More stories

AVG: dit is de impact op social advertising

Er wordt veel geschreven over de AVG/GDPR, maar welke gevolgen heeft de nieuwe wetgeving voor social media en advertising? Veel, zo blijkt. 

AVG

‘Consument wil best betalen voor Facebook zonder persoonsgegevens’

Zeker de helft van Facebook gebruikers die werden ondervraagd door Research Intellinger en Pollfish zijn bereid om te betalen voor een Facebook versie die geen persoonsgegevens vergaart.

Privacy

AVG: dit is het effect op Customer Experience Optimization

De AVG raakt vrijwel alle vakgebieden binnen digital marketing. Wat wordt de impact op Customer Experience Optimization (CXO)? En hoeveel data ga je verliezen als consumenten meer aan de knoppen zitten? 

AVG

Geen uitstel GDPR voor ICANN

De organisatie ICANN, die verantwoordelijk is voor de wereldwijde registratie van domeinnamen, krijgt van de EU geen uitstel op de GDPR-wetgeving. Vanaf 25 mei zijn de WHOIS gegevens over personen achter een domeinnaam niet meer vrij doorzoekbaar.

AVG

Waarom we blij moeten zijn dat marketeers persoonsgegevens verwerken

In de media komen veel berichten over marketeers die persoonsgegevens verwerken ten behoeve van hun marketingcampagnes. In bijna alle gevallen wordt hier de link gelegd met het schenden van de privacy van consumenten en wordt geconcludeerd dat dat een schandalige praktijk is. Wat is er aan de hand? 

AVG

Is profiling nu verboden onder de AVG?

Dat de komst van de AVG zorgt voor onzekerheid bij veel marketeers en compliance-verantwoordelijken mag duidelijk zijn. De laatste maanden ligt bij bijna alle organisaties op het duiden van de nieuwe richtlijnen en het implementeren van processen om aan de richtlijnen te voldoen.

AVG

Mag je nog wel persoonsgegevens verwerken volgens de AVG?

De gedachte leeft dat onder de AVG ongeveer niks meer mag. Maar als je de wet nauwkeurig leest, valt het op dat de AVG ongeveer hetzelfde regelt als de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Er is praktisch niets veranderd. Dus als je je al aan de wet hield, is dat na 25 mei nog steeds het geval. Toch?

AVG

Cryptografische pseudoniemen in testomgeving Rabobank

Rabobank en IBM werken samen aan cryptografische pseudoniemen op klantgegevens. Beide organisaties spreken over het ‘desensibiliseren’ van data ten behoeve van nieuwe innovatieve technologieën en diensten, zoals mobiele apps en betalingssystemen.

Privacy

‘Privacy van Windows-gebruikers sterk verbeterd’

Microsoft heeft de privacy van Windows-gebruikers sterk verbeterd. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP constateerde in oktober 2017 dat Microsoft telemetriegegevens verzamelt van Windows 10 Home en Pro-gebruikers op een manier die in strijd is met de privacywetgeving.

Privacy

Hoe je wél met data omgaat: 5 lessen uit het Facebook-schandaal

Iedereen weet dat het slecht is om de controle over je klantgegevens te verliezen. Maar waarom gebeurt het dan nog steeds? De afgelopen weken waren Facebook en Cambridge Analytics veel in het nieuws, en terwijl dit verhaal zich verder ontwikkelt, komt alweer een nieuw lek voorbij van 880.000 betaalkaarten van online reissite Orbitz. Wat gaan we er tegen doen?

Privacy

Waarom de GDPR de beste reden is om nu een DMP te implementeren

De nieuwe wetgeving is de perfecte aanleiding om aan de slag te gaan met een data management platform (DMP). Een DMP kan je namelijk helpen een van de belangrijkste speerpunten van de GDPR (intern) te stroomlijnen.

AVG

Cloudfare lanceert privacyvriendelijk DNS

Cloudfare heeft een gratis DNS 1.1.1.1 gelanceerd, die voor gebruikers de privacy garandeert. Een DNS is een systeem dat domeinnamen koppelt aan numerieke internetadressen.

Privacy

10.000 datalekken gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens in 2017

In 2017 zijn 10.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het aantal meldingen is in 2017 met ruim 70 procent toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor, van 5849 naar 10.009.

Privacy

FTC kondigt onderzoek naar Facebook aan

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) begint een onderzoek naar Facebook. De toezichthouder wil weten of het technologiebedrijf privacyrichtlijnen heeft geschonden.

Facebook

RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet in log-inalliantie

Drie Duitse media- en internetbedrijven richten de European netID Foundation op om een gezamenlijke inlogsysteem te ontwikkelen. RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet staan aan de basis en ze staan open voor toetreding van andere Europese media- en techbedrijven.

Privacy