More stories

Verkeerde interpretatie AVG: dit laat je liggen

Slechts dertig procent van de grote uitgevers in Europa is AVG compliant, bij adverteerders is dit cijfer vele malen lager, aldus de verantwoordelijke voor data & privacy IAB Europe Matthias Matthiesen op de privacy town hall van 8 oktober. Logisch dat ze de kat uit de boom kijken tot de eerste dwangsom. Toch is er veel mogelijk binnen de wet, mits juist geïnterpreteerd.

AVG

Google sluit Google Plus na datalek

Google sluit zijn sociale netwerk Google Plus na een datalek dat sinds 2015 heeft bestaan en pas in maart werd gedicht. Daardoor zijn gegevens van bijna een half miljoen gebruikers gedeeld met apps van derden. Google besloot dat niet aan de grote klok te hangen.

Privacy

Hoe gewoon wordt zakelijk krediet via alternatieve financiering?

Niet-bancaire kredietverlening wint snel aan terrein, maar komt bij lange na nog niet in de buurt van de volume in traditionele bankkredieten. Toch leidt de impact van alternatieve financiering tot grote veranderingen.

Financials

Tim Berners-Lee start nieuw privacy initiatief

Tim Berners-Lee, de uitvinder van het World Wide Web, start een nieuw initiatief om een einde te maken aan de dominantie van Facebook, Google en Amazon. Het open source project Solid wordt een centrale plaats waar internetgebruikers hun persoonlijke informatie kunnen bewaren en die kunnen delen met anderen.

Privacy

Nijmegen lanceert ‘digitaal paspoort’ in app

Burgers in Nijmegen kunnen voortaan hun eigen ‘digitaal paspoort’ beheren. De gemeente stelt haar bewoners in staat de gegevens uit de Basisadministratie te uploaden op de nieuw ontwikkelde app IRMA. Deze app, ontwikkeld onder leiding van Radboud-hoogleraar Bart Jacobs, maakt op termijn inloggen via DigiD overbodig.

Privacy
Premium

Programmeurs van algoritmes zijn de gatekeepers van ethiek

Helpt wat ik nu maak de mensheid vooruit? Dat is de belangrijkste vraag voor programmeurs van machine learning. Dat klinkt hoogdravend, maar het is de kern van ethiek. Niemand is eigenaar van de discussie, niemand legt vooralsnog vast wat wel en niet mag. Dus zijn het de programmeurs en designers die zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.

Artificial Intelligence

AVG drukt reclame-omzetten 2017 amper

De invoering van de nieuwe privacywetten afgelopen voorjaar hebben hooguit een tijdelijk dempend effect op de online reclame-omzetten.

AVG

Android versie van Tor Browser beschikbaar

Van de Tor Browser, onder meer bedoeld voor het verkennen van de dark web, is voor het eerst een officiële mobiele versie voor Android verschenen.

Privacy

Chrome waarschuwt vanaf nu bij alle onbeveiligde websites

Sinds eind 2017 toont Chrome een waarschuwing, zodra je iets intypt op een website zonder veilige HTTPS-verbinding. Sinds juli gaat Chrome een stap verder: álle websites zonder HTTPS krijgen nu de melding ‘Onveilig’. Google Chrome is tegenwoordig de meest gebruikte browser, het is dan ook de verwachting dat deze wijziging impact zal hebben.

Security

Consumentenbond wil extra slot op de deur voor PSD2

Consumenten moeten bij de invoering van de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 beter beschermd worden tegen het lichtvaardig delen van persoonlijke betaalgegevens met derden. De Consumentenbond pleit dan ook voor een ‘extra slot op de deur’.

Privacy

Apple verscherpt privacybeleid voor apps

Apple stelt vanaf nu aan appontwikkelaars de voorwaarde dat iedere app een verwijzing naar een priacybeleid bevat, meestal in de vorm van een externe link. Eerder gold deze regel alleen voor apps die abonnementen aanbieden.

Marketing

Is Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0 vloek of zegen?

Zijn de privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apple’s browser Safari die in september wordt verwacht een vloek of een zegen voor de online advertentie-industrie? De meningen zijn nog steeds verdeeld en zeker door deze 2.0 update lopen online de gemoederen soms hoog op. Een onnodige situatie.

Privacy

Nieuwe studie waarschuwt voor passieve data Google

Google verzamelt veel meer data dan gebruikers vermoeden, zelfs als zij incognito surfen. Dat stelt een onderzoeker van Vanderbilt University.

Privacy

Verzet groeit tegen privacy-instellingen Apples Safari

De privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apples browser Safari die in september uitkomt, zijn een doorn in het oog van adverteerders. The American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation, Association of National Advertisers, Interactive Advertising Bureau en Network Advertising Initiative waarschuwen dat de maatregelen schadelijk zijn voor online adverteren.

Privacy

Simon Hania (TomTom) naar Uber

Simon Hania wordt data protection officer voor Uber in Europa en werkt direct samen de nieuw aangestelde Chief Privacy Officer.

Privacy