Deel dit artikel
-

Grootste advertentienetwerk van iBeacons in de maak

Het Amsterdamse InBeacon hoopt met buitenreclamespecialist Exterion Media het grootste beaconnetwerk van Nederland te realiseren. Dat vertelde oprichter Remco Bron gisteren tijdens Cross Media Café Media Xperiences in Beeld & Geluid in Hilversum.

Door bakens te verwerken in bushokjes hoopt Exterion Media allerlei gegevens te kunnen vergaren van gebruikers die via hun smartphone reageren op advertenties. Samen met uitgeverij TMG loopt er al sinds vorig jaar een proef met 350 bakens in Alkmaar, Purmerend en Heerhugowaard. Dit jaar hoopt men het netwerk uit te breiden naar 6000 zogenoemde ‘touchpoints’.

InBeacon maakte vooral naam met iBeacon experimenten tijden SAIL 2015, waarbij toeschouwers informatie konden ontvangen over passerende schepen. Het bedrijf is echter niet stil blijven zitten. Zo loopt er inmiddels ook een proef met bakens bij de Belgische supermarktketen Colruyt. “We hebben met meerdere supermarkten gesproken, maar zij doken hier meteen bovenop”, aldus Bron tegen Emerce. “Zij zochten een alternatief voor grote schermen die mensen met de hand moeten bedienen. Die schermen werden amper aangeraakt.”

Vooropgesteld dat Bluetooth op de smartphone aanstaat, kunnen klanten worden gewezen op aanbiedingen. “In de app kunnen ze hun voorkeuren aangeven”, aldus Bron.

Niet alleen kunnen schermen informatie aan smartphones doorgeven, het Amsterdamse bedrijf Noterik toonde gisteren hoe schermen ook interactieve advertenties kunnen weergeven. Zo kunnen consumenten de kleur van een geadverteerde auto met een app aanpassen.

Cross Media Café Media Xperiences ging gisteren over multimediatoepassingen in grote ruimten. Met speciale aandacht voor gebruik van media in musea en diverse VR demo’s.

Iskander Smit, strategy director bij Info.nl, demonstreerde Stampions, een spel in een vorm van een beacon-applicatie die de fysieke wereld combineert met een digitaal platform. Met de app zoek je stempels die musea en monumenten voor smartphonegebruikers hebben verstopt. De stempels plaatsen een virtuele afdruk op de smartphone.

Na een editie langs de Zaan zullen dit seizoen de stempels worden ingezet voor de 135 kilometer lange verdedigingslinie rondom Amsterdam. Degenen met de meeste stempelplaatjes komen in aanmerking voor een ‘fortenprijs’.

Deel dit bericht

7 Reacties

ferdinandes

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de huidige insteek van de beacons. ik geloof in de koppeling van fysiek naar digitaal en vice versa, maar tot nu toe is er weinig meerwaarde van beacons tov de functionaliteit van bluetooth beacons van pak en beet 10 jaar geleden, dat stierf toen een stille dood. hetzelfde gold voor nfc en qr. Van de laatste zie je dat het in de loop der jaren stiekem toch steeds belangrijker is geworden.

Guus

@ferdinandes Ik ben het eens met je mening over de huidige insteek. Ik vermoed dat de oorzaak ligt in ontwerp vanuit industrie/apple perspectief en niet vanuit de gebruiker. Echter ik denk dat het nu geen stille dood zal sterven, maar in aangepaste vorm zijn toepassingen zal krijgen. BLuetooth low energy, dat nu gebruikt wordt, kan wel continu waarnemen zonder batterij problemen, in tegenstelling tot Bluetooth classic van 10 jaar terug. De consument raakt hier steeds meer aan gewend door gebruik van allerlei bluetooth gekoppelde devices. Ook beacons hebben nu serieuze “levensduur” op een batterij. Dat opent de weg voor zinvolle toepassingen voor consument (en industrie) maar dan niet of minder in lijn met wat Apple de marketeers liet dromen.

Remco Bron

@ferninandes de insteek die gekozen wordt in deze twee trajecten zijn juist anders dan zomaar berichten sturen zoals je in het verleden wel eens zag; het werkt als een ‘offline cookie’. Zo wordt hier de digitale omgeving (apps) gekoppeld aan fysieke omgeving (OOH objecten en locaties) waardoor apps slimmer hierop kunnen inspelen. Ook wordt de fysieke omgeving aangepast op basis van het profiel van de klant door middel van digital signage. Dit gebeurt zonder bericht en vaak zelfs zonder dat de smartphone uit de zak gehaald hoeft te worden; de omgeving is ‘slim’.

Resultaat van beide oplossingen is een prettige ervaring voor de consument en meerwaarde voor apps, brands en/of retailers.

Het grote voordeel van deze technologie ten opzichte van NFC, QR en anderen is dat het naadloos werkt met een app. Je hoeft er zelf niets extra voor te doen (dus niet tappen met NFC, scannen met QR, etc.). Qua batterijleven ten opzichte van het ‘oude’ Bluetooth sluit ik mij geheel aan bij de opmerkingen van Guus.

ferdinandes

@Guus en Remco, bedankt voor de zinvolle aanvullingen. Waar ik wel bang voor ben is dat de systemen niet goed worden ingericht/geupdate/onderhouden. Ik heb eerder gezien dat bushokjes ed van zowel Exterion als JCDeacaux integratie hadden voor bluetooth en/of NFC, maar na met veel moeite geinteracteerd te hebben je op een algemene site kwam van één van beide partijen. Als consumenten niet vanaf het begin direct een uitstekende interactie hebben zal de integratie heeeel lang gaan duren, wat je bijvoorbeeld ook ziet met QR. De periode van introductie tot nu is zolang geweest (vele jaren) dat inmiddels veel mensen een qrscanner op hun telefoon hebben en het nu een beetje begint te lopen.

Overigens zijn veel van de voorgestelde voorbeelden van beacons vooral gimmicks. Wat mij zinvol lijkt is dat ik bijvoorbeeld in de albert heijn kan zoeken op een soort wijn en dat de app dan laat zien waar die staat, dus echt praktische voorbeelden voor problemen die consumenten hebben

Jack

Waarom gebruik maken van Beacons in een buiten omgeving waar GPS ook gewoon werkt. Beacons lijken mij meer een oplossingen voor indoor situaties?

Guus

@jack, Buiten kan bacon ook als voordeel hebben dat nauwkeurige interactie in relatie tot een object mogelijk is bij beperkt stroomgebruik. Nauwkeurige lokatiebepaling, gebruik makend van GPS, kost veel stroom en is daarmee geen optie voor veelvuldig gebruik op de achtergrond. Bovendien zou het object zich ook kunnen verplaatsen…..

Pascal van den Noort

Probleem lijkt me de batterij van de telefoon. Als die beter is kunnen meer apps gebruikt gaan worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond