Oracle: cookieloos Chrome is een farce
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
De cookie apocalyps gaat een flinke impact hebben op e-business. Het is tijd om fundamenteel anders na te gaan denken over conversie-attributie.
De Chinese telecomfabrikant kon langdurig en ongestoord klantdata uit de systemen van Telfort plukken.
Met iOS 14.5 maakt Apple zijn browser Safari naar eigen zeggen sneller en veelzijdiger dan ooit. De tussentijdse software-update voegt veel verbeteringen toe. Bovendien zijn er meer mogelijkheden om de privacy te waarborgen. Wat betekenen de privacymaatregelen in de Apple iOS 14.5-update voor online-adverteerders? Bekijk de zorgen en meningen van 5 online marketing-experts.
Met de iOS-14 update van Apple wijzigt de privacy policy Zo vang je de gevolgen op voor Facebook en Instagram.
De ePrivacy Verordening zou cookiewalls moeten verbieden, net zoals de AVG dat doet. De EU-privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), hebben in een gezamenlijke verklaring een aantal verbeterpunten aangedragen voor het recentste voorstel voor de ePrivacy Verordening.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of Google kleinere concurrenten blokkeert met het besluit om 3rd party cookies uit Chrome te weren.
Ierland, de in Europa belangrijke toezichthouder op de privacy, ligt onder vuur om zijn in sommige ogen te slappe behandeling van techgiganten. Veel bedrijven hebben hun EU-hoofdkantoor in Dublin en krijgen daar amper tikken op de vingers.
Iets minder dan twee procent van alle Nederlandse WhatsApp-gebruikers, zo’n 200.000 gebruikers, stoppen of zijn gestopt met WhatsApp vanwege de gewijzigde voorwaarden. Dat aantal is bij lange na niet groot genoeg om een marktbeweging naar Telegram of Signal in gang te krijgen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Op donderdag 1 april vindt de eerste zitting plaats in de rechtszaak die de Consumentenbond samen met Data Privacy Stichting heeft aangespannen tegen Facebook.
Het aantal privacyklachten in 2020 blijft op hetzelfde zorgelijk hoge niveau als een jaar eerder. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontving in 2020 maar liefst 25.590 klachten over de mogelijke misstanden met persoonsgegevens.
De Franse organisatie France Digitale, die startende ondernemingen bijstaat, heeft een klacht ingediend bij privacytoezichthouder CNIL vanwege gepersonaliseerde reclame voor zijn eigen diensten.
De Europese reclame- en uitgeefbranche hangt in de gordijnen over Googles aankondiging om helemaal geen trackers meer toe te staan in zijn browser Chrome.
Hoe dramatisch het verdwijnen van third-party cookies ook klinkt: we kunnen zonder. Zo bereid je je voor op een cookieless future.
Het tracken van internetgebruikers met cookies stopt binnenkort, maar Googles alternatief FLoC is geen verbetering. Het is enkel een andere vorm van persoonsgericht adverteren, vindt burgerrechtenorganisatie EFF.