More stories

Tictag: nooit meer huisssleutels of je portemonnee mee

Vergeet QR-codes en NFC-chips: Tictag zet de standaard voor het leggen van on- en offline contact. Oprichter Pieter Heersink ontwikkelt de technologische toepassing samen met vier medewerkers.

Mobile

Twitter stopt met Vine

Twitter zal zijn mobiele video-app Vine niet meer doorontwikkelen. Pornhub heeft zich reeds gemeld om de app over te nemen, want zijn publiek ‘heeft genoeg zes seconden video’.

Mobile

Favoroute: wereld veroveren met reisgidsen

De Nederlandse start-up Favoroute werd in 2014 opgericht en is een online platform voor reisgidsen. Eigenaar Frederieke Wolter vertelt tijdens eTravel Europe over haar plannen.

Travel

Andere kijk op metrics: user engagement als focus

Menig digitale dienst communiceert het aantal maandelijks actieve gebruikers als belangrijkste metric. Of het nu Twitter, Facebook of WhatsApp is, eens in de zoveel maanden presenteren zij trots hoeveel gebruikers hun applicatie iedere maand weer een keer openen. Veel zegt zo’n cijfer natuurlijk niet. De context over hoe de software wordt gebruikt (leest de gebruiker alleen of maakt diegene ook content) ontbreekt bijvoorbeeld.

Customer Engagement

IENS koopt Couverts van RTL Ventures

RTL Ventures, de investeringstak van RTL Nederland, verkoopt zijn restaurantreserveringsplatform Couverts aan IENS, de recensiesite die sinds vorig jaar deel uitmaakt van TripAdvisor.

Retail

CMS-specialist Hippo in handen van Amerikaans BloomReach

Marketingtechnologiebedrijf BloomReach neemt voor een onbekend bedrag de Nederlandse CMS-specialist Hippo over. Het team in Amsterdam wordt collega met ex-technici van Google en Cisco.

Contentmarketing

Wonderflow: munt slaan uit vijf miljard klantbeoordelingen

Big data, big opportunities. Maar ook een grote chaos. Neem de vijf miljard online klantbeoordelingen die in de laatste drie jaar op internet gezet zijn. Wonderflow schept daar orde in en geeft precies aan waar jouw bedrijf in kan groeien. Directeur Riccardo Osti: “Wonderflow levert resultaten die al klaar voor gebruik zijn.

Analytics

Plugify voor het online boeken van artiesten

“Van supergedreven beginnende conservatoriumstudenten die zichzelf voor 75 euro een hele avond aanbieden, tot professionele coverbands van twaalf man voor 5000 euro. En alles daar tussenin”, zo beschrijft oprichtster Eline Leijten het aanbod van Plugify.

Disruptie

Leadboxer: van Big naar Betekenisvolle Data

Een beetje bedrijf verzamelt data uit het website-, e-mail- en social verkeer. Leadboxer maakt het vervolgens mogelijk om uit die berg informatie sales leads te halen, vertelt Wart Fransen.

Analytics

André Haardt (Squla): ‘1 miljoen online lerende kinderen in 2020’

Leerlingen, leraren, schooldirecteuren en zelfs Prins Constantijn zijn lyrisch over Squla, het online gaming platform dat de manier van leren in het basisschoolonderwijs beter laat resoneren met de 21e eeuwse zeitgeist. André Haardt is een gepassioneerde, bescheiden en optimistische ondernemer. Aan ambitie ontbreekt het hem allerminst. Squla heeft al 100.000 abonnees, 50 medewerkers,een belangrijke deal met Cito en verkoopactiviteiten in Nederland, Frankrijk & Polen. Op de vraag welke score André zelf haalde voor de Cito toets geeft hij geen antwoord. Waar ik wel achter kwam is hoe André Squla zo succesvol heeft gemaakt, wat zijn e-commerce strategie is en wat zijn toekomstplannen zijn. Een portret van een sympathieke en sociaal bewogen internetondernemer.

Start-ups

3Duniversum: 3D-scans maken het leven beter

3Duniversum is een Amsterdamse start-up die het mogelijk maakt voorwerpen en ruimtes in 3D te scannen. Je hebt alleen de software van 3Du nodig en een iPad, vertelt Sezer Karaoglu.

Virtual reality

‘Dominantie Silicon Valley voorbij’

Het zal niet lang duren of Silicon Valley is niet meer het epicentrum van technologische ontwikkelingen, meent de Amerikaanse techondernemer en investeerder Steve Case.

Start-ups

Tradecast: iedereen zijn eigen Netflix

Met Tradecast kan iedereen zijn eigen online televisiekanaal beginnen én on-demand en live video streamen. De start-up uit Zwolle wil de standaard worden van online televisiekanalen. Niet alleen in Nederland, maar juist ook daarbuiten, vertelt Kenneth Stamp.

Video

Motial: veilig intern video’s delen

Zonder tussenkomst van een redactie intern video’s delen binnen het bedrijf waarvoor je werkt. Dat is in een notendop het concept van de Nederlandse start-up Motial, aldus medeoprichter Robin Oost.

Start-ups
Premium

Weflock regelt sociale contacten voor frequente reiziger

De nieuwe Brits-Nederlandse start-up Weflock wil vliegtuigpassagiers met elkaar in contact brengen. De bedoeling is om de reis hierdoor prettiger en productiever te maken of in de woorden van Weflock: ‘om vluchtervaringen te optimaliseren’.

Travel