Ophef over stille verhuizing patiëntgegevens naar Google Cloud
D66 en de SP willen uitleg van het kabinet over de verplaatsing van patiëntgegevens van honderdduizenden Nederlanders naar de cloud van Google, zo blijkt uit onderzoek van het AD.
D66 en de SP willen uitleg van het kabinet over de verplaatsing van patiëntgegevens van honderdduizenden Nederlanders naar de cloud van Google, zo blijkt uit onderzoek van het AD.
Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.
Online gegevens worden vaak door grote partijen als Apple, Google en Amazon verwerkt, en het publiek is gezond wantrouwig wat betreft die partijen. Hoe zit het eigenlijk met het privacy-vraagstuk rondom het gebruik van voice applicaties? Pieter Lamens, privacy-expert bij Deloitte, vertelt erover. Hij sprak tijdens de Emerce Update Voice.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept Apple en Google op hun appwinkel aan te passen zodat appaanbieders consumenten beter kunnen informeren over het gegevensgebruik. Deze oproep doet de ACM samen met consumententoezichthouders uit 26 andere landen wereldwijd.
De Kamer van Koophandel stopt met de verkoop van namen en adressen van zzp’ers en bestuurders vanaf 1 juli 2019. De Autoriteit Persoonsgegevens constateert dat het informatieproduct niet voldoet aan de privacyregels. De persoonsgegevens uit het Handelsregister zijn toch vooral bedoeld om de rechtszekerheid in het economisch verkeer te dienen.
Met de handhaving van de General Data Protection Regulation (GDPR) in de Europese Unie ligt dataverzameling aan banden. Reden voor paniek bij bedrijven die zich richten op big data-analyses en customer experience management? Juist niet. De GDPR biedt een uitgelezen kans om online persoonlijker te maken.
Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van tracking cookies, voldoen niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat verduidelijkt de Autoriteit Persoonsgegevens vandaag op haar site.
Bureaus die passanten in winkelgebieden volgen aan de hand van wifisignalen, komen voor de zomer met een gezamenlijk register waarmee burgers zich kunnen uitschrijven. Dat belooft in ieder geval Wim van Slooten, directeur van de brancheverenging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics (MOA), vandaag aan NU.nl.
Ruim 1300 Nederlandse websites volgen het surfgedrag zonder dat gebruikers daarmee hebben ingestemd, zo blijkt uit onderzoek van de NOS.
Ik weet nog goed hoe geïntrigeerd ik was, toen ik voor de eerste keer de woorden van John Perry Barlow hoorde: “Regeringen van de industriële wereld, jullie vermoeide reuzen van vlees en staal, ik kom uit Cyberspace. Uit naam van de toekomst verzoek ik jullie om ons met rust te laten. Jullie zijn niet welkom hier, jullie hebben hier geen soevereiniteit.”
Gisteren was het Valentijnsdag, dus krijgen een hoop mensen een kaart of boeket van een geliefde of bewonderaar. Soms met naam, soms zonder. Dat laatste hoort er bij onder deze traditie. Maar genoeg mensen die dan juist nieuwsgierig worden en willen weten wie de afzender was. De bloemist of het kaartenbedrijf heeft die informatie, gekoppeld aan jouw naam en adres. Dan kun je je afvragen of ze die informatie niet gewoon onder de AVG kunnen verkrijgen – dat Pietje jou een kaartje stuurt, is toch een persoonsgegeven over jou?
Voor veel mensen is online privacy een abstract begrip. Ze zouden het vervelend vinden wanneer andere mensen ongevraagd mee zouden lezen of hun bestanden zouden kunnen bekijken, maar actief kiezen voor betere bescherming blijft vaak achterwege. “De awareness rondom privacy wordt steeds groter, maar de drempel is nog te hoog. Wij willen mensen de tools geven om die drempels te verlagen, zodat mensen zich geen zorgen meer hoeven te maken”, aldus Mees Boeijen van Skotty bij Top Names. Skotty maakt het voor iedereen mogelijk om van persoon tot persoon versleuteld berichten en bestanden te kunnen versturen naar normale e-mail adressen.
Wellicht tot opluchting van adverteerders verwijdert Apple de Do Not Track functie uit zijn Safari browser, zowel in iOS als macOS. Er komt echter iets anders voor in de plaats.
Maanden nadat de GDPR-privacyregels van kracht zijn geworden, zijn slechts 442 datalekken bij de Belgische privacywaakhond gemeld.
Een ruime meerderheid van de Nederlandse automobilisten wil specifieke regelgeving om de data gegenereerd door hun voertuig te beschermen. Dat blijkt uit een peiling van de ANWB onder 10.000 ANWB-leden.