More stories

Amazon sluit reclamedeals met Snap, Facebook, Insta en TikTok

Gebruikers van Snap, Facebook, Insta en TikTok kunnen direct vanuit hun social apps items kopen bij Amazon. Daartoe sloten de bedrijven reclamedeals, enkel geldig in de VS.

E-commerce

Jet-Stream met AI voor videolabels

De Nederlandse zakelijke streamingprovider Jet-Stream neemt een AI in gebruik die video’s ‘bekijkt’ en er dan metadata over genereert.

Online advertising

SPAR rust honderden winkels uit met schermen voor retailmedia

SPAR gaat 450 winkels uitrusten met schermen voor retailmedia. Adverteerders kunnen daar hun eigen advertentiecampagnes draaien. “Het kost ons geen moeite om met adverteerders rond de tafel te zitten,” vertelde Rachel Scheffers van SPAR gisteren op het RetailTrends-event What’s Next in Retail Tech in Leusden.

Retailmedia

Adverteerders blijven afhankelijk van Meta, TikTok stoomt op

Ondanks geluiden dat adverteerders hun afhankelijkheid van Meta willen verkleinen, blijft het platform veruit het grootste van alle social platformen. 75 procent van het budget dat aan social media wordt gespendeerd, gaat naar Facebook en Instagram. Dat blijkt uit de DDMA Social Advertising Benchmark, waarvoor 154.000 social campagnes met een totale waarde van 140 miljoen euro, uit de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2023, zijn geanalyseerd.

Online advertising

GroupM: Adverteerders verschuiven veel budget naar YouTube

De Nederlandse markt voor tv-reclame komt in 2024 verder onder druk. Steeds meer adverteerders verschuiven budget hier weg richting – wat heet – non-lineaire kanalen. YouTube.

Marketing

Zes procent Netflix-kijkers heeft ‘reclame-abonnement’

Vijftien miljoen Netflix-klanten betalen een lager maandabonnement en zien in ruil daarvoor reclame tijdens de afleveringen. Een op de drie nieuwe abonnees kiest voor dit nieuwe abonnement.

Media

Criteo houdt omzet overeind door retailmedia

Technologiebedrijf Criteo zag de omzet in het derde kwartaal met vijf procent toenemen tot 469 miljoen dollar.

Marketing

Havas Media sluit aan op platform RetailMedia.One

Mediabureau Havas sluit in Nederland een strategische samenwerking met RetailMedia.One. Dat is eerder uit noodzaak dan uit luxe. Het nieuwe reclameformat staat nog in de kinderschoenen.

Marketing

ABN AMRO: Retailmedia groeit jaarlijks 100 miljoen

ABN AMRO denkt dat adverteerders elk jaar honderd miljoen euro extra gaan besteden bij, wat heet, retailmedia. Dat is reclameruimte bij webshops, apps en op digitale schermen in winkels. Daarmee promoten leveranciers de artikelen die ze in de betreffende winkels verkopen.

Marketing

WPP: Techbedrijven adverteren nóg minder

De tweede omzetwaarschuwing in drie maanden tijd van WPP. Het zijn vooral de techbedrijven in de VS die de hand op de knip houden en het resultaat van de reclamegigant drukken.

Marketing

‘Grote adverteerders negeren Twitter’

Er ligt een gapend gat tussen het woord van Twitter-baas Elon Musk en de feiten over adverteerders op de berichtendienst. Musk vertelt niet de waarheid, als de cijfers van een digitaal adviesbureau kloppen.

Online advertising

De cruciale keuzes van adverteerders anno 2023

Nepnieuws, AI en afhankelijkheid van Big Tech staan hoog op de agenda bij adverteerders en uitgevers. Beiden moeten anticiperen op veranderingen.

Online advertising

HEMA start eigen netwerk voor retailmedia

Leveranciers van HEMA kunnen vanaf vandaag reclame maken op de digitale beeldschermen in 280 winkels.

Marketing

Rechter beboet Criteo voor plaatsen trackingcookies

De rechtbank Amsterdam veroordeelt Criteo voor het zonder toestemming plaatsen van trackingcookies bij een particuliere gebruiker die daarover naar de rechter stapte.

Privacy

De kracht van contextueel adverteren en de impact op de merkperceptie

Contextueel adverteren in antwoord op advertentiemoeheid en het einde van third-party cookies: hyperrelevante en gepersonaliseerde advertenties.

Online advertising