OpenAI overweegt advertenties in ChatGPT
OpenAI overweegt advertenties te tonen in ChatGPT. Dat zegt de financieel directeur van het bedrijf. Concreet zijn die plannen nog niet.
OpenAI overweegt advertenties te tonen in ChatGPT. Dat zegt de financieel directeur van het bedrijf. Concreet zijn die plannen nog niet.
Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert de eerste versie van standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.
DPG Media doet momenteel een ‘zeer kleinschalige test’ met een ‘pay-or-okay’-model, waarmee gebruikers 4 euro per maand kunnen betalen om cookies te weigeren. Dat meldt Tweakers, zelf onderdeel van DPG,
Vijf grote Nederlandse mediawebsites testen een nieuwe technologie die cookies en tracking uitbant. Het onderliggende systeem is bedacht door Tim Berners-Lee, uitvinder van het world wide web.
Dit jaar geven adverteerders wereldwijd 253 miljard dollar uit aan reclame op social media. Dat is 23,5 procent van het totaal aan online en offline budgetten.
Er is Temu en Shein zo veel aan gelegen marktaandeel te pakken, dat ze zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.
De specialist in online videoreclame ShowHeroes boort een nieuwe databron aan waarmee zaken als kijktijd, betrokkenheid, interacties en advertentiepositie voor connected TV zichtbaar worden.
Buitenreclamebedrijf Clear Channel blijft groeien en voegt Nijmegen toe. Daarmee bestrijkt het netwerk nu ruim 88 procent van de Nederlandse gemeenten.
Hoewel adverteren op Netflix in Nederland binnenkort pas mogelijk wordt, is het in veel landen al een succes.
University of Groningen Business School (UGBS), NIMA Beroepsvereniging en brancheorganisaties DDMA en Data & Insights Network (D&IN) slaan handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden in een landschap dat onderhevig is aan snelle technologische verandering.
Tweakers gaat het aantal advertenties op zijn site flink uitbreiden, inclusief het forum. ‘Een keuze als deze maken we niet uit luxe. De advertentie-inkomsten van Tweakers zijn de afgelopen drie jaar ruwweg gehalveerd, terwijl de kosten bij Tweakers alleen maar toenemen,’ stelt de techsite, onderdeel van DPG Media.
In 2023 leverde Black Friday in Nederland een recordomzet van 366 miljoen euro op. Dit jaar worden er, vanwege AI, waarschijnlijk opnieuw records verbroken.
In sommige gemeentes in Nederland moeten inwoners expliciet aangeven dat ze reclamedrukwerk willen ontvangen, door een ja-sticker op hun brievenbus te plakken. Zonder sticker mag de bezorger geen drukwerk bezorgen. Uit nieuw onderzoek van Tilburg University blijkt dat het aantal folders hierdoor weliswaar met de helft is afgenomen, maar dat het geen grote invloed heeft op hoe mensen boodschappen doen.
Britse adverteerders investeren fors in reclame op internet in het vierde kwartaal. De budgetten voor tv-reclame dalen in de feestmaand echter met vier procent.
Reddit wint terrein als opkomend advertentieplatform. De volumes van Reddit in het gehele social advertisinglandschap zijn nog relatief laag (0,5% marktaandeel), maar bij een jaar-op-jaar-vergelijking is een opvallende CPM-stijging te zien wat een duidelijke indicator is van de toenemende concurrentie op het platform.