-

Start-up Crazy about Eggs streeft naar blije boeren en vrije kippen

Een toepasselijke start-up voor tweede paasdag. Jeroen Janssen is volkomen gek van … eieren. Met zijn start-up Crazy about Eggs werkt hij aan transparantie voor de volledige keten: van het welzijn en de leefomgeving van de kippen tot aan het transport en de verpakking van de eieren. Zoals Janssen het zelf noemt: ‘de totale eggsperience’ 

Wat doet Crazy about Eggs precies?

“We vinden de ‘eggsperience’ opnieuw uit en alles wat je dacht te weten over eieren, eierproducten, boeren en kippen. Crazy About Eggs verpakt de hoogste standaard in biologische eieren van hele vrije kippen in een volledig afbreekbare verpakking. Onze eieren worden gelegd door de meest vrije kippen van ons land. Met elk verkocht ei zorgen we samen voor een nog vrijer kippenleven op onze biologische boerderijen. We doen dat door eieren en eiproducten te verkopen via de supermarktketens en via onze online egg-store aan de consument.

Zoals veel Nederlanders zijn wij dol op eieren. Gekookt, als voorgerecht, of verpakt in een eierkoek. De supermarkt ligt vol met eieren met allerlei verantwoorde keurmerken. Toch slinkt het aantal echte biologische boeren al jaren. Wij willen daar verandering in brengen.

Wij vinden dat kippen een normaal kippenleven op de boerderij verdienen. Een leven met veel ruimte en het beste voer uit de schaal. Zulke boerderijen zijn er wel in Nederland, maar hun eieren vond je nooit herkenbaar in de supermarkt. Wij verpakken deze heerlijke, duurzame eieren nu voor iedereen beschikbaar als Crazy About Eggs.

Het bedrijfsmodel van Crazy About Eggs is gebaseerd op totale transparantie. Alle zakelijke activiteiten zitten in de chicken-blockchain. Zo kun je zien waar je kip is geweest, hoe de verpakking is gemaakt en wat de marge van de winkel en wat mijn salaris is. Via camera’s en sensoren (the chick’n trace) kun je de kippen live volgen. En zie je ook dat ze veel ruimte hebben (max twee kippen per vierkante meter), ze hebben geen afgesneden snavels, hanen en hennen worden door elkaar gehaald en elke kip rust, slaapt en lekker eten krijgt.” 

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

” Onze belangrijkste toepassing is customer & community engagement en dit wordt gefaciliteerd door verschillende huidige en toekomstige digitale ‘headless’ touchpoints. We beginnen met onze eigen digitale ‘eggsperience’ waar de reis begint. Om de offline winkelervaring te verbeteren kun je de QR code op de verpakking scannen en de ‘chick n trace’ start om je alle gevalideerde touchpoints in de (block)chain te laten zien. 

Dit is inclusief een live stream op Twitch rechtstreeks vanuit het kippenhok. Later dit jaar lanceren we onze Crazy about App die duizenden recepten, kip-tamagotchi, spelletjes en meer zal bevatten. Eind mei lanceren we onze online store waar klanten bijvoorbeeld een abonnement kunnen nemen voor tweewekelijkse levering van onze heerlijke producten.”

Wat is de impact van je bedrijf?

“De Nederlander tikt zo’n 180 keer per jaar een ei om te bakken, in een salade te gooien of een taart te maken. Tegelijkertijd is er steeds meer aandacht voor de impact van ons voedsel. Denk maar aan vleesvervangers en de discussie over plastic. Veel mensen snakken naar duurzamere alternatieven voor populaire producten. 

Wij willen meer doen voor onze boeren en kippen. Door een eigen distributienetwerk op te zetten, kunnen we de boeren een nog betere prijs betalen. Zo kunnen zij meer investeren in een beter leven voor de kippen. Ons online platform maakt boeren mondiger door middel van technologie en biedt volledige gebruiksvriendelijke transparantie aan klanten.

Onze impact op duurzaamheid is superbelangrijk over alle touchpoints. Zo zijn onze verpakkingen gedurende hun hele levenscyclus milieuvriendelijk. De ingrediënten: industrieel zetmeel, vezels en water zijn biogebaseerd en hernieuwbaar. Energie-efficiënte, koolstofarme productie zorgt voor materiaal dat thuis composteerbaar is of met papier kan worden gerecycled. De natuur breekt het materiaal zelf in enkele weken af – zonder vervuiling en zonder schadelijke reststoffen.” 

Waar staan jullie op dit moment?

“We hebben er twaalf maanden over gedaan om de unieke verpakkingservaring te ontwikkelen, en een paar dagen geleden is onze nieuwe ‘eggsperience’ live gegaan. Half juni lanceren we onze eieren in een paar honderd supermarkten in Nederland. In de tweede helft van dit jaar willen we uitbreiden naar supermarkten en steden in Duitsland. We zitten nu in de laatste fase van de onderhandelingen met enkele van de beste biologische en reguliere supermarkten in het land.” 

We zijn dus nog 50 dagen verwijderd van de officiële lancering in de Nederlandse supermarkten, met twee verschillende eierlijnen. Onze online D2C-eggstore lanceert eind mei voor Amsterdam. Maar ons Instagram-account – inclusief onze iets te vrije kippen – is nu al beschikbaar. Evenals onze nieuwe site die sinds vorige week online is. Halverwege 2021 lanceren we meer echt duurzame eierproducten, zoals de eierkoek, eiercakejes, mayonaise, ijs, poeders en shakes. En daarmee kunnen we nog meer voor onze boeren en de kippen doen.” 

Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?

“De eerste ontwikkelingsfase hebben we zelf gefinancierd. We hebben het geluk dat we onze pre-seed-investeerder hebben ontmoet die afkomstig is uit een echte ei-familie van een van de grootste ei-bedrijven uit de jaren negentig. Hij brengt echt de ei-ervaring samen met onze belangrijkste ei-leverancier en verpakkingen-partner. We zijn op zoek naar investeerders om onze activiteiten uit te breiden naar meerdere markten in Europa. Onze ‘blitz-scale’ aanpak omvat een duidelijke groeistrategie, die zwaardere investeringen en meer specifieke partnerships vereist.” 

Wat zou de ideale  investeerder zijn?

“Onze ideale investeerder heeft ervaring op het gebied van financiering en groei, en is gericht op de consument en de detailhandel. Een investeerder die waarde hecht aan de levensduur van klanten boven winst op korte termijn. We verwachten geen dagelijkse betrokkenheid maar wel maandelijkse ondersteuning voor de lange termijn. Voor deze fase geven we de voorkeur aan een kleinere groep professionals of een zeer betrokken fonds.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we regelmatig veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Crazy about Eggs voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond