0
4.3k

Single page applications (SPA’s): Dé uitleg die marketeers snappen

Een omnichannel ervaring is tegenwoordig niet meer genoeg voor de digitale consument. Geavanceerde applications en websites van onder meer Netflix en LinkedIn hebben de verwachtingen van consumenten, eindgebruikers en zelfs werknemers gevormd. Voor merken die actief zijn in het B2C of B2B-landschap, betekent dit dat de digitale ervaring aan die verwachtingen moet voldoen. Anders loop je het risico dat je digitale ervaring als langzaam, onhandig en gedateerd terzijde wordt geschoven.

Volgens Jason Spero, vice-president Performance Media bij Google, zal 57 procent van de klanten een bedrijf met een slecht ontworpen website niet aanbevelen. Google heeft richtlijnen vrijgegeven waarin wordt gespecificeerd dat de aanbevolen laadtijd van de pagina op internet of mobiel minder dan drie seconden moet zijn. Met andere woorden: sterk design en snelheid zijn belangrijk.

Single page applications (SPA’s): Dé uitleg die marketeers snappen

Deze whitepaper geeft een heldere uitleg van single page applications (SPA’s) voor niet-technische gebruikers. Er wordt beschreven wat SPA’s zijn, wat het niet zijn en hoe je deze kunt gebruiken voor customer experience optimalisatie (CXO). De whitepaper gaat onder andere in op:

  • De voordelen van single page applications (SPA) voor marketeers.
  • SPA voor contentmarketing, SEO-optimalisatie en personalisatie.
  • Snel en makkelijk SPA’s maken met een visuele SPA editor.
Wat zijn single page applications en welke voordelen biedt deze technologie?

Doorgaans proberen merken nieuwe ervaringen op nieuwe kanalen op te bouwen met standaard headless technologie. Vervolgens ontdekken zij dat hun marketeers beperkter zijn dan ooit tevoren, en dat hun ontwikkelaars – ondanks meer technische vrijheid – nu continu het marketingteam moeten bijsturen. Een klassiek voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf de beslissing neemt om een single page application (SPA) te lanceren.Een SPA is een webapplicatie die vooraf wordt geladen in de webbrowser van de eindgebruiker. Bekende voorbeelden zijn Google Maps, Twitter en LinkedIN. Enkele voordelen van een SPA zijn:

  • Een snellere gebruikerservaring met SPA’s.
  • SPA’s hebben een snelle laadtijd en vergen minder server resources.
  • IT kan een SPA makkelijk repareren, aanpassen en updaten.
  • SPA’s zijn gemakkelijk te dupliceren en te recyclen.

Lees daarnaast in de whitepaper wanneer je het beste kunt kiezen voor een SPA of andere oplossing voor het ontwikkelen van apps en websites.

SPA, PWA en AMP: Wat is het verschil?

Een SPA wordt vaak vergeleken met Progessive Web Apps (PWA’s) of Accelerated Mobile Pages (AMP’s). Echter zijn er wel degelijk duidelijke verschillen. Een PWA kan een type SPA zijn, maar dat hoeft niet. De vergelijking is logisch om bij een SPA en PWA gebruik wordt gemaakt van frontend Javascript en een headless CMS. Een AMP daarentegen is geheel iets anders. Een AMP is door Google geïntroduceerd en is een open source HTML-framework dat is ontworpen om statische inhoud zo snel mogelijk op mobiele apparaten te laden. Lees in de whitepaper waarom een SPA veel meer is dan een ‘one-page’ en wat volgens Google de basisvereisten voor een kwalitatieve PWA zijn.

Het managen en optimaliseren van je content voor SPA’s

De toepassing van SPA’s is populair in verschillende industrieën. Frontend-technologie en consumentenvoorkeuren evolueren echter snel. SPA’s zijn op dit moment trendy, maar ze kunnen tegen 2030 al weer verouderd zijn. Wat nu? Het is belangrijk om in gedachten te houden dat kanalen, apparaten en technologie komt en gaat, maar content altijd blijft bestaan. De whitepaper beschrijft de voordelen van een headless CMS voor het managen en optimaliseren van je content en hoe je SPA’s inzet voor SEO-optimalisatie en personalisatie.

Ontwikkel je SPA’s makkelijk en snel met een visuele SPA editor

Het ontwikkelen en managen van SPA’s is misschien gesneden koek voor IT-ers maar als je niet over de juiste technische kennis beschikt is dit alles behalve makkelijk. Om die problemen aan te pakken, is er een trend om niet-technische gebruikers de mogelijkheid te geven om visuele pagina’s te bewerken in een headless context. Dit wordt vaak ‘hybride headless’ genoemd. Lees in de whitepaper wat de voordelen van een visuele SPA editor zijn voor bedrijven, marketeers en developers.

Inhoud:
  • Single page applications: De marketeer vriendelijke uitleg
  • Wat marketeers moeten weten over SPA’s
  • Single page applications in actie
  • Managen en optimaliseren voor SPA’s (en verder)
  • De Magnolia Experience: Introductie van de visuele SPA editor
  • De voordelen van Magnolia’s visuele SPA editor
  • “The next big thing in digitale ervaringen”
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Jan Schulte