More stories

Premium

Nederlandse consument geeft in 2023 online meer uit aan vakanties dan ooit

Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van 3 procent vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Travel
Premium

Nieuw boekingsplatform voor regionaal toeristisch verblijf

Het wordt makkelijker voor regionale recreatie- en marketingorganisaties om verblijf aan te bieden in huisjes, hotels, B&B’s en campings in de omgeving. De Zeeuwse voorloper allyourz splitst zijn technologie naar Localbooker.nl.

Travel

100 miljoen euro voor Nederlandse hoteltechnologie

Het Zweedse Kinnevik leidt een investeringsronde van 100 miljoen euro in het Nederlandse bedrijf Mews, dat automatiseringstechnologie voor hotels.

Venture

Holidu koopt ferienwohnungen.de

De Europees werkende huisjessite Holidu doet een Duitse overname waarmee het zijn bestand vergroot met zevenduizend locaties.

Venture

Consumentenbond gaat reisaanbieders dagvaarden wegens aanhoudende misleiding

De Consumentenbond gaat reisaanbieders dagvaarden. Nog steeds klopt twee derde van de onderzochte reisaanbiedingen niet, blijkt uit onderzoek van de bond. De prijs verandert tijdens het boeken, er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie.

Travel
Premium

COO Travix: ‘Reislust internationaal weer hoog’

De reislust van de internationale consument is weer pre-covid hoog. Ticketprijzen kunnen dalen. COO Casper Maasdam van Travix maakt de organisatie gereed om, onder een nieuwe moeder, de vraag in te vullen.

Travel
Premium

Trip.com hersteld tot 80% pre-coronaniveau

Het Chinese Trip.com, onder meer moederbedrijf van Cheaptickets, heeft de brekingsvolumes in 2023 zien herstellen tot tachtig procent pre-coronaniveau. Het blijft investeren in nieuwe technologieën en productinnovatie.

E-commerce

Spaanse boete en fors verlies voor Booking

Spaanse regelgevers hebben in het vierde kwartaal een boete van 30 miljoen dollar opgelegd aan Booking.com vanwege concurrentiekwesties, zo maakte het nnoederconcern Booking Holdings donderdag bekend.

Travel
Premium

Airbnb zoekt groei in Nederland en België

CEO Brian Chesky zegt tegen investeerders dat hij groeiversnelling wil realiseren in Nederland en België. De markten hebben onvoldoende aandacht gekregen. Ook bij zijn Airbnb is kunstmatige intelligentie het grote bezwerende toverwoord.

Travel

Airbnb ziet aantal overnachtingen sterk stijgen

Kamerverhuurder Airbnb is optimistisch over het komende jaar. Het in San Francisco gevestigde bedrijf, dat een aanzienlijk deel van zijn omzet van buiten de Verenigde Staten ontvangt, verwacht voor het huidige kwartaal een omzet tussen ruim 2 miljard dollar.

Travel

Start-up met luxe huurappartementen pakt 40 miljoen groeigeld

De Finse travelstart-up Bob W ontvangt een investering van veertig miljoen euro om zijn technologie en vastgoedportefeuille uit te breiden naar andere delen van Europa.

Travel

CEO Expedia stapt op

CEO Peter Kern van Expedia Group treedt in mei af, zo maakte de reisgigant donderdag bekend. Hij wordt vervangen door Ariane Gorin, momenteel president van Expedia for Business.

E-commerce

Traveltech Amadeus koopt ID-specialist voor 320 miljoen

Amadeus, bekend als verwerker van vliegtickets, koopt techbedrijf Vision-Box voor 320 miljoen euro.

Venture

Infographic: de trending bestemmingen van 2024 volgens Booking

Booking.com heeft zijn top trending bestemmingen voor 2024 op een rij gezet. Op nummer één staat het minder bekende spastad Beppu op het eiland Kyushu in het zuidwesten van Japan, Rotorua in Nieuw-Zeeland is ook beroemd om vulkanische bronnen. Water en ontspanning zijn altijd populaire keuzes, en het is geen verrassing dat locaties aan de oceaan zwaar op de lijst staan. De grote verrassing is Valkenburg, het Nederlandse mergelstadje is al meer dan 135 jaar een grote trekpleister.

Travel
Premium

Travix benoemt nieuwe Chief Marketing Officer

Online reisbureau Travix kondigt de benoeming van Mira van Houwelingen tot Chief Marketing Officer aan. Zij wordt verantwoordelijk voor de wereldwijde marketinginitiatieven en moet in de Benelux CheapTickets steviger gaan positioneren.

Travel