Customer Experience
  • Emerce TV
  • Events
  • Insights
  • Auteurs
  • Vacatures
  • Academy
  • Knowledgebase
  • Meer
    • Agenda
    • Channels
    • Magazine
    • Emerce Account
    • Agency Finder
    • Eguide
    • Movers & Shakers
    • Industry Wire
    • Interim
  • Registreren Inloggen
  • Customer Experience
  • Alle channels
  • E-commerce
  • Conversie
  • Fulfillment
  • Payment
  • Retail
  • Marketing
  • Analytics
  • Contentmarketing
  • Marketing automation
  • Search
  • Media
  • Communicatie
  • Entertainment
  • Publishing
  • Social
  • Innovatie
  • Blockchain
  • Disruptie
  • Financials
  • Strategy
  • Venture
  • Legal
  • Privacy
  • Recruitment
  • Start-ups
  • Tech
  • CMS
  • Hosting
  • Mobile
  • Security
  • Verticals
  • Travel
  • Food
  • Fashion
  • Health
  • Other
  • Creative
  • Digital Design
  • E-commerce platforms
  • Singularity
Bekijk alle channels›
  • Home
  • Customer Experience
  • The Social Conference: ‘Bots beter integreren in klantapplicatie’

Jan Libbenga

Emerce

11,1K

Channel

Customer Experience

Interview - 20 maart 2018 - 11:30

The Social Conference: ‘Bots beter integreren in klantapplicatie’

Financials gaan vaak een langetermijnrelatie aan met de klant voor de dagelijkse geldzaken, hypotheek of spaargeld. Dat zijn veel kansen voor robotisering, toch zijn er nog weinig goede voorbeelden van bots in deze markt. Het bedrijf Yellowtail laat op The Social Conference zien wat er nodig is om een levensvatbare robot te maken voor de lange termijn. Directeur Gert Vasse legt uit.

Jullie lezing heet ‘De huidige bot is de volgende Nokia’. Maar wat jullie eigenlijk willen laten zien is dat bottechnologie nog niet rijp is voor dagelijkse geldzaken. Waar is die overtuiging op gebaseerd?

“Veel van de huidige bots zijn gefocust op het zo natuurlijk mogelijk overkomen om een mens na te bootsen, terwijl gevoel en sensitiviteit veel belangrijker zijn. Het aangaan van een langetermijnrelatie met de klant door deze op het gemak te stellen zien we nog niet. In de financiële wereld gaat het vaak om veel geld – vanuit de ogen van de consument. Daarbij speelt gevoel een belangrijke rol. Ook het imago van de financiële sector speelt mee; de perceptie is nog behoorlijk aanwezig dat een financial te veel productgedreven is. Veel bots zijn niet persoonlijk, het zijn vaak nog koude machines. Dat proberen wij te beïnvloeden.”

Waaraan zou een levensvatbare ‘financial bot’ wel moeten voldoen?

“Wat we laten zien is dat het heel belangrijk is om tijdig de juiste keuzes te maken om te voorkomen dat de bot een Nokia-effect krijgt. De technologie is er in de basis rijp voor, en als je de juiste keuzes maakt kun je een bot heel persoonlijk maken en de juiste klik laten maken met de gebruiker. Van uniseks-bot naar een persoonlijke bot. Een bot moet weten welk type gebruiker er aan de andere kant van het scherm zit. Dus het begint met ‘matchmaking’ om vervolgens persoonlijk en relevant te zijn.

“Wij laten zien welke moderne wetenschappelijk bewezen middelen je in de klantdialoog kunt gebruiken, in combinatie met slimme dingen onder de motorkap, zoals actuele en toegankelijke brondata van de klant, gecombineerd met logica en rekenpower. Het is ook belangrijk om niet alleen uit te gaan van je huidige klantgroep, maar ook rekening te houden met nieuwe generaties. Wij geloven in een toekomst waarbij adaptieve bots nagenoeg een oneindige persoonlijkheid hebben. Om dat te bereiken werken wij met het Big5-model (acroniem: OCEAN): Openness, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness en Neuriticism. Hiermee zijn al duizenden variaties mogelijk zijn. Daarmee werken we toe naar een wereld waarbij de bots nagenoeg oneindig sensitief zijn.”

Veel bots ‘leven’ momenteel in chatapps. Is dat wel de ideale omgeving voor deze technologie?

“Chatapps zijn voor bepaalde eenvoudige dialogen goed in te zetten. Voor de complexere vragen en dialogen kan de bot beter geïntegreerd worden in de specifieke klantapplicatie, zodat wat makkelijker de gehele klantreis gefaciliteerd kan worden. Dus focus op integratie. Op termijn zien we ook wel toepassingen waarbij een consument vanuit een chatbot direct wordt doorgeschakeld naar een specifieke klantapplicatie om de klantreis realtime af te ronden. WeChat werkt bijvoorbeeld al aardig op die manier.”

Zijn er sectoren waar bots wel goed functioneren en heb je voorbeelden?

“Wij houden een interne ranglijst bij waarbij Replika op dit moment de lijst aanvoert. Replika is een neutrale bot die vooral heel goed is om een buddy-achtige verbinding tot stand te brengen met de gebruiker. Deze bot geeft op dit moment prima de lat weer waar andere bots iets van kunnen leren; branche-onafhankelijk. Je wil geen botte bot, maar een leuke en persoonlijke bot. Op dit moment zien we een duidelijke tweedeling in bots: concrete functionele bots zoals KLM en experimentele bots die focussen leggen op persoonlijk contact.”

Je geeft enkele uren per week masterclasses op het gebied van blockchain. Welke mogelijkheden zien jullie daar?

“Eén van de succesfactoren van blockchain is het gebruik van Smart Oracles. Een slimme ‘bron van wijsheid’ die aan de hand van een klantvraag razendsnel op zoek gaat naar de benodigde data om deze op juiste wijze te interpreteren, zodat de klant direct een persoonlijk en relevant antwoord krijgt. Deze slimme technieken zijn onder de motorkap noodzakelijk om een bot of applicatie te voeden, zodat de consument via zijn of haar smartphone direct geholpen wordt bij uitdagingen. Via innovatietrajecten helpen wij de pensioen- en hypotheekmarkt om in een klantdialoog direct vragen te kunnen beantwoorden als ‘kan ik dit huis onvoorwaardelijk kopen?’ of ‘kan ik een dag minder werken in de aanloop naar mijn pensioen?’.”

The Social Conference 2018 vindt plaats op donderdag 22 maart in Amsterdam. Informatie over kaartverkoop vind je hier.

Gerelateerde opleiding

Emerce Academy

Conversie zonder cookies: training leert optimaliseren met beperkte data en slimme AI-technieken

Bekijk training
  • Datum: 11 en 18 juli 2025
  • Locatie: Online classroom
Bekijk training

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond

Meer in Customer Experience

  • PSV vernieuwt website: content afgestemd op elke supporter
  • Verwachtingen van consumenten in 2025: vertrouwen en basisprestaties centraal
  • Een hightech AI-tijdperk vraagt om ‘high touch’: pleidooi voor meer menselijke interactie
  • AI in klantbeleving: van belofte naar meetbare waarde
  • Grip op recensies [3/3]: neprecensies en het recensiemodel
  • Grip op recensies [2/3]: wat zeggen de cijfers in recensies?
  • [Podcast] Tech Insider: het hoe en wat van Customer Success

Nieuwe insights

  • Meer omzet, minder risico
  • Hoe AI de kern van bedrijfsvoering verandert
  • Vijf manieren om de werkveiligheid te verbeteren
  • De ‘boutique’ onder fulfilmentbedrijven
  • PSV vernieuwt website: content afgestemd op elke supporter
  • De hotellerie digitaal transformeren met een snelle ROI; stap-voor-stap naar meer omzet
  • Slimme verlichting als versneller van duurzaamheidsdoelen

Gerelateerde vacatures

SEO (Product) Specialist bij LannooMeulenhoff

LannooMeulenhoff, Amsterdam, hybride

Senior E-commerce Consultant bij XSARUS | Digital Commerce

XSARUS | Digital Commerce, Regio Rotterdam

Social Project Manager bij Team5pm

Team5pm, Amsterdam, North Holland, Netherlands

Medior Social Advertising Consultant bij Follo

Follo, Amersfoort

SEA Consultant bij Tomorrowmen

Tomorrowmen, Groningen, Groningen, Netherlands

Senior Data Processing Consultant bij LevelUp Group

LevelUp Group, Amsterdam
Jouw vacature hier?

Gerelateerde items

Customer Service 1-3-'18
16,7K

Zeven slimme toepassingsgebieden van (chat)bots

Er is een flinke hype gaande rond bots. Toch is de toepassing van bots binnen bedrijven nog erg beperkt, terwijl daar grote kansen liggen om processen te optimaliseren en...

Programmatic 9-2-'18
43,9K

Na Thuisbezorgd.nl ook Greenchoice met chatbot en banner in één

Een display-advertentie en chatbot in één, dat is wat Jorn Eiting van Liempt met Chad op de markt heeft gebracht. Na testcase Thuisbezorgd.nl, gaat nu ook Greenchoice op die...

Customer Engagement 13-12-'17
18,3K

Waarom we met robots moeten praten

Binnenkort praten we met machines alsof het niets is, alsof ze personen zijn. Als we de voorspellingen mogen geloven zijn er in 2020 meer dan twintig miljard connected devices,...

Emerce is een multichannelplatform over online business, media en marketing. Emerce biedt beslissers in e-business inspiratie en kennis.
  • E-COMMERCE
  • MARKETING
  • MEDIA
  • VENTURE
  • TECH
  • INNOVATIE
  • EMERCE TV
  • EVENTS
  • INSIGHTS
  • AUTEURS
  • ACADEMY
  • JOBS
  • KNOWLEDGEBASE
  • INTERIM
  • AGENDA
  • TOPICS
  • EMERCE ACCOUNT
  • AGENCY FINDER
  • EGUIDE
  • MOVERS & SHAKERS
  • INDUSTRY WIRE
  • CONTACT
  • VACATURES
  • PREMIUM ABONNEMENT
  • EMERCE TEAMABONNEMENT
  • ADVERTEREN
  • RSS Feed
  • |
  • Privacy en Cookiebeleid
  • |
  • Disclaimer
  • |
  • Alle rechten voorbehouden © Emerce 2025
  • Emerce Account

  • Registreren Inloggen
  • Channels

  • Home
  • E-commerce
  • Marketing
  • Media
  • Venture
  • Tech
  • Innovatie
  • Alle channels
  • Emerce TV
  • Events
  • Insights
  • Auteurs
  • Agenda
  • Vacatures
  • Academy
  • Knowledgebase
  • Topics
  • Magazine
  • Emerce Account
  • Agency Finder
  • Eguide
  • Movers & Shakers
  • Industry Wire
  • Interim