More stories

Third-party cookies: Google’s FLoC wordt Topics, maar ook dat is schijnoplossing

Third-party cookies gaan verdwijnen maar een oplossing is er nog niet. Google gaat nu FLoC vervangen door Topics. Ook dat zal concreet weinig verbeteren.

Online advertising

Google: Reclametrackers spoedig weg uit Android

De media- en reclamewereld gaat wereldwijd een nieuwe fase in. Third party trackers op het web zijn op sterven na dood. Op iOS zijn ze verleden tijd en nu is ook Android aan de beurt. AdID verdwijnt in 2024.

Online advertising

TikTok grootste datagraaier van alle socialmedia

TikTok en YouTube zijn de grootste datadraaiers onder de socialmedia. De Chinese video-app spant de kroon, omdat deze tjokvol trackers van derde partijen zit.

Marketing

RTL: Nog geen besluit over trackingcookies

RTL Nederland blijft voorlopig trackingcookies gebruiken voor reclamedoeleinden. De uitgever wacht op een officieel statement van de Autoriteit Persoonsgegevens alvorens zijn beleid te wijzigen. DPG is al om en het sentiment bij adverteerders kantelt ook.

Online advertising

‘Retargeting voor altijd verdwenen’

Europese toezichthouders dwingen media- en reclamebedrijven tot nieuwe praktijken om geld te verdienen. Het profileren en volgen van consument verdwijnt. “ROI’s en klikprijzen gaan omlaag”, zegt een kenner.

Online advertising

Rechtszaak tegen weigering van contant geld door bioscoop

Vanochtend behandelt de Rechtbank Gelderland het beroep dat de Arnhemse privacy-activist Michiel Jonker heeft ingesteld tegen de weigering van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om handhavend tegen arthouse-bioscoop Focus Filmtheater in Arnhem. De bioscoop weigert contante betaling te accepteren.

Privacy

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Privacy

Nederlandse reclamebranche in spoedberaad om cookies

Een veelgebruikt reclamesysteem op basis van cookies is Europabreed verboden verklaard. De Nederlandse online reclamebranche gaat vanmiddag in spoedberaad. Doel: de feiten op een rij te krijgen en beginnen verzinnen wat de nieuwe weg vooruit zou kunnen zijn.

Online advertising

Hoe Startpagina.nl voor een hoger percentage gebruikerstoestemming zorgde

Toestemming vragen voor cookies is een drempel voor je website. Startpagina.nl reduceerde ‘bounces’ en verhoogde ‘opt-ins’ door pop-up-berichten te testen.

Web performance

Zorgvuldigheid bij privacy en klantgegevens: absoluut vereiste voor banken

Mensen vinden gegevensbescherming steeds belangrijker. Voor financiële gegevens geldt dat nog meer. Banken moeten daarom extra voorzichtig zijn.

Privacy

Data Privacy Day: vijf voorspellingen voor privacy in 2022

Op 28 januari wordt in Europa en daarbuiten extra aandacht gevraagd voor privacy. Een goede reden om vooruit te blikken: vijf privacyvoorspellingen voor 2022!

Privacy

EU-toezichthouders vragen WhatsApp om opheldering over gewijzigde voorwaarden

De Europese Commissie en het netwerk van Europese consumentenautoriteiten hebben een brief gestuurd naar WhatsApp, waarin zij het bedrijf vragen een toelichting te geven op de wijzigingen die het in 2021 heeft doorgevoerd in zijn gebruikersvoorwaarden en privacyvoorwaarden.

Privacy

‘Afscherming persoonsgegevens in Kadaster en Handelsregister nodig tegen doxing’

Om het publiceren van iemands persoonsgegevens (doxing) tegen te gaan, is het ook nodig dat de overheid zelf stopt met het zonder goede reden makkelijk toegankelijk maken van woonadressen via het Kadaster en het Handelsregister. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in haar advies over het wetsvoorstel dat doxing verbiedt.

Privacy

Oprichter DigiCash terug met ‘kwantumbestendige berichtendienst’

De bekende cryptograaf David Chaum, in de jaren negentig betrokken bij het Nederlandse DigiCash, heeft een nieuw product xx messenger gelanceerd, naar eigen zeggen de eerste ‘kwantumbestendige berichtendienst’ ter wereld.

Security

Google: Advertentiesysteem FLoC overboord voor contextual advertising

Google gaat een nieuwe reclamesysteem uitproberen in Chrome met het oog op het uitfaseren van third party cookies. Het eerder bedachte alternatief FLoC struikelt op gebrek aan steun in de media- en reclamebranche.

Online advertising