More stories

Apple verscherpt privacybeleid voor apps

Apple stelt vanaf nu aan appontwikkelaars de voorwaarde dat iedere app een verwijzing naar een priacybeleid bevat, meestal in de vorm van een externe link. Eerder gold deze regel alleen voor apps die abonnementen aanbieden.

Marketing

Is Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0 vloek of zegen?

Zijn de privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apple’s browser Safari die in september wordt verwacht een vloek of een zegen voor de online advertentie-industrie? De meningen zijn nog steeds verdeeld en zeker door deze 2.0 update lopen online de gemoederen soms hoog op. Een onnodige situatie.

Privacy

Nieuwe studie waarschuwt voor passieve data Google

Google verzamelt veel meer data dan gebruikers vermoeden, zelfs als zij incognito surfen. Dat stelt een onderzoeker van Vanderbilt University.

Privacy

Verzet groeit tegen privacy-instellingen Apples Safari

De privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apples browser Safari die in september uitkomt, zijn een doorn in het oog van adverteerders. The American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation, Association of National Advertisers, Interactive Advertising Bureau en Network Advertising Initiative waarschuwen dat de maatregelen schadelijk zijn voor online adverteren.

Privacy

Simon Hania (TomTom) naar Uber

Simon Hania wordt data protection officer voor Uber in Europa en werkt direct samen de nieuw aangestelde Chief Privacy Officer.

Privacy

Startup Complianz.io vindt blue ocean na AVG-drukte

Na 25 mei 2018 is de stroom aan AVG-mailtjes in de mailbox gestopt. Het lijkt ondertussen weer business as usual voor bedrijven, maar daar maken ze volgens Aert Hulsebos van Complianz.io een grote vergissing. “Privacy als trend blijft groeien”, stelt hij. Zijn startup biedt een AVG-plugin voor WordPress. “Het is een vrij nieuwe markt met veel kansen, een echte blue ocean. We gaan voor de lange termijn.”

AVG

Adblocker Ghostery gaat reclame tonen

In de onlangs nieuw uitgebrachte versie van Ghostery zitten een optie die gebruikers reclame vertoont. Opmerkelijk voor een adblocker, al proberen de Duitsers het ‘leed’ te verzachten met een aanverwant bonus- of kortingsprogramma.

Online advertising

VVD en D66 pleiten voor digitale kluis

Iedere volwassen Nederlander moet van de overheid een digitale kluis krijgen. Daarin worden alle persoonsgegevens opgeslagen. Daarvoor pleiten Tweede Kamerleden Middendorp (VVD) en Verhoeven (D66).

Privacy

Amerikaans congres wil duidelijkheid over lezen Gmail-berichten

Het Amerikaanse congres wil duidelijkheid over het lezen van Gmail berichten door apps van derden. CEO Larry Page van Alphabet heeft tot 23 juli de tijd om te reageren op een brief van het House Committee on Energy and Commerce. Zo moet Page een lijst overleggen van alle bedrijven waaraan toegang wordt verleend.

Marketing

HousingAnywhere niet transparant over lezen berichten

Kamermakelaar HousingAnywhere heeft zijn algemene voorwaarden aangepast nadat Emerce het bedrijf confronteerde met gebrek aan transparantie. Het bedrijf beweerde dat de berichten van gebruikers niet worden gelezen en geanalyseerd, maar doet dat toch, hoofdzakelijk om te voorkomen dat huurders en verhuurders buiten het platform om contact met elkaar zoeken. Gebruikers werden hierover vooraf niet geïnformeerd.

AVG

Facebook krijgt Britse boete voor Cambridge Analytica-affaire

Facebook krijgt waarschijnlijk alsnog een boete van de Britse privacywaakhond vanwege de Cambridge Analytica-affaire. Het Amerikaanse bedrijf moet 500.000 pond (565.000 euro) betalen omdat het de gegevens van gebruikers onvoldoende beschermde

Privacy

EU stelt deadline voor databescherming VS

Het Europees Parlement wil dat de VS beter aan de Europese voorwaarden rondom databescherming voldoen. Zo niet, dan moet het bestaande Privacy Shield-akkoord worden opgeschort.

Privacy

Facebook past beleid aan na onderzoek AP

Facebook heeft haar gegevensbeleid aangepast na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Privacy

‘Meer duidelijkheid over toepassing privacywet nodig’

De Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens in een brief gevraagd meer duidelijkheid te geven over de toepassing van de nieuwe privacywet in de praktijk. Nu pakken sommige bedrijven de ruimte voor een eigen interpretatie van de wet.

Privacy

Geen verbod reclame in Grip app ABN

Minister Hoekstra van Financiën gaat het tonen van advertenties in het digitale huishoudboekje (Grip-app) van ABN Amro niet verbieden. Dat zegt hij in antwoord op Kamervragen.

Privacy