More stories

AOL: bedrijven houden programmatic video in eigen handen

Europese merken willen de geautomatiseerde inkoop van video-advertenties grotendeels zelf doen. Dat blijkt uit een studie van AOL. De helft van de ondervraagde bedrijven doet dit al zelf, en nog eens 47 procent gaat dat doen.

SBS na test: ‘Addressable tv blijkt veelbelovend’

SBS heeft afgelopen weken een proef gedaan met addressable tv, op basis van HbbTV. De testgebruikers staan zeer positief tegenover deze nieuwe vorm van interactieve televisie die digitale tv en internet met elkaar vervlecht.

MediaMath koopt Spree7

Het Amerikaanse bedrijf MediaMath, gespecialiseerd in programmatic advertising, heeft het Duitse Spree7 overgenomen. CEO Viktor Zawadzki krijgt daarmee de zeggenschap over het Duitstalige gebied.

Marketing

Exposure time: de behoefte aan een nieuwe metric

Hoe effectief is onze online campagne? Een essentiële vraag, die echter notoir lastig te beantwoorden is. Dat komt onder meer door de uiteenlopende metrics en currencies die hiervoor worden gebruikt. Kijk je bijvoorbeeld naar bereik, CTR, CPM of viewability, of is er misschien zelfs een betere metric beschikbaar? Verslag van een interessant experiment.

Programmatic

Meeste display in Amerika wordt programmatic ingekocht

De meeste displayreclame in Amerika wordt in 2015 voor het eerst programmatic ingekocht, via geautomatiseerde veilingsystemen.

Programmatic

Nieuwe CEO voor Rocket Fuel, 10 procent kwartaalgroei

Randy Wootton wordt de nieuwe CEO van reclamtechnologiebedrijf Rocket Fuel. Het bedrijf verliest ook zijn CFO, die een tijdelijke opvolger krijgt, en boekte een omzet van 111 miljoen dollar.

Marketing

FLXone overgenomen door Teradata

Datamanagementspecialist FLXone uit Eindhoven is overgenomen door Teradata uit Amerika. Het Nederlandse team specialisten zal binnen de groep worden gepositioneerd als ‘center of excellence’ en zal de wereld overvliegen om kennis over te dragen.

Programmatic

Het ecosysteem van geautomatiseerde advertentieverkoop (video)

M&M Global bracht onlangs op dmexco in Keulen een aantal experts bij elkaar om het ecosysteem van geautomatiseerde advertentieverkoop te schetsen: letterlijk op een stuk tekenpapier. Welke elementen en welke bedrijven dragen bij aan dit ecosysteem? Aanwezig waren Cadreons Arun Kumar, MediaMath EMEA directeur Dave Reed en Rubicon Projects international general manager Jay Stevens.

Programmatic

AdLantic: ‘Altijd aanpassen aan veranderingen’

De Nederlands online display specialist AdLantic uit Utrecht viert deze maand haar lustrum. We praten met oprichter Philippe van Ooteghem over zijn bedrijf, de markt, adblockers, fraude en de nieuwe generatie advertentienetwerken. “De markt van online adverteren is voortdurend in beweging.”

Programmatic

FLXone met white label datamanagementplatform

Dataspecialist FLXone brengt zijn datamanagementplatform uit onder white label, iets waar vooral mediabureaus en hun klanten van profiteren.

Programmatic buying brengt online en offline media samen

Programmatic buying is hip. De mogelijkheid om geautomatiseerd online advertentieruimte in te kopen, wordt ook steeds meer toegepast op de traditionele advertentiekanalen. Naast radio en televisie geldt dat nu ook voor outdoor displayschermen. Deze casestudie van Vodafone etaleert dat door deze ontwikkeling on- en offline media campagnes feilloos in elkaar over kunnen lopen.

Marketing

Alles dat je wilde weten over programmatic (video)

De Britse website The Drum is een serie gestart over geautomatiseerde advertentieverkoop. Het eerste deel verscheen op 29 september. Daarin legt James Patterson voor newbies de fundamenten uit. Dit jaar alleen al loopt 35 procent van de verkoop via RTB (real time bidding). Volgens Patterson zal de term ‘programmatic’ uiteindelijk verdwijnen omdat uiteindelijk alle advertenties via marktplaatsen verkocht worden.

Marketing

Uitgaven aan ‘programmatic’ gaan steil omhoog

De uitgaven aan geprogrammeerde inkoop van advertenties gaan de komende jaren wereldwijd met 49 procent omhoog naar 37 miljard dollar in 2019. Dat denkt althans Magna Global, onderdeel van IPG Mediabrands. Dat bedrag zou al de helft zijn van alle uitgaven aan display en video advertenties.

Marketing

Yahoo reorganiseert ‘programmatic’

Yahoo gaat zijn aanbod van geautomatiseerde advertentieverkoop voortaan onderbrengen bij BrightRoll, het videoplatform dat het vorig jaar kocht voor 640 miljoen dollar.

Marketing

Adblockers zorgen voor mooiere banners

De online reclamewereld is momenteel in de ban van het nieuws rond adblockers. Apple laat sinds kort adblockers toe in haar app store en dat zal volgens de meeste nieuwsbronnen leiden tot de grootste aardverschuiving aller tijden. Anderen spreken van de dood van het internet zoals we het nu kennen. En zelfs Alexander Klöpping verkondigt bij DWDD een Apocalyps van ongekende orde, met een wereldwijde schade van nu al 22 miljard dollar dit jaar.

Online advertising