-

eHealth Convention: ZorgKaartNederland meer dan ‘doktertje bashen’

ZorgkaartNederland, met ruim 250.000 patiëntervaringen, wordt niet langer gezien als platform voor ‘doktertje bashen’, maar wordt inmiddels door meer dan 150 zorginstellingen ingezet als instrument om te leren van de ervaringen van patiënten. Danny van den IJssel is vanaf de start bij ZorgkaartNederland betrokken en schetst op eHealth Convention niet alleen de praktische voordelen, maar ook de lastige barrières die zijn te overwinnen als patiënten hun ervaringen delen in een open en transparante digitale omgeving.

Kun je schetsen hoe ZorgkaartNederland is ontstaan en met welk oogmerk? Is die opzet vele jaren later geslaagd?

“Patiënten die andere patiënten helpen met kiezen voor een zorgverlener die bij hen past. Dokters laten leren van de ervaringen van patiënten. Volledige transparantie over de kwaliteit van zorg. Onder andere met deze doelen zijn we een kleine zes jaar geleden gestart.

“Met de maandelijks 1 miljoen bezoeken, 250.000 reviews en meer dan 150 instellingen die actief met ZorgkaartNederland aan de slag zijn, hebben we al redelijk wat bereikt maar we zijn er nog lang niet. Het aantal reviews zal nog veel verder moeten groeien, we willen veel meer kwaliteitsinformatie aan ZorgkaartNederland en bovenal hebben nog steeds veel missiewerk te verrichten richting zorgverleners.”

Hoe bewaak je de kwaliteit van de informatie? Nemen ook zorgprofessionals deel aan de discussies?

“Om de kwaliteit van de reviews te borgen hanteren we een reeks aan technische en inhoudelijke checks. Iedere review wordt door een lid van de redactie voor plaatsing gelezen en getoetst aan de gedragscode of beter gezegd fatsoensnormen die we hanteren. Daarnaast bieden wij zorgverleners altijd de mogelijkheid om te reageren op een review of om – via de redactie – een verzoek om contact bij de inzender van een review in te dienen. Zorgverleners maken hier veelvuldig gebruik van.”

Ik begrijp dat 150 zorgstellingen de fora gebruiken voor leerervaring.

“Vanaf de start in 2009 bestaat er een discussie over de betrouwbaarheid van ZorgkaartNederland. Het open karakter van het platform leidt er onherroepelijk toe dat we niet 100 procent waterdicht zijn. En ondanks de strikte redactie die we voeren; valsspelen blijft mogelijk. Onderzoek van Talma instituut heeft echter aangetoond dat de reviews een betrouwbaar beeld kunnen geven van de kwaliteit van een zorgaanbieder kan geven mits deze voldoende reviews (negen reviews bij een persoon resp 30 reviews bij een instelling) heeft. Meer volume werkt nivellerend.

“Daarnaast heeft een ander onderzoek van IQ Healthcare aangetoond dat de reviews een belangrijke signalerende werking kunnen hebben voor de inspecteurs van de IGZ. Het leukst vinden we de signalen dat zowel de positieve als negatieve waarderingen zinvolle informatie bevatten voor verbetering van de dienstverlening. Dit kunnen heel simpele verbeteringen zijn in bijvoorbeeld de ontvangst binnen een ziekenhuis maar ook hele ingrijpende wanneer het functioneren van een zorgaanbieder aanmerkelijk afwijkt van hetgeen redelijkerwijs verwacht mag worden.

“En dat laatste wordt steeds meer inzichtelijk doordat we de 150 instellingen die met ZorgkaartNederland meedoen ook concrete benchmarkinformatie geven.”

Welke uitbreidingen zijn voorzien?

“Momenteel werken we hard aan de uitbreiding van kwaliteits- en keuze-informatie. Dit gaat niet altijd even soepel omdat de data veelal ongestructureerd in verschillende databases (soms ook letterlijk) ligt opgesloten. In de verpleeghuissector zijn we in nauwe samenwerking met brancheorganisatie Actiz hard aan de slag om meer keuze-informatie te bieden en zijn tegelijkertijd tientallen interviewteams op pad om ervaringen in de verpleeghuizen op te halen.

“Begin volgend jaar zullen we ook een brug slaan tussen ZorgkaartNederland en ons andere platform DigitaleZorgGids door inzichtelijk te gaan maken welke praktijken digitale zorgdiensten ondersteunen. Zo kan je straks niet alleen een dokter te kiezen op basis van de reviews maar ook op de mogelijkheden die hij je biedt voor bijvoorbeeld e-consult of toegang tot je eigen patiënten dossier.”

Welke trends in Health worden belangrijk?

“Natuurlijk zal de lijn van transparantie en digitalisering in de zorg zich verder doorzetten. Wij verwachten op een verdere toename van digitale mogelijkheden voor de patiënt om zelf meer controle te krijgen (en houden) op de behandeling van zijn aandoening. Dit geldt naar onze overtuiging ook voor toegang tot zijn eigen persoonlijke gezondheidsdossier want zeker op dit onderwerp ligt er nog steeds een enorme inhaalslag voor ons.”

eHealth Convention wordt 29 september gehouden in Amsterdam en is uitverkocht. 

Deel dit bericht

1 Reacties

Casper Tombrock

23-09-15 10:03:30 a.m. kommentaar: Onderzoek van Talma instituut heeft echter aangetoond dat de reviews een betrouwbaar beeld kunnen geven van de kwaliteit van een zorgaanbieder kan geven mits deze voldoende reviews (negen reviews bij een persoon resp 30 reviews bij een instelling) heeft. Meer volume werkt nivellerend. .
1e / 9 interviews per persoon, in hoeveel tijd ?
2e/ op bases van de criteria, bij hoeveel procent van de zorgverleners wordt op dit criterium gehaald ?
3e/ … kan geven… = het staat dus niet vast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond