Dertig procent display programmatic verhandeld
Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.
Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.
Michiel van Gaalen van Oxyma is in Nederland de eerste marketeer die door Relay42 wordt gecertificeerd.
De groei van programmatic video, oftewel de geautomatiseerde plaatsing van video advertenties, wordt substantieel. SpotX houdt rekening met een omzet van 2 miljard euro in 2020 in Europa alleen.
Op de internationale online marketingweblogs wordt het onderwerp header bidding bijna dagelijks besproken. Iedereen in de VS schijnt ermee bezig te zijn, maar in Nederland is het nog volkomen nieuw. Was het vroeger ‘daisy chaining’, tegenwoordig praat iedereen over ‘header bidding’. De komende weken schrijven we meerdere artikels over dit fenomeen en zullen we het vanuit meerdere perspectieven belichten.
Travel Audience, een DSP die zich puur richt op de online reismarkt, is van start gegaan in Scandinavië en Rusland. In de loop van 2016 volgen meer Europese landen.
AppNexus lanceert een nieuwe videotechnologie die advertenties wat minder stroperig moeten maken. Videoadvertenties worden tot honderd keer sneller geladen, in 50 milliseconden of minder.
Sanoma|SBS en Adfactor gaan een samenwerking aan waarbij ze hun expertise op het gebied van digital advertising en programmatic trading bij elkaar leggen.
Oprichter Boudewijn van Ewijk verlaat digitaal marketingbureau MediaScience als partner. Medeoprichters en partners René Zeedijk en Simon Aurik zetten het management voort.
Technologiebedrijf OpenX neemt technologie in gebruik waarmee adverteerders kunnen gaan bieden op reclameruimte in mobiele apps.
Improve Digital, gespecialiseerd in geautomatiseerde advertentieverkoop, investeert het komende jaar 12 miljoen euro in snellere geografische groei en nieuwe sectoren zoals video.
“We zijn sterk op de offline reclamebudgetten gericht om die naar YouTube te krijgen”, zegt Alphabets CFO Ruth Porat. Ze is expliciet over het doel: budget dat normaal naar tv gaat afsnoepen voor de Alphabetruif.
De internationale mobiele telecomaanbieder Telenor Group koopt voor 360 miljoen dollar de Amerikaanse specialist in marketingtechnologie Tapad.
De meer dan 2,5 miljoen adverteerders op Facebook kunnen nu ook hun native en gefilmde reclameberichen op het mobiele web gaan uitserveren.
De maker van reclametechnologie Clickly, net afgestudeerd aan Startupbootcamp Amsterdam, zoekt miljoenen groeigeld om na de Noord-Europese nu de Engelse en Amerikaanse markt te betreden.
Yahoo biedt nu ook native advertenties aan via het geautomatiseerde platform BrightRoll Exchange. Dat weer gekoppeld is aan zeker honderd DSP’s en een bereik heeft van duizenden sites.