-

5 redenen waarom corporate startups falen

Leonard Bukenya helpt om innovatie binnen grote bedrijven te versnellen. Dat gebeurt in de vorm van corporate startups: nieuwe bedrijven binnen een bestaand bedrijf, waar ondernemerschap de hoofdrol speelt. Zulke corporate startups zijn niet altijd succesvol. Bukenya deelt vijf redenen waarom ze falen en wat je kunt doen om dat te voorkomen.

“Grotere bedrijven zijn bijna altijd bezig met operational excellence”, vertelt Bukenya van Aim for the Moon. “Het gaat dus bijna alleen maar om het verbeteren en optimaliseren van het bestaande businessmodel. Als zo’n bedrijf aan de slag gaat met een exotisch idee dat zich aan de grenzen van de bestaande bedrijfsvoering bevindt, is er een andere, meer verkennende aanpak nodig. Een ondernemend proces zoals dat van een lean startup is heel geschikt, maar vraagt wel om het nodige aanpassingsvermogen.”

Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, waardoor sommige corporate startups falen. Dit zijn volgens Bukenya de vijf belangrijkste redenen waarom dat gebeurt.

Reden 1: er is geen strategie

“Als een bedrijf geen duidelijke strategie heeft, is het ook lastig een strategie te bepalen om een specifieke innovatie een plek te geven. En dat maakt het heel moeilijk om de juiste aanpak te kiezen. Bedrijven die dan toch kiezen voor de startup-methode, komen van een koude kermis thuis. Die werkwijze heeft namelijk in zich dat het kan falen, daar moet juist ruimte voor zijn. Een heldere strategie helpt dan om de keuze te onderbouwen. Is zo snel mogelijk slagen het allerbelangrijkste? Dan is een corporate startup niet de beste oplossing en kun je het beter dichter bij de bestaande business zoeken.”

Zorg dus voor een goede strategie, want zonder doe je het altijd goed en altijd fout. Weet in welke richting je je wilt bewegen en kies een aanpak die bij je strategie past. Kies je voor een startup? Wees dan ook bereid om fouten te maken.

Reden 2: te weinig focus

“Dit ligt in het verlengde van reden 1. Een corporate startup is spannend en ingewikkeld, dus heb je mensen met veel toewijding nodig. Het is geen ‘vrijdagmiddagprojectje’, maar heeft de volle aandacht en focus nodig. Dat gaat niet alleen om je mensen, maar ook om geld en andere resources.”

Wil je dat je corporate startup een succes wordt? Behandel het dan als een volwaardig bedrijf, met alle focus en resources die daarbij horen.

Reden 3: je meet succes op de verkeerde manier

“Enterprises zijn gewend om succes te meten in de vorm van kwartaalplannen, jaarplannen en vergelijkbare metrics: zaken waarbij het vooral draait om omzet en andere zaken die je van te voren kunt voorspellen. Dat heeft bij een corporate startup geen zin, want daar wordt winstgevendheid later pas duidelijk. Let je in het begin te veel op omzet en winst op de korte termijn, dan kan een potentieel succesvolle startup veel te vroeg de nek omgedraaid worden.”

Gebruik daarom innovation metrics, waarbij je meet of je innovatief bezig bent. Ontdek eerst of je een echt klantprobleem oplost, of het businessmodel überhaupt werkt, dat je competitive advantage hebt en of de markt groot genoeg is. Echt geld verdienen komt later.

Reden 4: geen connectie met de bestaande organisatie

“Je hebt een strategie, een goed team en je startup lijkt een succes. Maar helaas is de corporate waar je uit voortkomt onvoldoende betrokken. Als corporate startup is er altijd het gevaar dat je een ‘speeltje’ wordt. Maar het uiteindelijk doel moet niet vergeten worden, en dat is toch om de corporate succesvoller te maken. Je wilt misschien los van cultuur en aanpak werken, maar kunt niet zonder de juiste besliscultuur om de bestaande organisatie mee te krijgen.”

Het is daarom belangrijk dat er naast het kernteam verschillende businessmentoren en stakeholders uit het bedrijf aangehaakt zijn. Mensen vanuit het bedrijf die weten wat er speelt in het bedrijf en draagvlak creëren om de startup te verankeren in de organisatie. Het corporate startup-team moet deze mensen meenemen in de stappen die ze maken. Zo voorkom je dat de directie straks met een goed draaiende startup zit, waarvan ze geen idee hebben wat ze ermee moeten.

Reden 5: opgeven als het moeilijk wordt

“Bij een corporate startup hoort een cultuur van leren. En bij leren hoort dat je fouten maakt, en dat je doorgaat als het moeilijk wordt. Veel bedrijven draaien hun startup de nek om als het te lastig wordt. Lessen die geleerd zijn, worden niet hergebruikt. Terwijl de meest succesvolle startups juist voortkomen uit gefaalde startups! Als het niet lukt, zorg dan dat je ervan leert en ga door.”

Dat vraagt volgens Bukenya om een bepaald type mensen. Mensen die openstaan voor de manier van werken die bij een startup hoort, die zich toeleggen op het oplossen van een probleem en niet stoppen tot dat gelukt is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond