More stories

Nederlander wordt Chief Marketing Officer van Expedia

Nederlander Jochen Koedijk wordt Chief Marketing Officer van online reisorganisatie Expedia.

Online advertising

Reclamecookies uit de gratie, nog maar 44%

In vier jaar tijd van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik. Reclamecookies vallen hard uit de gratie van adverteerders, al is dat niet uit vrije keuze.

Marketing

Bestedingen digitaal adverteren in 2023 naar 3,7 miljard, groei van 5 procent

Met een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de bestedingen aan digitale advertenties in Nederland in 2023 blijven groeien. Toch werden de advertentie-uitgaven wel door macro-economische onzekerheden beïnvloed, vooral in de eerste helft van 2023. Dat blijkt uit de Ad Spend Study 2023 die Deloitte in opdracht van branchevereniging VIA uitvoerde.

Online advertising

Meerderheid Tweede Kamer wil ook verbod op online reclames voor gokken

Een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer heeft een motie ondersteund om online reclames ter promotie van gokken te verbieden. Ook online kansspellen met een ‘aantoonbaar zeer hoog risico’ moeten verboden worden.

Online advertising

Negen ton groeigeld voor Gronings Flixit

Techbedrijf Flixit neemt een klein miljoen groeigeld aan om zijn reclametechnologie voor franchiseondernemers te verbeteren. Met een groter team wil het ook meer retailketens gaan bedienen.

Venture

Nieuwe tak Kinesso voor inhousing

Kinesso introduceert de gespecialiseerde afdeling Performance Solutions die klanten gaat begeleiden bij het intern overnemen van hun digitale media- en marketingactiviteiten.

Digital Agencies

Hostingaanbieder moet dienstverlening aan illegale affiliatewebsites stopzetten

De Kansspelautoriteit (Ksa) legt hostingaanbieder DigitalOcean een bindende aanwijzing op. Met deze aanwijzing wordt het bedrijf opgedragen haar dienstverlening aan illegale affiliatewebsites stop te zetten.

Online marketing

Linehub doet Duitse overname

Linehub, de Nederlandse groep met specialistische online marketingdiensten, koopt het Duitse bedrijf adnymics. Daarmee krijgt het expertise rondom CRM-gedreven insertmarketing.

Online advertising

Instagram goed voor 27% Meta’s omzet

Instagram realiseerde in 2021 een omzet van 32 miljard dollar, omgerekend 27 procent van de totaalomzet van moederbedrijf Meta.

Online advertising

Nederlandse reclameprimeur met cookieloze macrotargeting

Misschien is het wel een wereldprimeur, het targetingsysteem voor online reclame van start-up Rayn. Het is gebaseerd op een geraffineerd Google-concept en wordt gebouwd door serie-ondernemer Tim Geenen en drie compagnons.

Online advertising

‘Podcasts positiever beoordeeld dan andere branded content’

Advertenties in podcasts hebben, volgens een onderzoek van Kantar, de meeste impact sorteren bij het vergroten van advertentie- en merkbekendheid en propositiebekendheid.

Online advertising

Telegram gaat advertentie-inkomsten delen met kanaaleigenaren

Kanaaleigenaren op Telegram die ten minste 1000 abonnees hebben, kunnen voortaan geld verdienen met advertenties die in hun kanalen worden getoond. Het bedrijf beloont gebruikers met zogenoemde Toncoins op de TON Blockchain die op elk moment kunnen worden uitbetaald.

Online advertising

Jort Kelder wint hoger beroep tegen Google over nepadvertenties

Tv maker Jort Kelder heeft in hoger beroep een tegen Google gewonnen. Het gerechtshof in Amsterdam oordeelt dat Google te weinig heeft gedaan om nepadvertenties met de beeltenis van Kelder te weren.

Online advertising

Bol: ‘Weldra ook videoreclames in onze winkel’

Adverteerders kunnen binnenkort behalve gesponsorde producten en display- ook videoreclame plaatsen op de marktplaats.

Online advertising

OOH platform Sage+Archer gaat verder als Vistar Media

Sage+Archer zal voortaan verder gaan onder de naam Vistar Media. Naast het inkoopplatform voor digital out-of-home (DOOH), biedt het nu ook een supply-side platform en lokale ondersteuning voor buitenreclame-exploitanten in Europa.

Online marketing