Mozilla overweegt integratie Tor protocol in Firefox
Mozilla overweegt om het Tor-protocol in de standaard Firefox browser op te nemen. Nu wordt nog een aparte Tor Browser aangeboden.
Mozilla overweegt om het Tor-protocol in de standaard Firefox browser op te nemen. Nu wordt nog een aparte Tor Browser aangeboden.
De gemeente Tilburg biedt geen openbare wifi meer voor bezoekers van de binnenstad en de Spoorzone. Het blijkt dat dit niet voldoet aan de privacywetgeving.
Google Chrome gaat nieuwe maatregelen nemen tegen fingerprinting. Via fingerprinting worden anonieme gebruikers toch herkend aan de hand van hun systeemconfiguratie.
“Europa, best belangrijk” was de leus van een overheidscampagne uit 2004, om Nederlanders meer bij Europa te betrekken. De komende verkiezingen gaan over onderwerpen die van belang zijn voor digital commerce: de richtlijnen over consumentenrechten, cross-border betaaldienste, toegankelijkheid, verordeningen over de relatie tussen platformen en retailers en e-privacy. Leeft Europa nu wel bij de kiezer?
Facebook moet van de Amerikaanse toezichthouder FTC een onafhankelijke privacycommissie in het leven roepen die ook regelmatig verslag doet van de privacyactiviteiten van het bedrijf. Daarover wordt momenteel onderhandeld, zo weet het politieke blog Politico.
Websites met informatie over gevoelige onderwerpen lappen de privacywet massaal aan hun laars. Dat zegt de Consumentenbond. Veel sites plaatsen zonder toestemming cookies van advertentienetwerken, waardoor die zeer persoonlijke informatie over de bezoekers in handen krijgen.
De bekendste spionagekapitalist is Facebook. Sinds de opkomst van internetreuzen is privacy niet meer vanzelfsprekend. Dataverzameling is gemeengoed, en dat dat zomaar kan, daar is uiteraard niet iedereen het mee eens. Hoogleraar Shoshanna Zuboff schreef daarover het het boek The Age of Surveillance Capitalism. Rens van der Vorst vat het voor je samen.
Het gebruik van geavanceerde en op AI gebaseerde algoritmen kan leiden tot ernstige ethische missers. De propositie ‘Digital Ethics’ ondersteunt organisaties bij de ontwikkeling van een heldere visie op hun bedrijfsbeginselen en bij het opzetten van een bestuurskader dat waarborgt dat het gebruik van technologie in lijn is met de bedrijfswaarden.
Een jaar na de vernieuwing van de privacywet door de AVG publiceert het IAB de ruwe versie van het nieuwe Transparency & Consent Framework (TCF).
Supermarkten gaan de privacy en prijstransparantie in hun boodschappenapps verbeteren naar aanleiding van onderzoek van Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht op verzoek van het programma Kassa.
Per uur vinden er miljoenen digitale transacties plaats waarvoor verificatie of authenticatie van iemands identiteit nodig is. Maar hoe doe je dat als je die persoon niet kent, niet kunt zien en hij of zij niet persoonlijk aanwezig is? Oftewel: hoe standaardiseer je wederzijds vertrouwen?
Nieuwe Europese wetgeving biedt kansen voor bedrijven die privacy in hun kern opnemen. Tegelijkertijd ontstaat daarmee een scheur in het open internet met allerlei gevolgen voor tech- en databedrijven hier en in de VS. Zoveel werd wel duidelijk tijdens een groot evenement over dit thema, georganiseerd door de Europese Commissie. Het gaf een inkijk in hoe Europa de macht weer naar zich toe wil trekken.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in 2018 11.413 klachten ontvangen na invoering van de nieuwe privacywet. Met die nieuwe wet hangt ook het aantal ontvangen klanten over datalekken samen: 20.881.
D66 en de SP willen uitleg van het kabinet over de verplaatsing van patiëntgegevens van honderdduizenden Nederlanders naar de cloud van Google, zo blijkt uit onderzoek van het AD.
Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.