Yahoo reorganiseert ‘programmatic’
Yahoo gaat zijn aanbod van geautomatiseerde advertentieverkoop voortaan onderbrengen bij BrightRoll, het videoplatform dat het vorig jaar kocht voor 640 miljoen dollar.
Yahoo gaat zijn aanbod van geautomatiseerde advertentieverkoop voortaan onderbrengen bij BrightRoll, het videoplatform dat het vorig jaar kocht voor 640 miljoen dollar.
De online reclamewereld is momenteel in de ban van het nieuws rond adblockers. Apple laat sinds kort adblockers toe in haar app store en dat zal volgens de meeste nieuwsbronnen leiden tot de grootste aardverschuiving aller tijden. Anderen spreken van de dood van het internet zoals we het nu kennen. En zelfs Alexander Klöpping verkondigt bij DWDD een Apocalyps van ongekende orde, met een wereldwijde schade van nu al 22 miljard dollar dit jaar.
Adobe lanceert een geautomatiseerd advertentieplatform dat aansluit op Adobe Marketing Cloud.
Zelfs premium sales vallen binnenkort in het domein van programmatic buying/selling, net zoals televisiereclame. Angela Pellaupessy, Beneluxbaas van Improve Digital, signaleert verder dat uitgevers nog moeite hebben met een datastrategie en dat adverteerders veeleisender worden bij online videoreclame.
Als er een land is waarop programmatic buying ook naar televisie komt, dan is het Nederland wel. Dat zegt Randy Cooke van SpotX. En dat moment is erg dichtbij, aldus de Amerikaan.
Improve Digital brengt een nieuw videoproduct op de markt voor uitgevers: programmatic in page video met honderd procent ‘viewability’.
Onlinemarketingbureau Pervorm biedt zijn klanten sinds deze week standaard ook de adserver Atlas van Facebook aan. Door deze naast bestaande adservers te draaien verbeteren de resultaten aanzienlijk.
Toen de automatische, programmatic, advertising de mediawereld op zijn kop zette zorgde dat voor veel angst bij reclamemakers. Het zou een doodsteek worden voor de creativiteit. Niets is minder waar.
Dit jaar wordt overheerst de geautomatiseerde reclame-inkoop, programmatic buying, de displaymarkt in Engeland voor het eerst. De trend kan niet meer gekeerd worden.
Netflix rivaal Hulu gaat dit najaar beginnen met het geautomatiseerd verkopen van advertenties voor alle platforms: van internettelevisies tot desktop.
Nog altijd is een aanzienlijk deel van de advertenties die via geautomatiseerde marktplaatsen wordt verkocht bedoeld voor de desktop. Mobiel blijft achter, volgens recente gegevens van AppNexus.
AOL gaat de honderden werknemers die het van Microsoft overneemt, wegwijs maken in programmatic, oftewel het geprogrammeerd in- en verkopen van advertenties. Daarmee blijken de Microsoft werknemers maar weinig ervaring te hebben.
Programmatic, het geprogrammeerd inkopen van advertenties, kent nog steeds veel skeptici. Emily Sears, werkzaam voor het Google Media Lab in Londen, noemt drie misverstanden die vaak worden aangehaald: programmatic zou niet werken voor merkbeleving, is dodelijk voor creativiteit en wordt beheerst door technologie. Ze geeft ook enkele tips, zoals: meet wat zinvol is, leer de gebruiker kennen en partner als adverteerder met uitgevers.
Onlangs konden we lezen dat The Boston Consultancy Group verwacht dat de markt voor programmatic inkoop van advertentieruimte van 9 miljard dit jaar zal stijgen naar 30 miljard in 2019. Negen miljard van in totaal 50 miljard dollar aan online advertenties wordt nu al geautomatiseerd verhandeld. In 2017 zal geprogrammeerde verkoop directe advertentieverkoop zelfs passeren.
Uitgevers omarmen in toenemende mate het geprogrammeerd inkopen van advertenties, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van AdExchanger Research. Een op de vier uitgevers zegt dat nu al veertig procent van hun advertentie-omzet geautomatiseerd wordt afgehandeld. Vorig jaar was dat maar 16,5 procent van de uitgevers.