-

Social media: zenden, zenden, niet luisteren

Social media zijn verworden tot commerciële kanalen waar vooral wordt gezonden. De interactie is aan het verdwijnen, zegt Roos van Vugt van Merkwerker tijdens The Social Conference 2017. Shedding the social tag, noemt zij die ontwikkeling.

Van Vugt mist steeds vaker de echte sociale component op social platforms. “Shedding the social tag betekent dat het sociale aspect wegvloeit. Het is veel commerciëler geworden, er is een push vanuit de organisaties en merken maar natuurlijk ook vanuit de platforms zelf. Ze duiken zo hard op de adverteerders en zijn zo druk bezig met via het algoritme het gewone contact tussen jou en mij niet meer zichtbaar te maken, dat ik me af en toe weleens achter de oren krab en me afvraag wat het bestaansrecht nog is.

“Je ziet gewoon dat mensen hierdoor social media de rug toekeren. We zitten in een vicieuze cirkel en moeten weer terug naar de oorsprong van social media. Waarom zijn die platforms ontstaan? Om de gesprekken tussen jou en mij mogelijk te maken. Dat gegeven moeten we koesteren en goed neerzetten.”

De oplossing ligt volgens Van Vugt binnen de organisatie zelf. “Laat de medewerkers ook de boodschap uitdragen in plaats van alleen maar advertenties in te kopen vanaf de bedrijfsaccount. Die optelsom kan voor een organisatie best veel betekenen.”

Paradoxaal genoeg ondermijnen social media hun oorspronkelijke doel, namelijk een platform bieden voor interactie tussen mensen. “Ja, de algoritmes – ik kan helaas niet aan de knoppen draaien maar er zijn wel ‘trucjes’ voor om te zorgen dat je zichtbaar bent en blijft. En het gaat om het contact, om netwerken. Dat vind ik nog steeds een groot goed.”

Van Vugt stelt dat bedrijven zich menselijker moeten gedragen op social media. “Ik ga nog altijd uit van een-op-een contact en daadwerkelijk mensen complimenteren en waarderen voor hetgeen ze op social posten, dus het luisteren en laten zien dat je het hebt gezien. Ik denk dat dat echt social is of kan zijn. Bedrijven moeten hetzelfde doen. Ik loop bij een grote retailketen rond en daar zie je dat de CEO zijn duim omhoogsteekt als iemand vanuit zijn bedrijf iets post of deelt op LinkedIn. Mensen waarderen dat oprecht. Natuurlijk, het is een klein gebaar maar het kan een grote uitwerking hebben.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel van Kanten - KYODA

We kunnen vaststellen dat de term ‘social media’ anno 2017 sleets en ouderwets is geworden. De social media van weleer noemen zichzelf ook steeds vaker contentplatformen. Twitter wil al lang geen social media meer genoemd worden en is geëvolueerd naar een platform voor nieuws en events. Facebook is – gezien de omvang wereldwijd – geëvolueerd naar een internet op zich. Toch ken ik nog steeds genoeg zeer levendige echte Facebook communities. Opvallend, maar niet toevallig – zijn dit vaak besloten communities waar commercie via community spelregels een halt wordt toegeroepen.

Misschien moeten we als social media lovers van weleer ook een beetje de hand in eigen boezem steken. Was het geen naïeve gedachte als social evangelisten van weleer om niet voldoende te beseffen dat commerciele bedrijven als Facebook etc. hele andere belangen hebben dan vanuit compassie mensen met elkaar te verbinden? Net zoals het internet überhaupt ooit is uitgevonden om het Amerikaanse militair industrieel complex te faciliteren.

De definitie van social media die ik graag zou willen introduceren is: “Social media zijn commerciele contentplatformen waarbij je mogelijkheden tot bereik en verbinding in je sociale netwerk je KORTING is.

C. de Jong

Probleem is en blijft voor bedrijven dat ze niets te vertellen hebben en eigenlijk alleen maar reclame willen maken. Het gaat ze alleen om de omzet. Probeer, als je niets te vertellen hebt, de aandacht van je publiek maar vast te houden. Dat valt niet mee. Bedrijven vluchten tegenwoordig weg in ‘branded content’, waarbij ze inhoud proberen te verzinnen die niet of hooguit zijdelings met hun eigen merk of product te maken heeft. Een afleidingsmanoeuvre, eigenlijk een valstrik, om consumenten met iets wat op inhoud lijkt naar hun nietszeggendheid te lokken. Sociale media zijn in oorsprong niet bedoeld als medium om reclame te maken, maar om contacten te onderhouden met familie, vrienden, kennissen etc. De aanwezigheid van bedrijven op sociale media is dus gekunsteld, ze horen er niet, ze willen zich echter toch opdringen en dan vallen ze vroeg of laat vallen door de mand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond