dan YouTube, zo laten nieuwe cijfers van AI-marketingplatform Billy Grace zien.

Online advertising

‘Creaties met AI even effectief en hoog gewaardeerd als traditionele versies’

Uit nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights blijkt dat AI-geproduceerde TV-billboards net zo effectief zijn en even positief worden gewaardeerd als reguliere creaties. Er zijn geen significante verschillen in merkherkenning, waardering, imago of activatie. Voor de effectiviteit van de boodschap maakt het niet uit of een uiting met of zonder AI is gemaakt.

Marketing

Britse toezichthouder houdt Google nog steeds in wurggreep

De Britten hielden de ombouw van browser Chrome tegen en nu hebben ze de zoekmachine in het vizier. Portabiliteit van zoekdata dreigt en meer controle voor uitgevers hoe hun content wordt gebruikt in zoekresultaten en AI.

Tech
Premium

Nederlandse advertentiemarkt groeit door, digitale spelers blijven domineren

De Nederlandse advertentiemarkt blijft groeien, gedreven door de sterke economie en de hoge koopkracht van de consument. In 2024 groeide de markt met 9,5 procent, waarbij digitale platformen (Digital Pure Players – DPP) een aanzienlijke groei van 13,2 procent lieten zien, resulterend in een omzet van 5 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van IPG Mediabrands.

Online advertising
Premium

WhatsApp stelt advertenties in de EU uit wegens privacyzorgen

Meta heeft recent wereldwijd advertenties geïntroduceerd in WhatsApp, maar in de Europese Unie wordt deze uitrol uitgesteld. WhatsApp heeft aan de Ierse privacytoezichthouder laten weten dat advertenties in de EU pas in 2026 worden ingevoerd.

Online advertising
Premium

Advertentiedeal tussen Roku en Amazon

Tv platform Roku, niet actief in Nederland, heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Amazon Ads om hun advertentie-inventaris voor connected TV te integreren, exclusief via Amazons demand-side platform (DSP). Deze samenwerking stelt adverteerders in staat om gericht te adverteren bij meer dan 80 miljoen Amerikaanse huishoudens met verbonden tv’s, goed voor ruim 80 procent van de Amerikaanse markt.

Online advertising

(Emerce TV) Retailmedia Bol: 1 miljard ads per maand

De reclametak van Bol genereert maandelijks meer dan een miljard reclame-impressies en bereikt dagelijks 2,5 miljoen klanten, waarvan een deels zelfs meerdere keren per etmaal.

Retailmedia

Alsnog advertenties in WhatsApp

Meta rolt dan toch wereldwijd advertenties uit binnen WhatsApp, maar deze worden bewust beperkt tot de Updates-sectie (Status-chats). Met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers, waaronder ongeveer 200 miljoen bedrijven, introduceert WhatsApp niettemin zijn eerste in-app advertenties.

Online advertising
Premium

Reclametijd Amazon Prime heimelijk verdubbeld (naar 6 minuten)

Toen Amazon in januari 2024 advertenties op Prime Video introduceerde, zouden die maximaal twee tot drie minuten duren per uur. De praktijk vandaag de dag is het dubbele.

Online advertising

DPG Media maakt ‘attention score’ voor digitale advertenties kosteloos beschikbaar

DPG Media introduceert de attention score, een innovatieve metric waarmee adverteerders inzicht krijgen in de attentiewaarde van hun digitale advertenties. De score toont niet alleen of een advertentie daadwerkelijk is gezien, maar ook hoeveel aandacht deze heeft gekregen.

Analytics