More stories

Verantwoordelijkheid designers: gebruikers laten wennen aan AI

De rol van designers verandert. Dat big data en artificiële intelligentie (AI) voor de nodige innovatie gaan zorgen, moge inmiddels duidelijk zijn. Maar voordat ook de eindgebruikers gewend zijn aan dat idee moeten bedrijven nog een grote slag maken. Hierin hebben designers een hele grote verantwoordelijkheid.

Disruptie

Naarmate techniek voortschrijdt, wint ethiek aan belang

Mag iemand zijn arm inruilen voor een robotarm? Mag je het gen van dieren gebruiken bij mensen? Met het voortschrijden van de techniek, komen er meer dilemma’s op tafel en wint transparantie en ethisch handelen aan gewicht.

Singularity

Forrester waarschuwt tegen Kunstmatige Intelligentie

Marktonderzoeker Forrester raadt bedrijven aan te leren werken met kunstmatige intelligentie, maar waarschuwt ook duidelijk tegen de gevaren en onzekerheden die het met zich meebrengt.

Disruptie

Europa wil bescherming tegen robots en kunstmatige intelligentie

Het Europees Parlement stemt volgende maand over het opstellen van regels die burgers moeten beschermen tegen ongelukken en ethische problemen met robots en systemen die draaien op kunstmatige intelligentie.

Singularity

Jim Stolze start ‘uitzendbureau voor algoritmes’

Jim Stolze lanceert het uitzendbureau Aigency, dat vraag en aanbod van kunstmatige intelligentie bij elkaar brengt. Een van de eerste klanten is een omroep waar algoritmes 35 jaar aan video-archief omzetten van statisch materiaal in direct hanteerbare informatie.

Start-ups

Maarten den Braber (SingularityU NL): ‘Wij geloven in technologie voor het oplossen van echte problemen’

Een bionische arm waarmee het leven van een 9-jarig meisje er opeens heel anders uit komt te zien. Of de ontwikkeling in Chili en Australië waar inmiddels met regelmaat wordt betaald voor de afname van stroom in plaats van dat de gebruiker moet betalen. Het zijn een paar voorbeelden van technologische ontwikkelingen die de wereld op zijn kop kunnen zetten. Voorbeelden waar ondernemer Maarten den Braber, co-founder en COO van SingularityU Nederland erg blij van wordt.

Singularity

Tijmen Blankevoort (Scyfer): ‘Machines leren voorlopig nog niks zonder de input van de mens’

Over kunstmatige intelligentie bestaan veel schrikbeelden. Het zou ervoor zorgen dat de mens onderworpen wordt aan computers, aangezien onze intelligentie het aflegt tegen die van machines. Onzin meent Tijmen Blankevoort, CTO van het Amsterdamse bedrijf Scyfer. Machines leren voorlopig niks zonder input van mensen. Door miljoenen voorbeelden in te voeren en daar waarden aan toe te kennen, kan een machine leren iets te herkennen. “Ik heb dan ook veel liever dat mensen het hebben over zelflerende software tools dan AI, want het beschrijft veel beter wat het doet.”

Singularity

Nederlandse professor quantumleider bij Microsoft

Hoogleraar aan de TU Delft Leo Kouwenhoven gaat voor Microsoft werken aan quantumcomputing. Hij gaat binnen de universiteit een eigen quantumlab opbouwen.

Disruptie

Freshheads: ‘Designers moeten transitie naar AI-tijdperk begeleiden’

Schetsen films en series een toekomstbeeld dan betekent de komst van nieuwe technologie geregeld weinig goed voor de mens. Of het nu the Matrix is of het meer recente Black Mirror, er is sprake van een dystopie. Moeten we inderdaad pessimistisch zijn?

Singularity

Nieuw VR-set kan gedachten lezen

Een nieuwe headset voor virtual reality, die volgend jaar uitkomt, kan de gedachten van de drager lezen en gebruikt die informatie voor de besturing ín virtual reality.

Virtual Reality

Emotional Intelligence: verloofd met onze smartphone?

Data, VR en AI, het zijn de drie pijlers van de Websummit dit jaar. Lissabon is voor drie dagen het episch centrum van de digitale wereld. Maar het is niet alleen de tech zelf wat de klok slaat. Op het speciale ‘Future Technologies’ podium wordt de vertaalslag gemaakt naar onze maatschappij. Want hoe gaan we om met de invloed van deze ontwikkeling op ons dagelijks leven? Nu en in de toekomst? Eén van de onderwerpen waarin deze vragen bij elkaar komen is Emotional Intelligence. Zijn we klaar voor een relatie met onze smartphone?

Mobile

Hoe het ‘conversational web’ de spelregels gaat veranderen

Aan het begin van dit jaar verklaarde Chris Messina (Uber) 2016 ‘het jaar van de conversational commerce’. De manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren is aan het veranderen. Van communicatie via grafische interfaces zoals websites, naar natuurlijke wederzijdse communicatie ondersteund door kunstmatige intelligentie.

Customer Experience

Saturn zet robot op de winkelvloer

Elektronicawinkel Saturn heeft een robot in dienst genomen om klanten te verwelkomen en hen naar gezochte producten te begeleiden. “Geen betere receptionist dan Paul om onze technologiewinkel te vertegenwoordigen”, aldus de keten.

Customer Service

Consu-machines: hoe intelligente apparaten ons leven makkelijker gaan maken

We gaan een tijdperk tegemoet waarin onze smartphones echt smart gaan worden en kunstmatige intelligentie ons daarbij gaat helpen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Internet of Things

Maarten den Braber (SingularityU NL): ‘Er wordt nu naar ons geluisterd’

Wat doen we als de computerintelligentie slimmer is dan de menselijke intelligentie en wanneer gaat dit gebeuren? Techno-optimist en medeoprichter en COO van ‘SingularityU’ in Nederland Maarten den Braber aan het woord. “We willen met SingularityU alle lagen in de samenleving bereiken die te maken krijgen met de impact van technologie.”

Singularity