Helft Nederlanders ongemakkelijk met data delen
De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.
De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.
Op 25 mei 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming ingevoerd. Vooral bekend als AVG of GDPR. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van GDPR op het media- en reclamevak.
Bij 10.000 mensen hebben het afgelopen half jaar een privacyklacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Mensen trekken vooral aan de bel over een schending van hun privacyrechten, als meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk en over het ongewenst doorgeven van hun persoonsgegevens aan derden.
De Belastingdienst, Facebook en de Kamer van Koophandel zijn genomineerd voor de Big Brother Awards 2018, de publieksprijs voor de grootste privacyschender van Nederland. De onderscheiding van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom wordt 22 januari uitgereikt op een feestelijke avond in De Rode Hoed.
2018 was het jaar waarin privacy, liever gezegd de schending daarvan, de boventoon voerde. Naar aanleiding van het Cambridge Analytica schandaal worden bedrijven als Apple, Google, Amazon en Facebook onder een vergrootglas gelegd. De site Security Baron heeft een overzicht gemaakt van de gegevens die de grote techbedrijven van ons verzamelen. Lees en huiver.
De websites en apps van aan Talpa gelieerde programma’s zijn ‘informatiehongerig’. Het productiebedrijf deelt deze gegevens over leeftijd, inkomen, geslacht en relatie, werkgever, functie op het werk en gebruikte zoekwoorden ook nog eens met niet nader geduide derden, zo blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer.
De Consumentenbond heeft bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een klacht ingediend tegen Google. Het verwijt: de techreus ontfutselt gebruikers van Android-smartphones de toestemming om hun locatie te gebruiken.
De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit heeft sinds de nieuwe Europese privacywetgeving 317 meldingen van datalekken gekregen. In het jaar ervoor waren dat er slechts dertien.
De inloggegevens van circa tienduizend klanten van ah.nl zijn onbedoeld gedeeld met enkele online service providers van de retailer. Dat heeft het bedrijf gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Een mooie infographic voor internetmollen die het daglicht niet kunnen verdragen: hoe maak je je onzichtbaar op het web zonder van het internet weg te blijven? En hoe zorg je ervoor dat bedrijven jou niet volgen? Op Facebook hoeft niet iedereen je berichten te lezen, en dat geldt ook voor Instagram. Veel consumenten zijn zich amper bewust van de instellingen die ervoor zorgen dat veel gegevens ook echt privé blijven.
Bits of Freedom lanceert My Data Done Right. Een website die gebruikers meer grip geeft op hun gegevens. Vanaf nu kunnen gebruikers bedrijven en instellingen heel eenvoudig vragen welke gegevens ze hebben, en hen vragen om ze te corrigeren, te verwijderen of over te dragen.
De Nederlandse app IRMA (I Reveal My Attributes), die de gebruiker zelf in staat stelt te kiezen welke persoonsgegevens worden gedeeld, krijgt op 19 november de Brouwer Prijs voor Wetenschap en Samenleving 2018 van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW).
Slechts dertig procent van de grote uitgevers in Europa is AVG compliant, bij adverteerders is dit cijfer vele malen lager, aldus de verantwoordelijke voor data & privacy IAB Europe Matthias Matthiesen op de privacy town hall van 8 oktober. Logisch dat ze de kat uit de boom kijken tot de eerste dwangsom. Toch is er veel mogelijk binnen de wet, mits juist geïnterpreteerd.
Google sluit zijn sociale netwerk Google Plus na een datalek dat sinds 2015 heeft bestaan en pas in maart werd gedicht. Daardoor zijn gegevens van bijna een half miljoen gebruikers gedeeld met apps van derden. Google besloot dat niet aan de grote klok te hangen.
Niet-bancaire kredietverlening wint snel aan terrein, maar komt bij lange na nog niet in de buurt van de volume in traditionele bankkredieten. Toch leidt de impact van alternatieve financiering tot grote veranderingen.