More stories

Premium

Booking in verweer tegen geweigerde overname van eTraveli

De Europese Commissie blokkeert de overname van eTraveli door Booking.com. Dat zegt het besluit van de Commissie te zullen aanvechten.

Travel
Premium

Omzet hotelmarkt is na corona terug op niveau, maar kosten zijn sterk gestegen

De Nederlandse hotelmarkt is grotendeels hersteld van de coronacrisis. Dit blijkt uit het nieuwe HOSTA rapport van Horwath HTL. De bezettingsgraden zijn nog niet volledig hersteld, maar verbeteren sterk. Mede door de hoge inflatie zijn de gemiddelde kamerprijzen gestegen tot recordniveau. Hierdoor is de omzet voor het gemiddelde hotel weer even hoog als voor het start van de crisis. Door de sterk gestegen kosten blijft de gemiddelde winst echter laag.

Travel
Premium

Time to Momo en boekingssite Moonback fuseren

De uitgeverij van online reisgidsen Time to Momo en boekingssite Moonback fuseren en gaan samen verder onder de naam Time to Momo. De bedrijven snuffelden eerder al aan elkaar, maar nu pas zetten ze de stap.

Venture
Premium

Vier miljoen voor boekingssite bijzondere overnachtingen

De noordelijke investeerder NOM steekt 4 miljoen in het snelgroeiende online boekingsplatform Vipio uit Assen. In tegenstelling tot boekingsites als Airbnb en Booking.com selecteert Vipio alleen bijzondere accommodaties.

Travel
Premium

Tesla verlaagt prijs AI-chauffeursoftware

Autofabrikant Tesla verlaagt in de VS de prijs voor de ‘full self-driving’-software met twintig procent naar twaalfduizend euro. Het beta-aspect van deze AI slijt er ook van af en neigt naar officiële publicatie.

Tech
Premium

Lufthansa komt met ChatGPT-boekingsapp

Het innovatielab van Lufthansa brengt een slimme app uit waarmee gebruikers via de chat vluchten en hotelkamers kunnen boeken.

Travel

TomTom’s navigatie-app concurreert dankzij veel experimenteren en optimale UX

TomTom zit nog steeds in de navigatiemarkt. Het bedrijf heeft een betaalde app, doet wel 300 experimenten per jaar en streeft naar een optimale UX.

Customer Experience
Premium

TUI start experiment met ChatGPT

Touroperator TUI is chatGPT gaan gebruiken in zijn app voor vakantieaanbevelingen. In eerste instantie beperkt het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) zich tot een proefproject voor Britse klanten.

Travel
Premium

Rotterdam: 1,6 miljoen check-ins met OVPay

OV-reizigers in Rotterdam en omgeving checkten 1,6 miljoen keer in met de nieuwe app OVPay, bankpas of creditcard.

Travel

Schiphol als marketingparadijs, mits je de juiste aanpak kiest

Schiphol heeft allerlei interessante mogelijkheden voor adverteerders, mits je een duidelijke doelstelling kiest en je rekening houdt met de context.

Campagnes
Premium

BlaBlaCar naar 200 miljoen reisomzet

Busvervoerder en bemiddelaar bij carpoolen BlaBlaCar realiseerde in 2022 een omzet van tweehonderd miljoen euro, het dubbele van het coronajaar daarvoor.

Travel
Premium

Prijsvermelding bij pakketreizen moet van toezichthouder duidelijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de grootste aanbieders van pakketreizen aan consumenten gemaand hun prijzen duidelijker op hun websites te vermelden. Uit een aangekondigde controle bij 12 aanbieders van pakketreizen bleek dat elf bedrijven de verplichte bijkomende kosten niet op de juiste manier vermeldden.

Travel
Premium

Nettowinst Booking.com naar 1,3 miljard dollar (+51%)

De vraag naar reisverblijven op de consumentenmarkt is ‘robuust’ en leidt tot meer boekingen dan verwacht. Booking.com heeft een goed tweede kwartaal en verwacht de zomer met een record af te sluiten.

E-commerce
Premium

Mattijs ten Brink weg bij Subweb

Mattijs ten Brink legt zijn functie als CEO van reisorganisatie Subweb per direct neer wegens verschil van inzicht. Tijdelijke vervanger is bestuursvoorzitter Lars Löfgren.

Travel
Premium

Nederlander wenst dat AI kan ondersteunen bij het vinden van passende vakantie

Bijna twee derde van de Nederlanders zou willen dat AI hen kan helpen bij hun reisvoorbereidingen. Onder 25-34-jarigen is dat zelfs 81 procent. Bovenaan het wensenlijstje staat het vinden van de beste vakantie voor het laagste tarief, gevolgd door het ontvangen van aanbevelingen voor de reis op basis van persoonlijke voorkeuren, zo blijkt uit onderzoek van Zendesk.

Travel