Deel dit artikel
-

Google begint uitrol SMS-opvolger RCS

Google is begonnen met het updaten van zijn Android Messages (Berichten), wat de mondiale invoering betekent van Rich Communication Services (RCS). Dat staat te boek als ‘de opvolger van sms’. Nederlandse operators staan niet te trappelen.

Zelfs Apple overweegt om de nieuwe telecomstandaard voor berichtendiensten in te voeren. Of het daar uiteindelijk toe besluit moet nog blijken, maar het heeft zich tien jaar kunnen voorbereiden op de nieuwe standaard.

Sinds de opkomst van diensten als WhatsApp hebben telecomaanbieders miljarden euro’s aan sms-omzet misgelopen. De initiatieven díe ze ontplooiden om dat tij te keren leiden tot niets. De invoering van RCS moet daar verandering in brengen. Niet dat consumenten minder gaan app’en, maar operators kunnen nu wel mee gaan spelen in de wereld van chatapps en bots.

Google legt uit: “Als je een Android-toestel hebt, moet je Messages (NL: Berichten, red.) downloaden en instellen als standaard sms-app.”

CEO Jeroen van Glabbeek van CM uit Breda reist de wereld over om operators en klanten warm te maken voor RCS. “We waren de eerste ter wereld die vorig jaar een productiesysteem live hadden in de VS. Bij Booking.com met telecomaanbieder Sprint en Google.” Ook MessageBird uit Amsterdam behoort tot de internationale karrentrekkers op RCS-vlak.

Directeur Robert Vis van MessageBird legde eerder uit: “Bij Amber Alert, bijvoorbeeld, kunnen ze nu enkel tekstberichten versturen. Met RCS kunnen ze direct de foto van het vermiste kind meezenden. Maar denk ook aan treinkaartjes kopen of bankieren.”

Van Glabbeek over de Messages-update: “De cirkel is rond. De industrie doet mee, klanten en de operators.”

Het zijn vooral de internationaal werkende telecomaanbieders die momenteel de investeringen doen om hun systemen geschikt te maken voor RCS. Enkel dan kunnen Android-telefoons, en later mogelijk ook iPhones, met de multimediale berichten overweg. De investering bedraagt al snel enkele miljoenen euro’s. Daarom zal een klein telecomland als Nederland geen voorloper zijn maar eerder de grote clubs in Duitsland, Engeland en Spanje. Namen van klanten noemt de Brabander niet.

Operators zijn bereid tot investeren omdat ze met RCS een nieuwe businesslijn kunnen invoeren. Daarmee kunnen ze klantcontactdiensten bieden die vergelijkbaar zijn met chatapps en -bots. Het verschil is dat de bedrijven en klanten met een algemeen geaccepteerde kanaal werken: de sms-client op smartphones. “Het brengt een waardevolle en rijkere beleving. We verwachten er zelf veel van. Het is de revival van enterprise messaging. We spreken ook wel over ‘conversational commerce'”, aldus Van Glabbeek. “Bedrijven die geen eigen app of chatbot hebben kunnen hun budget beter hierin steken.”

De CEO van CM voorziet internationaal twee nieuwe nieuwe vormen in klantcontact door bedrijven. In de VS zullen naar zijn inschatting voice-apps beter aanslaan, in de EU chat.

“Verder verwacht ik veel van de invoering van de Mobile Connect-standaard. Deze vorm van identiteitsbeheer in combinatie met GDPR zorgt ervoor dat banken en operators beter durven in investeren in nieuwe producten en diensten.”

Foto: Daniel Enchev (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan

Ik hoop eerlijk gezegd dat Apple RCS links laat liggen vanwege het feit dat het niet end-to-end encrypted is. SMS is dat nu ook niet maar de veelgebruikte alternatieven als WhatsApp en iMessage zijn dat wel.

De techniek achter RCS is mij niet zelf niet duidelijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat het niet mogelijk was geweest om encryptie toe te voegen. Wellicht een politiek verhaal…

bert

Laat ze liever het telefoonnummer vermoorden. Achterlijk om met een numeriek ID rond te klooien, en dat al tientallen jaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond