‘Social shopping: veel hype, weinig actie’
Het moet een nieuw commercieel fundament onder Instagram, Pinterest en Facebook worden, maar volgens marktonderzoeker Forrester is social shopping vooral een geblaat en weinig wol.
Het moet een nieuw commercieel fundament onder Instagram, Pinterest en Facebook worden, maar volgens marktonderzoeker Forrester is social shopping vooral een geblaat en weinig wol.
De Tour de France is slechts twee dagen onderweg, maar het is in Nederland nu al het meest besproken sportevenement van 2015 op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van social media analysetool Coosto.
Bijna dagelijks drukken we op de Vind ik leuk-knop van Facebook. Ruim de helft van alle Facebook gebruikers plaatsen likes. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Welke psychologie steekt daar achter? Volgens deze infographic van Quicksprout zijn er verschillende redenen, zoals empathie en zelfbevestiging.
De Groningse social nieuwsdienst Crowdynews publiceert speciaal voor de Tour de France een widget met daarin al het relevante nieuws uit de wielerronde, geoogst uit social media.
Ruim 204 miljoen Amerikanen kijken dit jaar minstens maandelijks naar digitale videocontent. Maar niet elk kanaal geeft de kijkers wat ze zoeken. Wil je vrouwen bereiken? Maak dan gebruik van Facebook. Terwijl je mannen juist beter via YouTube kunt benaderen.
Zeker acht procent van de abonnees van Instagram zijn bots. Dat is althans de schatting van Italiaanse onderzoekers. Bij Facebook gaat het volgens eigen opgaven om 2 procent, bij Twitter om 5 procent.
Veel ondernemers en marketing- en sales managers bij B2B bedrijven die ik regelmatig spreek, geven aan dat ze niet goed weten hoe ze LinkedIn nu goed kunnen inzetten om meer leads en uiteindelijk sales voor hun bedrijf mee te genereren.
Tweede Kamerlid Wassila Hachchi (D66) is een crowdfundingcampagne gestart om het nieuwe online platform Dialogue Digital te kunnen financieren. Met dat platform wil zij de maatschappelijke dialoog bevorderen, in Nederland en over de landsgrenzen heen.
Meer 45-plussers zijn sociale netwerken gaan gebruiken. Dat concludeert het CBS uit eigen onderzoek. In 2014 zat acht op de tien internetgebruikers van 12 jaar of ouder op een sociaal netwerk. Vooral tekstberichten uitwisselen is populair: zeven op de tien doet dit. Deelname aan netwerken, zoals Facebook of Twitter, is gestegen van 54 naar 62 procent.
Het is weer zomertijd. En met het stijgen van de temperatuur neemt ook de zin in vakantie weer toe. Snel nog even online een vakantie boeken? Grote kans dat de online reviews erbij gepakt worden.
Meerkat, een app voor livestreaming, heeft een speler ontwikkeld die op websites kan worden geplaatst, zodat livestreams daar direct kunnen worden bekeken. Discovery Channel krijgt begin juli de primeur in verband met Shark Week.
Snapchat, tieners zijn er dol op. Maar het gebruik ervan varieert sterk per land. Vooral Frankrijk, Duitsland en Spanje laten lage penetratiecijfers zien. Ligt dat aan een verminderd internet- en social media-gebruik in die landen of is er iets anders aan de hand?
Pinterest is nog altijd een van de sociale netwerken die veel bezoekersverkeer kunnen genereren. Maar daarnaast blijken Pinterest volgers ook bereid om geld uit te geven, gemiddeld zo’n 50 dollar. In de loop der jaren is Pinterest ook echt een mobiel platform geworden: 80 procent van de gebruikers kijken op Pinterest met hun smartphone. En opvallend: steeds meer mannen lijken Pinterest te ontdekken.
Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat video’s op social media in de lift zitten. Dat is niet verwonderlijk: je kunt met video’s gemakkelijk een boodschap én een gevoel meegeven. Steeds meer merken gebruiken dan ook video’s op social media, al dan niet voor advertising-doeleinden. Twitter en Facebook spelen hierop in door hun platforms daarnaar te vormen. Hoe doen zij dat? Hoe kun je als merk hiermee omgaan?
Twitter had al een koopknop, maar daar komt nu de mogelijkheid bij om relevante productinformatie in de vorm van tweets, foto’s of video’s op een aparte pagina te bekijken. De artikelen kunnen ook meteen worden gekocht.