-

Een mini-website in de mail met AMP: dé nieuwe trend in e-mailmarketing

In 2016 lanceerde Google het open-source AMP framework waarmee webpagina’s sneller worden geladen op mobiele apparaten. Inmiddels is het AMP framework zover uitgebreid dat het daarnaast ook de gebruikerservaring en de SEO van websites verbetert. Het was tijd voor de volgende stap: sinds kort wordt AMP ondersteund in e-mails. Hiermee kunnen marketeers aantrekkelijke, interactieve e-mails maken – het verandert e-mails als het ware in interactieve mini-websites. Zo kunnen ontvangers nu rechtstreeks acties voltooien in de e-mail, wat drempels verlaagd en uiteindelijk het conversieratio kan verhogen. E-mail software provider (ESPs) Copernica ondersteunt sinds deze week als een van de eerste Nederlandse ESPs AMP in e-mail. Een duik in de verwachtingen. 

AMP – en dus nog veel meer

Het open-source framework AMP biedt mobiele website gebruikers webpagina’s in een aangepaste, asynchroon ingeladen lay-out. Daardoor worden ze beter leesbaar, gebruiksvriendelijker, crossmediaal inzetbaar en zijn ze in te laden in een fractie van een seconde. Miljoenen websites maken al gebruik van AMP om zo het lees- en gebruiksgemak te verhogen. 

Naast de voordelen die AMP met zich meebrengt voor mobiel websitegebruik, brengt AMP sinds kort ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing. De nieuwe ontwikkelingen werden een jaar geleden op een Google conferentie in Amsterdam aangekondigd en zijn nog steeds in volle gang. Inmiddels zijn de eerste e-mailcampagnes waarin gebruik is gemaakt van AMP langzaam uitgerold – en de eerste resultaten zijn veelbelovend. 

Mail

Een andere e-mailbeleving  

AMP maakt van het lezen en versturen van een e-mail een heel andere beleving. De content kan dynamisch aangepast worden en daarmee wordt het gebruik interactief. AMP maakt het mogelijk om van e-mail een soort mini-website te maken in de inbox – en dat brengt heel wat voordelen met zich mee.

Ten eerste kan de inhoud van een e-mail nu bijvoorbeeld op basis van nieuwe inzichten of data blijvend worden aangepast – ook nog na verzending. Een eerder verzonden aanbieding kan dus worden geactualiseerd en worden aangepast a.d.h.v. het laatste browse- en koopgedrag van de ontvanger.  Dit zorgt ervoor dat een e-mail altijd relevant en up-to-date is op het moment van openen en nóg beter zal aansluiten op de behoefte van de ontvanger.

Daarnaast kan de ontvanger direct in de e-mail de gewenste actie ondernemen, zonder eerst naar een landingspagina geleid te worden. Zo kan de ontvanger in de e-mail bijvoorbeeld meteen een product aanschaffen, zonder eerst naar de website verwezen te worden. Drempels worden hiermee verlaagd wat zorgt voor een hoger conversieratio. 

Verder kunnen acties zoals het geven van feedback of het invullen van formulieren nu allemaal direct in de e-mail. Dit verhoogt de interactie met de e-mail en zorgt ervoor dat je meer over je ontvanger te weten kan komen. Profielverrijking wordt op deze manier makkelijker. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je e-mails en andere uitingen naar de ontvanger nog gerichter te maken. 

Naast de zichtbare nieuwe mogelijkheden die hierboven genoemd zijn, heeft AMP ook nog een groot ander voordeel. Om de veiligheid van AMP e-mails te waarborgen, wordt het gebruik van ‘third-party data’ gelimiteerd. Tevens wordt AMP in e-mail niet ondersteund voor verzenders die hun veiligheidsinstellingen niet goed geconfigureerd hebben. De ontvanger kan er dus van uitgaan dat een AMP e-mail van een veilige en authentieke verzender komt. Dit wordt steeds belangrijker omdat het misbruik van e-mail vaak voorkomt. Hoewel je dit nooit helemaal kan voorkomen, dragen dit soort ontwikkelingen wel bij aan het waarborgen van de veiligheid van e-mail.  

Mail

Het stap-voor-stap verkennen van veelbelovend terrein 

AMP belooft veel moois voor e-mailmarketing, maar om daar als marketeer écht van te kunnen profiteren is nog wat geduld nodig. Hoewel Copernica inmiddels volledig compatibel is met AMP, blijven ze afhankelijk van de ontwikkelingen aan de ontvangende zijde. Momenteel wordt AMP ondersteund in de desktop-versie van Gmail, Outlook/Hotmail en er wordt verwacht dat andere e-mailclients snel zullen volgen. Om nu al gebruik te maken van de mogelijkheden die de software te bieden heeft, kan er in Copernica een AMP-versie worden meegestuurd in de mail.

Zelf maken we nu ook al gebruik van AMP in e-mail bij het aanmeldprocess voor onze trainingen. Gebruikers kunnen direct in de e-mail een datum selecteren voor de training. Tevens ondersteunt Copernica samen met een aantal partners diverse klanten bij de implementatie van AMP binnen hun huidige campagnes. We zijn druk bezig met het ontwikkelen van dynamische en gepersonaliseerde  templates die door klanten gebruikt kunnen worden. 

Het is belangrijk dat gebruikers kunnen profiteren van de voordelen die AMP met zich meebrengt en voorbereid zijn op het moment dat AMP e-mailcampagnes op grotere schaal uitgerold worden. 

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Hangen deze mogelijkheden niet af van toegang tot externe content? Ik heb momenteel echt geen enkele meelbus meer die nog externe content laadt. Alles is dichtgetimmerd, en terecht. Ben heel benieuwd of je zo’n HTLM5 apje ook volledig kunt insluiten, zodat ie wél werkt.
Ook ben ik heel benieuwd of dit allemaal wel mag van de AVG: weer een lijntje naar Google, toestemming geven voor een nieuwsbrief betekent nog géén toestemming voor leestracking etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond