-

Alternatieve appstores: onterecht onbemind?

Huawei start een eigen Europese app-winkel. Gewaagd, aangezien Apple en Google hier de markt verdelen. Er zijn echter goede redenen voor een alternatief.

In ons land worden alternatieve app stores slechts mondjesmaat gebruikt. Wereldwijd beschouwd ligt dat anders. Afgelopen jaar werd mondiaal minder dan de helft van alle apps gedownload via de twee hier bekende appstores, becijferde app-distributeur appScatter. Niet in de laatste plaats door Myapp van Tencent, veruit het grootste kanaal in de Chinese markt. De overige uitwijkmogelijkheden lopen in de honderden winkels. En dus verbaast het niet dat bijvoorbeeld Samsung, LG en Lenovo Huawei al voorgingen en allemaal eigen stores op hun smartphones hebben. Onder andere om gebruikers exclusieve apps te bieden, die speciaal zijn toegespitst op de eigen hardware. Maar vooral ook om een graantje mee te pikken van de enorme inkomsten die Google uit de downloads van apps genereert.

Grote markten
Daarnaast zijn er appstores ontstaan die zich qua aanbod en presentatie richten op specifieke gebruikersgroepen, onderwerpen, locaties en ontwikkelaars. Sommige toepassingen worden bijvoorbeeld door Apple geweigerd, waardoor ontwikkelaars – en gebruikers – uitwijken naar alternatieven. Veel niche stores bedienen daarbij inmiddels grote markten, zoals Extent in de gaming-markt.

Denk echter ook aan winkels die zich op de zakelijke markt richten, van SAP en Amazon bijvoorbeeld. Waarbij ze handige extra’s bieden voor ontwikkelaars, zoals een app-compatibiliteitstest, geavanceerde statistiekservices, gratis adverteren en kortingen op producten.

Ook qua gebruiksgemak kunnen alternatieven voordelen bieden. Het grote aanbod apps (zo’n 3,3 miljoen bij Google en 2,2 miljoen bij Apple) maakt browsen er niet eenvoudiger op en zorgt voor eenzijdige exposure van apps. Andere stores brengen je app mogelijk beter onder de aandacht van je publiek, of bereiken een nieuwe of grotere doelgroep. Plus: er zijn winkels die minder dan dertig procent van je inkomsten afromen, zoals bij de grote jongens gebeurt.

Onder vuur
Rijst de vraag waarom winkels nog niet een groter aandeel in ons land hebben. Naast een gebrek aan naamsbekendheid, lijkt dit te liggen aan de manier waarop zij opereren. Sommige stores kunnen je als ontwikkelaar namelijk dwingen tot promotie, via hun algemene voorwaarden. En het updaten van je app kan langer duren. Waarbij we niet mogen vergeten dat lang niet alle stores voldoende veiligheidscontroles uitvoeren. Iets waarvoor zelfs de Google Play Store regelmatig onder vuur komt te liggen.

Neemt niet weg dat er dus zeker kansen liggen voor nieuwe initiatieven. En het begrijpelijk is dat Huawei zich ook aan deze kant van de wereld minder afhankelijk wil maken van dominante marktspelers.

Beeld: sean_hickin (cc)

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

Dit bericht is 48 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond