-

Emerce eFashion: hoe offline cookies fashion retail gaan veranderen

iBeacons maken een snelle opmars in de retail. Remco Bron van inBeacon gaat op Emerce eFashion, op 19 mei in Amsterdam, een aantal relevante en spraakmakende showcases van iBeacons in de fashion industrie uitlichten en bespreekt zijn visie en de do’s en don’ts voor het gebruik van iBeacon.

Je gaat het hebben op iBeacons in de mode-industrie. De toepassingen van iBeacons kennen we langzamerhand wel. Maar wat zijn de uitdagingen voor fashion?

“Allereerst denk ik dat we de toepassingen van iBeacons nog helemaal niet goed genoeg kennen. De focus heeft na de introductie gelegen op het verzenden van pushberichten wanneer een klant bij een iBeacon staat, echter in realiteit is dit slechts het tipje van de ijsberg. We krijgen nu steeds slimmere en interactieve toepassingen en ik verwacht dat we hier de komende jaren nog heel veel innovatie in gaan zien.

“De telefoon wordt de offline cookie en hieromheen komen straks veel verschillende diensten die offline en online verbinden via iBeacons. Daarmee zijn we niet gebonden aan het laten reageren van de telefoon op de omgeving (wat we nu vooral zien), maar gaat straks ook de omgeving reageren op de telefoon – of liever – op de klant.

“De uitdaging voor fashion is om te zoeken naar waar toegevoegde waarde zit voor de klant bij het gebruik van iBeacons. Persoonlijk zie ik die het meest bij klantenservice waarmee bijvoorbeeld het personeel direct maten en eerdere aankopen inzichtelijk heeft wanneer een klant binnenloopt om zo de klant beter te kunnen helpen. Maar denk daarbij ook aan de koppeling met een webshop; wanneer een klant iets online in het winkelwagentje plaatst, kunnen we zorgen dat het voor die klant klaar hangt in een paskamer zodra de klant de winkelstraat inloopt. Dat is service waar klanten blij van worden en waardoor ze meer zullen gaan kopen per bezoek!”

Zie je dit soort toepassingen opduiken in grote retailketens, of ook in kleine boetieks?

“Voor zowel retailketens als voor kleine boetieks zijn interessante toepassingen te bedenken. Wat wel een factor is is dat iBeacon altijd gebruik maakt van een app op de telefoon. Een retailketen zal dit waarschijnlijk sneller kunnen ontwikkelen dan een kleine boetiek. Toch zijn er ook voor kleinere winkels initiatieven waar ze zich bij kunnen aansluiten om toch gebruik te kunnen maken van iBeacons. Denk daarbij aan winkelcentra of stadsdelen die met iBeacon werken met als recent praktijkvoorbeeld Sneek, maar ook steden als Den Haag zijn al bezig met dergelijke concepten.”

Is iBeacon inmiddels volwassen genoeg, of zijn er nog tekortkomingen?

“Een uitdaging is vooral om te zorgen dat de consument zijn Bluetooth aanzet om van de voordelen van iBeacons gebruik te maken. iBeacons werken met Bluetooth 4.0, dit is een chip die zeer weinig energie gebruikt en in de meeste moderne smartphones zit. Toch zetten veel mensen Bluetooth uit omdat het volgens hun batterijleven bespaart, dat is echter sinds Bluetooth 4.0 niet meer zo.

“Dit probleem lost zichzelf echter vanzelf op enerzijds doordat de consument beter begrijpt dat Bluetooth vrijwel geen batterijduur vergt en anderzijds doordat steeds meer apparaten zoals fitness trackers, smartwatches, speakers, etc. een Bluetooth verbinding nodig hebben om te communiceren. Ik verwacht dat het merendeel van de consumenten begin volgend jaar Bluetooth standaard aan heeft staan, tot die tijd is het zaak voor retailers die iBeacons inzetten goed te communiceren.

“Verder is het duidelijk dat we nog lang niet klaar zijn met de innovatie rondom iBeacons. Er wordt steeds innovatiever gebruik gemaakt van deze technologie, ook daar zijn we nog lang niet klaar met de ontwikkeling”

Je titel van je presentatie is: hoe offline cookies fashion retail gaat veranderen. Hoe zie je zaken als privacy?

“Privacy is met iBeacons uitstekend geregeld. Doordat er altijd een app nodig is om iets met iBeacons te doen is dit een opt-in technologie. De klant kiest ervoor om een app te installeren die met iBeacons werkt, wil de klant hier geen gebruik meer van maken dan hoeft alleen de app verwijderd te worden. De klant heeft dus altijd alle controle en kan nooit ‘stiekem’ gevolgd worden. Dit staat haaks op andere technologieën als Wifi-tracking en camera registratie waarbij de klant geen keus heeft en het zelfs zonder medeweten wordt gedaan.

“Doordat de klant controle heeft via een installeren van een app heeft de retailer de uitdaging om de toegevoegde waarde voor de klant te vinden. In de beginfase van iBeacon-technologie, wordt dit vooral gedaan met aanbiedingen of loyaltyprogramma’s. In de toekomst zullen we zien dat er nieuwe servicegerichte diensten ontstaan.”

Emerce eFashion vindt plaats op 19 mei in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond