Deel dit artikel
-

[Emerce TV] Drie eigenaren digital agencies over positionering

Welke strategische positie kies voor je je bureau? Overnameprooi of niet en welk personeel is het lastigst te vinden? Drie eigenaren van digital agencies bespreken het voor de camera van Emerce TV.

Het drieluik maakt al snel duidelijk dat er niet één visie op de toekomst is die werkt. Elke organisatie bewandelt vanuit zijn eigen DNA en visie een ander pad.

Orangevalley bijvoorbeeld vertelt, in de persoon van CEO Mark van Hattum, waarom het dit voorjaar met drie andere labels fuseerde. “Als je snel groeit, wordt je vaak vrij agressief vaatui de markt benaderd, want de ontwikkeling worden sterk gedreven door private equity. Grote bureaus pasten niet bij Orangevalley, daarom zijn we met strategisch geld zelf een platform gestart”, jargon voor: zelf selectief op overnamepad gaan.

Willen Albert Bol, CEO van Abovo Maxlead, vertelt in het video-interview dat zijn organisatie dat bewust niet doet. Het verleden heeft één overname laten zien en die drukt tot vandaag de dag zijn stempel op de organisatie. Performancebureau Maxlead was precies de aanvulling die het meer traditionele mediabureau zocht voor een bloedtransfusie. Bol: “

We hebben een fullservice aanbod met daarin specialismes verwerkt. Vanwege onze omvang zijn we klein genoeg om ons als boutique te gedragen, maar indien nodig ook als een grote groep. Het is belangrijk dat je lenig kunt zijn waar nodig. We laten ons niet verleiden tot overname van specialismen. Je moet zelf als willen kunnen.”

Tussendoor bespreekt het drietal welke medewerkers lastig te vinden zijn (goede mediors en seniors) en – basis van alles – hoe je het best geld kunt verdienen.

Bureau Snakeware uit – hoe kan het ook anders – Sneek wordt het liefst gevraagd door klanten. Het heeft geen groot wagenpark voor salesmensen die stad en land afrijden om opdrachten te scoren. Dat hoeven ze ook niet zo sterk, want Snakeware is in private handen. De oprichters bepalen zelf hoe snel ze groeien.

Commercieel directeur Ate van der Meer: “Wij investeren in domeinkennis en groeien mee met vraag van onze opdrachtgevers. De markt verandert heel snel, dus wij investeren in de bouw van eigen technologie om daarin mee te gaan. Na corona vlakte de vraagstijging af. Daarom zijn we sinds twee jaar bezig eigen producten te creëren. We verkopen abonnementen in plaats van uren. Unieke producten zijn ook goed uit te leggen en je pakt er marge mee die je elders weglekt. Dan draai je niet alleen uren, maar verdient aan eigen producten.” Van der Meer: “We moeten uit de uren en meer in de toegevoegde waarde.”

Bol van nuanceert: ”Het urenmodel werkt wel als je advies doet. Dan moet die klant wel een zuiver tarief betalen.”

*) Dit is de vierde video in de reeks Agency Talk, waarin bureaubazen hun visie delen met de lezers en kijkers van Emerce TV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond