AccorHotels aanspreekbaar via Google Assistant
AccorHotels heeft een nieuwe stap gezet richting voice search. De chatbot van de hotelketen, Phil, is in Frankrijk sinds kort beschikbaar op Google Assistant.
AccorHotels heeft een nieuwe stap gezet richting voice search. De chatbot van de hotelketen, Phil, is in Frankrijk sinds kort beschikbaar op Google Assistant.
Zagen we al hoe Artificial Intelligence een steeds grotere rol op het wereldtoneel gaat spelen, nu lijkt AI ook een hemels […]
Transavia wil de meest innovatieve luchtvaartmaatschappij van Europa worden en doet daarom regelmatig tests met nieuwe technologieën. Tijdens CMO Connect, onderdeel van EDAY en georganiseerd in samenwerking met Mirabeau, liet commercieel directeur Erik-Jan Gelink zien hoe de chatbot op Facebook Messenger tot stand is gekomen. “Over tien tot twintig jaar besturen robots het vliegtuig.”
Met ingang van vandaag kunnen KLM-klanten op Facebook Messenger een vliegticket boeken. KLM heeft hiervoor een nieuwe Engelstalige chatbot ontwikkeld, BlueBot genaamd.
Deep learning gaat (nog) niet over computers die het overnemen van de mens, maar over het vinden van patronen in grote datasets. De reisindustrie wordt gekenmerkt door enorme hoeveelheden data. Welke mogelijkheden biedt deep learning?
Hoewel je de laatste tijd veel hoort over de term Artificial Intelligence (AI), Kunstmatige Intelligentie of Machine Learning zijn er maar weinig mensen die het vakgebied echt begrijpen. Er wordt geschat dat er wereldwijd slechts circa 10.000 experts zijn op dit vakgebied. Voor meer dan 95 procent betreft dit academici dan wel researchers in dienst van de grote technologiebedrijven (Facebook, Google, Apple, Amazon, IBM etcetera).
Finnair is van start gegaan met een chatbot op Facebook Messenger die is bedoeld om vliegtickets te boeken, vluchtstatus te checken en te helpen met additionele informatie over de luchtvaartmaatschappij. De boeking is echter nog niet volledig af te handelen in Messenger, blijkt uit een test.
2017 is zonder meer het jaar van kunstmatige intelligentie. Elon Musk waarschuwt ervoor, waar anderen juist kansen zien. Onder hen Jane Zavalishina, CEO van Yandex Data Factory, een dochterbedrijf van de Russische zoekmotor dat de grote dataverzameling van Yandex analyseert. Begin oktober komt ze naar Emerce eDay.
Kunstmatige Intelligentie verspreidt zich in rap tempo over de wereld. Niet alleen als onderwerp van een maatschappelijke en ethische discussie, ook op politiek en militair vlak wint Artificial Intelligence (AI) terrein. De rode draad: veel China, een hint naar Noord-Korea en zelfs The Donald liet zich zien. Mijn eerste conclusie: het is niet gek dat deze zomer door Huffington Post werd uitgeroepen tot “the summer of Artificial Intelligence”. Ik dook in het AI-nieuws verschenen in augustus en zette mijn overige conclusies voor je op een rij.
We kennen allemaal de robotstofzuiger en -grasmaaier, maar werkt deze technologie ook bij autonome robots in bijvoorbeeld magazijnen? “Nee”, zegt Willem-Jan Lamers – oprichter van Accerion. “Deze robots vragen om technologie die betrouwbaarder en nauwkeuriger is, aangezien ze heel precies een pallet of ander object op moeten kunnen pakken.” Hij legt uit hoe hun technologie ’s werelds eerste is in infrastructuur-vrije mobiele robots die op deze manier een bestaande vloer als referentie gebruiken.
Over kunstmatige intelligentie verschijnt het ene na het andere bericht, zelfs nu de komkommertijd op zijn hoogtepunt is. Vooral de woorden van Tesla-CEO Elon Musk maakten indruk: “We moeten AI reguleren voordat het te laat is.” Mark Zuckerberg van Facebook noemde Musk vervolgens een doemdenker, die op zijn beurt Zuckerberg wegzette als iemand die van AI slechts weinig kaas had gegeten. We smulden ervan. Wat heeft de zomer ons tot nu toe nog meer gebracht op het gebied van AI, afgezien van tech giant-retoriek?
‘Robots are coming.’ Dát weten we allemaal. Maar kunnen robots ook op ethische wijze handelen? Verantwoordelijkheid nemen? 7 Ditches sprak met een expert op dit gebied: Aimee van Wynsberghe, co-director foundation for responsible robotics.
Is de reisbranche klaar voor chatbots? Uit de whitepaper Are Bots Worth the Bother? van Eye for Travel blijkt dat de potentie groot is, maar de uitdagingen ook. Die zijn niet alleen technologisch van aard. Veel reisbedrijven laten kansen liggen op chatplatformen.
Als het gaat over innovaties in klantinteracties dan worden al snel chatbots genoemd met die van KLM op Messenger als het schoolvoorbeeld. Het merendeel van de bedrijven doet echter nog weinig of helemaal niets met dialooggestuurde interfaces en de achterliggende technieken voor tekstherkenning en kunstmatige intelligentie.
Doemscenario’s rondom kunstmatige intelligentie halen de aandacht weg van de nu al indrukwekkende prestaties van deep learning. We zijn nog heel ver verwijderd van een computer die hetzelfde kan als de mens, maar de nieuwe ontwikkelingen en toepassingen zijn wel weer een forse stap vooruit.