More stories

Tarieven programmagegevens NPO vallen lager uit

Het Commissariaat voor de Media heeft de nieuwe tarieven voor de NPO programmagegevens vastgesteld. Het betreft de vergoeding die makers van zowel gedrukte als digitale programmagidsen betalen aan de Nederlandse Publieke omroep (NPO) voor informatie over radio- en televisieprogramma’s.

Publishing

Blendle waagt stap naar de VS

De Nederlandse startup Blendle lanceert begin volgend jaar zijn Amerikaanse versie. Dat heeft oprichter Alexander Klöpping vandaag aangekondigd tijdens IGNITION, een van de grotere mediacongressen in Noord Amerika.

Media

Advertenties? Consument heeft liever print

Met de mobiele telefoon kun je tegenwoordig bijna alles gewoon on-the-go doen. Lekker makkelijk en het ding is altijd in de buurt. Je zou daarom verwachten dat de mobiel ook favoriet is voor de communicatie met merken. Maar nee, de consument heeft liever print.

Publishing

Facebook lanceert Instant Articles in Nederland

Facebook lanceert vandaag Instant Articles in Nederland, en Zuid-Amerika, een techniek waarmee uitgevers hun nieuws veel sneller zien inladen op de profielensite.

Publishing

BREIN dreigt doorverkopers van e-boeken met boetes

Gebruikers die via Marktplaats gelezen e-boeken willen doorverkopen hebben kans dat ze door Stichting BREIN op de vingers worden getikt. BREIN waarschuwt in automatisch verstuurde mails voor boetes van duizenden euro’s.

Legal

Infographic: Hoe de online videomarkt verandert

Online video is niet meer weg te denken. Vijf jaar geleden genereerde YouTube al 3 miljard impressies per dag. 75 procent van de jong volwassenen kijken video op hun smartphones. Met programma’s als Meerkat en Periscope wordt het bovendien makkelijk om zelf video te maken en te delen. Switcher Studio brengt met deze infographic de markt in kaart.

Publishing

Nederlanders hebben minste vertrouwen in sociale media

Traditionele media worden door Nederlanders nog het meest vertrouwd. De overheid scoort beduidend minder. Maar helemaal onderaan, net na banken en financiële instellingen, eindigt social media.

Publishing

Sanoma heft Innovation Lab op

Uitgeefconcern Sanoma heeft, als onderdeel van een kleine reorganisatie, ook het zogeheten Innovation Lab opgeheven.

Start-ups

YouTube wil rechten van grote films en tv-series

YouTube wil de rechten van grote films en tv-series bemachtigen voor haar nieuwe YouTube Red dienst, zo meldt de Wall Street Journal vanochtend. YouTube vertegenwoordigers willen echter nog niet reageren. YouTube heeft de afgelopen maanden gesprekken gehad bij verschillende filmstudio’s en productie bedrijven om potentiële deals te sluiten voor de nieuwe 9,99 dollar per maand dienst.

Entertainment

Job van Wagensveld (Google) commercieel directeur FD

Job van Wagensveld begint op 1 januari 2016 als commercieel directeur van FD Mediagroep. Hij volgt Tijmen Bos op die in november vertrok naar de Sky Radio Group.

Media

Britse uitgevers voeren strijd tegen piraterij op

Britse boekenuitgevers voeren de strijd tegen piraterij op. De belangrijkste internetaanbieders als BT, Sky, Virgin Media, EE en TalkTalk moeten de toegang tot nog eens zestien sites blokkeren.

Media

Nu.nl bereikt bijna de helft van de Nederlandse bevolking

De nieuwssite Nu.nl heeft van de Nederlandse nieuwssites en weblogs nog altijd de hoogste notering. 47 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder stemt maandelijks af op deze site. Dat blijkt uit de een dezer dagen verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

Publishing

BBC sluit tv-zender, ‘geen interesse jeugd’

BBC3 stopt ermee als tv-zender, omdat de jeugd ‘niet geïnteresseerd’ blijkt in televisie. De zender gaat door op internet. Eigenlijk gaat het hier om een ingreep voor de BBC om jaarlijks 40 miljoen euro te besparen.

Publishing

Telegraaf dunt redactie uit in digitale ‘kwaliteitsslag’

36 arbeidsplaatsen bij De Telegraaf moeten verdwijnen als gevolg van een kwaliteitsslag. De organisatie wordt zodanig vormgegeven dat de redactie 24/7 alle bestaande en nieuwe distributiekanalen (onder andere digitaal en print) kan bedienen.

Media

Arthur Hoffman, CEO Digital Sanoma, weg

De CEO Digital & Technology van Sanoma Group, Arthur Hoffman, verlaat per begin 2016 het bedrijf. De uitgever brengt de digitale activiteiten weer onder op landniveau, waarmee titels als NU.nl en Fashionchick weer onder Peter de Mönnink vallen.

Publishing