More stories

Sterke resultaten voor Booking en Expedia

Booking, het moederbedrijf van Booking.com, sluit een zeer goed eerste kwartaal af. De handelsomzet viel liefst 44 procent hoger uit op 39,4 miljard dollar. Er werden 38 procent meer kamers geboekt.

Travel

KLM: Geen persoonlijke hulp meer via Twitter

Luchtvaartmaatschappij KLM zet Twitter niet meer in om via DM’s persoonlijk reisadvies te geven aan reizigers.

Customer Service

Nieuwe investering bootverhuurplatform Tubber

De Groningse scale-up Tubber ontvangt een groei-investering van Marnix van der Ploeg, als nieuwe investeerder, en de reeds zittende Move Fast Ventures en G-Force Capital doen ook mee.

Travel

Expedia lanceert nieuwe reisplanningstool rond ChatGPT

Ook de reiswereld heeft kunstmatige intelligentie ontdekt. Expedia heeft woensdag een nieuwe reisplanningservaring rond OpenAI’s ChatGPT aangekondigd. Hij is als eerste beschikbaar de iOS-app van Expedia en maakt deel uit van een groeiende golf van AI-aangedreven reis- en reisplanningstechnologieën.

Travel

Sunweb wordt puur e-commerce, algoritmes nu leading

Elke nacht herberekent Sunweb één miljard product-prijscombinaties om de bezetting van vliegtuigen, accommodaties en wachttijd op vliegvelden te optimaliseren.

Tech

‘Grootschalige prijsmisleiding door reisaanbieders’

Reisaanbieders misleiden consumenten op grote schaal met lokkertjes. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 83 procent van de reizen die de Consumentenbond bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. De Consumentenbond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt de ACM in te grijpen.

E-commerce

Campagnepanel 193: ‘voelt klassiek digitaal’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer kijken ze naar de ‘Veilig op Weg’-campagne gemaakt voor Univé.

Campagnes

Booking vestigt record met maandelijkse overnachtingen

Online reisbureau Booking Holdings heeft in januari een nieuw record gevestigd voor maandelijkse overnachtingen. Eerder meldde ook Airbnb een sterk toenemende vraag naar overnachtingen.

Travel

KLM’s Valentijnscampagne met ChatGPT schot in de roos

Tienduizenden mensen lieten een ChatGPT-tool van KLM hun liefdesbrieven schrijven voor Valentijnsdag. Het briefje nodigde de Valentijn uit samen op reis te gaan.

Social

Eerste winstgevende jaar voor Airbnb

Airbnb steeg meldde dinsdag sterker dan verwachte resultaten over het vierde kwartaal. Het aandeel steeg in de handel nabeurs 10 procent.

Travel

Expedia-aandelen tuimelen na slechte resultaten

Aandelen van Expedia daalden donderdag nadat het online reisboekingsplatform tegenvallende resultaten over het vierde kwartaal rapporteerde. Wel bleef de vraag sterk.

Travel

Trivago test directe hotelboekingen

Metazoekmachine Trivago gaat het mogelijk maken om direct bij het hotel kamers te boeken, buiten sites als Expedia en Booking.com om.

Travel

Kapitaalinjectie voor Nederlandse hotel scale-up

De Nederlandse scale-up ViaLuxury.com heeft twee nieuwe investeerders aan boord gehaald. Het Limburgs Technology Investment Fund en de in AI gespecialiseerde investeringsfirma Genzai zorgen voor een kapitaalinjectie voor verdere ontwikkeling van het platform en voor internationale groei.

Travel

Booking.com schikt met Franse fiscus

Hotelboekingsplatform Booking.com heeft een schikking getroffen met de Franse belastingdienst in een langlopend geschil over belastingontwijking, meldt De Telegraaf.

Venture

Campagnepanel 192: ‘opvallend door kwaliteit’

Drie deskundigen over een actuele digitale campagne. Dit keer de lancering van een nieuw label door KLM, iets dat niet vaak gebeurt. Doel: IT’ers werven.

Recruitment