-

Pim Bouman (Gamious): ‘Een game is een belangrijke en invloedrijke cultuurdrager’

Waar staat Nederland als gamesland internationaal gezien? CreativeNL en de Dutch Games Association stonden op het grootste gaming-evenement ter wereld, Gamescom in Keulen. Hier een negendelige interviewserie met direct betrokkenen. Deel 3 met Pim Bouman van Gamious.

Voor deze aflevering gingen we in gesprek met de oprichter en CEO van Gamious en voormalig DGA-voorzitter Pim Bouman. Gamious is een gamesontwikkelaar uit Haarlem. Het maakt entertainmentspellen die uitkomen op Steam (PC), Xbox, PlayStation, mobiel, etc. Hun bekendste games zijn Lake, met de vrouwelijke hoofdpersoon Meredith Weiss, Turmoil en Lines.

Is het buitenland belangrijk voor jullie?

“Jazeker. Aangezien we direct aan de consument verkopen op dergelijke platformen komt 99% van die omzet uit het buitenland. Een game is gelukkig makkelijk te vertalen!”

Waar staat Nederland als gamesland internationaal gezien? Waar zijn ‘wij’ goed in?

“Ik denk dat Nederland nog steeds een betrekkelijk kleine speler is, zeker vergeleken met landen als Duitsland, Frankrijk, Zweden en Finland. Maar we zijn erg internationaal ingesteld en kunnen makkelijk verbinding zoeken met andere landen. Ook door onze producten. Nederland zou, net zoals we dat nu op TV-gebied doen, met veel sterke IP moeten komen en dat internationaal verspreiden. Als we als industrie nog even wat meer groeien en opschalen dan komt dat steeds meer binnen ons bereik te liggen.”

De focus van CreativeNL binnen dit speelveld ligt onder andere op ‘immersive content’ die liefst ook een bijdrage levert aan een betere/mooiere wereld. Hoe kijk jij daarnaar, welke kansen liggen er specifiek voor Nederland?

“Ik denk dat het gamesmedium meer dan welk andere medium dan ook in staat is immersieve ervaringen te bieden. Zoveel zintuigen worden ‘bediend’, terwijl een speler ook nog eens door de interactie in the lead van die ervaring is.

Om het even bij ons te houden: onze laatste game Lake is denk ik een mooi voorbeeld van een positieve, immersieve ervaring met een sterke vrouw in de hoofdrol. Lake is een ontspannende ontsnapping aan het huidige drukke leven. Ik denk dat dit soort games – ook al zijn ze geen applied game als doel – een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verlagen van bijvoorbeeld stress. De preventieve werking hiervan van ter voorkoming van een scala aan gezondheidsklachten (zowel lichamelijk als geestelijk) moet je, denk ik, niet onderschatten. Ik vind dit een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling.”

Welke innovatieve mogelijkheden zijn er voor bedrijven of merken om via games en/of ‘immersive’ technieken als medium impact te maken?

“Dat is een makkelijke vraag om te stellen, maar daar is een eindeloos lang antwoord op te geven. Misschien is het beter de vraag om te draaien. Als je kijkt naar hoe immersief games zijn, en welke mogelijkheden er beschikbaar zijn, dan is alles mogelijk.”

De gamesindustrie heeft nog een imago van iets voor tienerjongens met schietspellen op donkere zolderkamers. Als jij dat maatschappelijk stigma zou moeten re-framen, hoe zou jij de rijkheid van de gameswereld dan duiden en verwoorden?

“Ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog een maatschappelijk stigma is, want iedereen (dus de hele maatschappij) speelt tegenwoordig games. Games zijn er in alle genres, op alle platformen, in alle denkbare genres en spelvormen. Games stellen iedereen op dit aardbolletje in staat om met elkaar te interageren, op een leuke manier.  Games laten je ontspannen, leren, bewegen, en ga zo maar door. Het is volgens mij meer een probleem dat beleidsmakers en pers niet op de hoogte zijn van de mate waarin games een wezenlijk onderdeel van de maatschappij uitmaken.”

Inderdaad, miljoenen mensen in Nederland en honderden miljoenen mensen wereldwijd spelen games. De culturele impact is enorm. Is het om die reden ook belangrijk om Nederlandse games, als tegenkracht, te ‘exporteren’?

“Tegenkracht waartegen? Ik ben het volledig met je eens dat een game een belangrijke en invloedrijke cultuurdrager is. Games die van de hand van fatsoenlijke mensen komen, dragen die eigenschappen al vaak bij zich.”

Tot slot, wat vraagt het om internationaal succesvol te zijn? Wat is wat dat betreft het nut van het consortium van de DGA en CreativeNL?

“Om internationaal succesvol te zijn moet je kunnen concurreren met het buitenland. Niet alleen op creatief gebied, maar ook op zakelijk gebied. De aanwezigheid van bijvoorbeeld het NL paviljoen op gamescom en andere internationale gamesbeurzen is hierin van groot belang. De zaken bij ons gaan goed, en de gamescom is een belangrijke plek voor ons om internationale deals te maken.”

(Beeld: still uit de game Lake.)

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond