-

Blockchainstartup nTitle geeft macht terug aan game-ontwikkelaar én gamer

Een van de meest interessante blockchain startups van eigen bodem is nTitle uit Amsterdam. Oprichter en ceo Peter van Grinsven bouwde de afgelopen vijftien jaar met internetonderneming Connaxis een sterke reputatie op in digitale consulting. Peter is een specialist in het bouwen van communities zoals Expatica.com, een community voor expats, en Guerra-creativa.com, een community voor creatieven. Van Grinsven: “Ntitle is gestart om bestaande gecentraliseerde licentiemodellen binnen creatieve industrieën uit te dagen, te beginnen met de game industrie.”

Kun je meer vertellen over dat nieuwe project?

“Natuurlijk. Het bedrijf heet nTitle en onze missie is om een ‘level playing field’ te creëren binnen de game industrie. nTitle is erop gefocust om mensen het eigendomsrecht te geven op digitale activa. Als voorbeeld: enkele jaren geleden kocht je een spel en vervolgens verkocht je hem zonder problemen door. Op een gegeven moment werd het spel gebonden aan de gebruiker. Terwijl er een eerlijk bedrag voor betaald is, kun je er vervolgens niets meer mee, behalve spelen. Op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee. Wij zijn van mening dat de rechtmatige eigenaar, van een product, de game-ontwikkelaar, ook moet kunnen doen en laten met dat product wat hij of zij wilt. Wanneer dat voor een bepaald bedrag doorverkopen is, moet dat kunnen.”

Is jullie doel om de rechten van onafhankelijke game-ontwikkelaars beter te beschermen?

“Wanneer je kijkt naar de huidige gamingmarkt, heeft de monopolist Steam tachtig procent van de markt in bezit. Zij hebben de licenties opgesloten in de centrale database, en hebben feitelijk het eigenaar over de spellen. Hiermee bepalen zij het speelveld van zowel de game-ontwikkelaars als de gamers. Er bestaat een hoop frictie in dat systeem. Zo voegt Steam dertig procent fee toe bovenop de prijs. Daar willen wij vanaf. Wij willen een gedecentraliseerd systeem, waarmee de ontwikkelaar een groter marktbereik krijgt en de gamer uiteindelijk een lagere prijs betaalt. En dat de gamer kan doen en laten met zijn product wat ie wil. Het betreft een markt waarin per jaar 100 miljard dollar in omgaat. Waar wij op focussen zijn de onafhankelijke game-developers. Een markt tussen de circa 25 miljard dollar van betaalde en gratis spellen.”

Wat is de positie van de token binnen het businessmodel?

“Goede vraag. We werken aan een prototype waarbij de licentie op de blockchain staat. Vervolgens kan die licentie worden gekocht waarmee online een game gespeelt kan worden. Daarmee komen we zodra we de publieke ICO hebben gelanceerd.

Ons model is heel transparant en simpel. Elke ontwikkelaar kan zijn eigen licentietokens en in-game tokens lanceren op ons platform. Als iemand een licentie koopt, dan doet de blockchain de transactie automatisch op de achtergrond. De gamers betalen gewoon in fiat. De game-ontwikkelaars kunnen ook gewoon hun geld ontvangen in fiat. De cryptovaluta en smart contracts spelen zich onder de motorkap af.

We bieden de game-community een heel waardevolle tool. Wanneer je dan naar de toekomst kijkt: in plaats van het simpelweg overdragen van bitcoins, krijg je een overdracht van digitale activa via bijvoorbeeld je mobiele telefoon. Het wordt dus ook een soort handelsapplicatie. Dat zorgt ervoor dat mensen economische participanten worden in plaats van enkel consumenten.”

Volgens onze visie gaan alle games het tokenmodel gebruiken voor hun licentie en hun in-game tokens. Dat kan een game-ontwikkelaar natuurlijk zelf doen. Of ze kunnen nTitle gebruiken. Het bouwen van zo’n platform kost veel geld, dus je kan niet van iedere ontwikkelaar verwachten dat zij hun eigen licentiesoftware ontwikkelen. Het bouwen van ons platform vergt een investering van ongeveer 5 miljoen dollar. Veel game-ontwikkelaars kunnen dat niet opbrengen. In toekomst gebruiken alle games cryptovaluta is onze overtuiging. Er zal dus een speler moeten zijn die dat voor hen mogelijk maakt en dat willen wij zijn.”

Dus uiteindelijk kan er van alles worden uitgewisseld via die blockchain?

“Dat is het idee. De licentie staat dus op de blockchain. Je gaat op je app op je telefoon, je klikt erop, je krijgt een QR code, iemand scant het, en op de achtergrond worden zowel het geld als de licentie uitgewisseld.

Als Steam zelf een blockchain ontwikkelt, dan zou dat natuurlijk een mogelijke concurrent van ons kunnen zijn. Ze kunnen ook met ons gaan samenwerken. Daar zijn wij niet echt mee bezig, met concurrentie. Wij zijn bezig met ons eigen plan.”

Hoe ziet jullie adviesteam eruit?

“Richard van Barneveld is onze adviseur en hij is de strategisch directeur van Utomik. We zijn ook in gesprek met hen. Utomik kent een soort Netflix-achtig abonnementsmodel, iets waar wij wel geïnteresseerd naar zijn, en zij hebben interesse in ons. We hebben daarnaast enkele goede adviseurs. Een daarvan is Anthony Eufemio, van DigixDao. Een andere adviseur is Gavin Nicol, die werkte aan het HTML protocol en het HTTP protocol. Daarnaast hebben we nog partners die gesteund worden door MME in Zwitserland en Bitcoin Suisse.”

Wanneer start jullie Initial Coin Offering (ICO)?

“Klopt, die komt eraan. De website is ntitle.network/participate. Mochten mensen interesse hebben in de pre-sale dan kunnen zij zich nog inschrijven. Met de pre sale is de bedoeling dat we 500.000 dollar ophalen, waarvan we 250.000 al behaald hebben (dit was in januari). In het tweede kwartaal van dit jaar hebben wij de normale token sale, de crowdsale dus. Daarbij kennen we een soft cap van 2 miljoen dollar en een hard cap van 18 miljoen dollar.”

In het onderstaande video-interview gaat ceo Peter van Grinsven van nTitle in op de kracht van nTitle.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

CryptoDam

Bijzonder verhaal.. Er word gesproken over een ICO waarvoor al 250k opgehaald is in januari. En de pre-sale zou in het 2e kwartaal van dit jaar plaats moeten vinden (die is dus al achter de rug voor dit artikel online komt). Echter kun je zelfs op de dag van vandaag nog geen white paper (“coming soon”??) op de website vinden, en ook geen enkele informatie over (het eventuele succes-) de pre-sale en/of de public sale.
Met andere woorden; wat kan de lezer met de informatie in dit artikel??

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond